Obrazy dějin ve filmu
Název práce v češtině: | Obrazy dějin ve filmu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The image of history in film |
Klíčová slova: | historiografie, narace, film, kolektivní paměť, performativita, čas, imaginace |
Klíčová slova anglicky: | historiography, narration, film, collective memory, performativity, time, imagination |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českých dějin (21-UCD) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.11.2014 |
Datum zadání: | 18.12.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.01.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2016 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.08.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jan Randák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zaměří na reprezentace historie ve filmovém a případně televizním médiu s důrazem na současnou českou produkci. Analýza se soustředí na způsoby, jakými je historická látka ve filmu zpracována. Pokusí se o identifikaci postupů a nástrojů, jež se v současné populární kultuře používají k reprezentaci historie a formují i divácká očekávání (recepci).
Médium filmu bude v práci nahlíženo z různých metodologických perspektiv. Analýza využije stávající filmové teorie, které se zaměřují na rozbor filmové řeči. Tyto pojmy a koncepty poslouží jako interpretační klíče k filmovým obrazům historie. V další rovině se práce pokusí o reflexi toho, jak umělecký jazyk filmu pracuje s vědeckým faktem nebo diskurzivním obrazem události. Důležitou roli budou hrát též teorie performativity – filmy představují umělé rekonstrukce historických událostí, ale zároveň prostřednictvím autenticity utvářejí sdílené představy o minulosti. Poslední důležitý kontext pro analýzu současných historických filmů proto představují teorie paměti a praxe vzpomínání. Výchozí pramennou základnu představují současné filmy a televizní seriály o minulosti, které rezonovaly ve veřejném prostoru. Jedná se zejména o České století a Hořící keř. Starší snímky poslouží jako srovnávací plocha, jež odhalí posuny ve způsobech reprezentování historie. Na úrovni konceptů a metodologických východisek bude práce vycházet z prací Haydena Whitea, Paula Ricoeura, Astrid Erllové, Aleidy Assmannové, Davida Bordwella a Roberta Rosenstonea. Tyto zahraniční kontexty vztáhne (i polemicky) k české produkci, jak ji představuje kupříkladu edice Film a dějiny I.-IV. |
Seznam odborné literatury |
Filmové prameny:
Hořící Keř, režie Agnieszka Holland, scénář Štěpán Hulík, CZ/PL, HBO, 2013. České století, režie Robert Sedláček, scénář Robert Sedláček a Pavel Kosatík, CZ, Česká televize, 2013. Návrat Agnieszky H., režie Krystyna Krauze a Jacek Petrycki, scénář Krystyna Krauze, PL, Centrala, 2013. Sekudární literatura: David BORDWELL a Kristin THOMPSON: Umění filmu: úvod do studia formy a stylu, Praha: AVU 2011. Robert A. ROSENSTONE: History on Film, Film on History, Pearson 2006. Astrid ERLL & Stephanie WODIANKA: Einleitung: Phänomenologie und Methodologie des „Erinnerungsfilms“ In: Film und kulturelle Erinnerung, Berlin: de Gruyter 2008. Christian HEUER: Historienfilme In: Handbuch Zeitgeschichte im Geschichtsunterricht, Schwalbach/Ts: Wochenschau Verlag 2013. Petr KOPAL (ed.): Film a dějiny I – IV, Praha: NLN 2004; Casablanca & ÚSTR 2009, 2012, 2014. Hayden WHITE: Tropika Diskursu, Praha: Karolinum 2010. Paul RICOEUR: Čas a vyprávění I-III, Praha: Oikumené, 2000, 2002, 2007. Karin TILMANS, Frank van VREE, Jay M. WINTER (ed.): Performing the Past, Amsterdam: Amsterdam University Press 2010. Slavoj ŽIŽEK: Less Than Nothing: Hegel and the Shadow of Dialectical Materialism, London: Verso 2012. Slavoj ŽIŽEK: The Spectre of Ideology in Mapping Ideology, London: Verso 1994. |