Estetické oceňování přírody z hlediska současné environmentální estetiky
Název práce v češtině: | Estetické oceňování přírody z hlediska současné environmentální estetiky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The aesthetic appreciation of Nature from the point of view of contemporary environmental aesthetics |
Klíčová slova: | Hepburn, Carlson, Budd, environmentální estetika, komparace, kognitivismus, estetické oceňování, environmentální estetický model, příroda |
Klíčová slova anglicky: | Hepburn, Carlson, Budd, environmental aesthetics, comparison, cognitivism, aesthetic appreciation, environmental aesthetic model, nature |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.10.2014 |
Datum zadání: | 30.10.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.11.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2015 13:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Martin Kaplický, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce je věnována současné environmentální estetice. Hlavní část práce bude tvořit přehled a srovnání moderních teorií této relativně nedávno vzniklé discipliny. Výchozím bodem bude dílo zakladatele současného přístupu k estetickému oceňování přírody v rámci anglo-americké estetické teorie, Ronalda W. Hepburna. Následně budou představeny teorie hlavních dvou postav současné angloamerické environmentální estetiky: Arnolda Berleant a Allena Carlsona. Hlavním cílem práce je vysledovat základní myšlenkové linie vycházející z Hepburnova díla, rozpracovávané v díle dalších environmentálních estetiků (komparace hodnocení uměleckých děl a přírodních estetických objektů; povrchní a hluboké hodnocení přírodní krásy, možnost kritiky přírodní krásy, aj.). Bakalářská práce bude též v potřebné míře reflektovat klasické estetické teorie přírodní krásy, neboť tyto tvoří pozadí současného vývoje environmentální estetiky. |
Seznam odborné literatury |
Beardsley, Monroe C.: Critical Evaluation, in Aesthetics: Problems in The Philosophy of Criticism, Brace and World.Harcourt, USA, 1958. Berleant, Arnold: Beyond Disinterestedness, in: British Journal of Aesthetics, Vol. 34, 1994, pp. 242-254. Brady, Emily: Don’t Eat the Daisies: Disinterestedness and the Situated Aesthetic, in: Environmental Values, Vol. 7, 1998, pp. 97-114. Budd, Malcolm: The Aesthetic Appreciation of Nature, in: The Aesthetic Appreciation of Nature, Essays on the Aesthetics of Nature. Oxford University Press, 2002. Bullough, Edward: „Psychical Distance“ as a Factor in Art and an Aesthetic Principle, in: The British Journal of Psychology, V, June 1912, part 2, pp. 87-118. Carlson, Allen: Appreciation and Natural Environment, in: The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 37, No. 3, Spring 1979, pp. 267-275. Dewey, John: Art as Experience, New York: Perigee Books, 1934. Fenner, David E.: Aesthetic Appreciation in the Artworld and in the Natural World, in: Environmental Values, Vol. 12, 2003 pp. 3-28. Godlovitch, Stan: Evaluating Nature Aesthetically, in: The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 56, No. 2, Environmental Aesthetics, 1998, pp. 113-125. Hepburn, Ronald W.: Contemporary Aesthetics and the Neglect of Natural Beauty, in „Wonder“and Other Essays, Edinburgh University Press, 1984. Hepburn, Ronald W.: Nature in the Light of Art, in „Wonder“and Other Essays, Edinburgh University Press, 1984. Hume, David: Of the Standard of Taste, in: Four Dissertations, New York: Garland, 1970. Kant, Immanuel: Kritika soudnosti, Praha, Odeon, 1975. Pepper, Stephen C.: Emotional Distance, in: The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 4, No. 4 (Jun., 1946), pp. 235-239. Walton, Kendall, L.: Categories of Art , in: The Philosophical Review, Vol. 79, No. 3 (Jul. 1970), pp. 334-367. |