Tematické konstanty Pirandellovy tvorby v optice intertextuality
Název práce v češtině: | Tematické konstanty Pirandellovy tvorby v optice intertextuality |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Thematic Constants in Pirandello´s works through Intertextuality |
Klíčová slova: | Pirandello, intertextualita, forma, literární žánr, obsah, tematické konstanty |
Klíčová slova anglicky: | Pirandello, intertextuality, form, literary genre, content, thematic constants |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav románských studií (21-URS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Alice Flemrová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.11.2014 |
Datum zadání: | 18.11.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.11.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 15.09.2016 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Tereza Sieglová |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce bude doložení vnitřní tematické a myšlenkové provázanosti Pirandellova díla prostřednictvím intertextových citací, které nacházíme v celé tvorbě Luigiho Pirandella napříč všemi žánry, kterým se věnoval. Ústředním textem bude esej L´umorismo (obě jeho verze, 1908, 1920), zejména jeho druhá část, v níž autor deklaruje svoji poetiku.
Práce bude sledovat zrod této poetiky v dílech předcházejích napsání eseje (např. Il fu Mattia Pascal) ale také její rozvíjení v dílech vzniklých v mezidobí mezi oběma verzemi (např. Così è se vi pare), i těch, která vznikají po roce 1921 (Sei personaggi, Enrico IV, Uno, nessuno, centomila). Diplomantka se soustředí na tematické konstanty vycházející z Pirandellovy poetiky humoru a na typologie postav, které jsou jejich nositeli. Bude si všímat také překračování či boření hranic mezi žánry: esej-próza-drama i posunů v důsledku přechodu (přepisu) z jednoho žánru do druhého (např. povídka Leonora, addio! → drama Stasera si recita a soggetto, román Quaderni di Serafino Gubbio, operatore → drama Ciascuno a suo modo, apod.) Osnova: · Bio- bibliografický medailon autora: zaměřený na mimoliterární skutečnosti, které ovlivnily Pirandellovu poetiku · Intertextualita: definice, dělení Komparativní analýza vybraných textů primární literatury: · Tematické konstanty(vliv život ↔ dílo) o Sicílie, rodina o Identita (fyzické defekty, sociální masky, postava x osoba) o Společenské třídy, majetek o Smrt (x narození) o Láska (sexualita) o Šílenství Postavy coby nositelé témat a společenských rolí § Otec § Vysoce postavená osoba § Manželka, milenka, dcera (role ženy) § Blázen § Cizinec · Závěr: Role intertextuality v díle LP |
Seznam odborné literatury |
Doporučená sekundární literatura:
• Bernardelli, Andrea:Intertestualità, Scandicci: La nuova Italia, 2000 • Pupino, Angelo R.:Pirandello o l´arte della dissonanza, Roma: Salerno, 2008 • Andersson, Gosta: Arte e teoria : studi sulla poetica del giovane Luigi Pirandello, Stockholm: Almqvist & Wiksell, 1966 • Villa, Edoardo: Dinamica narrativa di Luigi Pirandello, Padova: Liviana, 1976 • Borsellino, Nino: Il dio di Pirandello: creazione e sperimentazione, Palermo: Sellerio, 2004 • Mensi, Pino: La lezione di Pirandello, Firenze: Le Monnier, 1974 • Nicolosi, Francesco: Luigi Pirandello primo tempo: dalla poesia alla narrativa, Roma: Ateneo & Bizzarri, 1978 • Corsinovi, Graziella: Pirandello e l'espressionismo: analogie culturali e anticipazioni espressive nella prima narrativa, Genova: Tilgher, 1979 • Puglisi, Filippo: Pirandello e la sua lingua, Bologna: Cappelli, 1962 • Salsano, Roberto: Pirandello. Scrittura e alterità, Firenze: Cesati, 2005 • Cappello, Giovanni: Quando Pirandello cambia titolo: occasionalità o strategia?, Milano: Mursia, 1986 • Casella, Paola.L’umorismo di Pirandello. Ragioni intra e intertestuali, Fiesole: Cadmo, 2012 |