Profesiogramy osobního asistenta a konzultanta lidí s mentálním postižením jako východisko pro školící programy
Název práce v češtině: | Profesiogramy osobního asistenta a konzultanta lidí s mentálním postižením jako východisko pro školící programy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Job Profile Diagrams of Personal Assistant / Consultant to Person with Mental Disability as the Basis for Training Programs |
Klíčová slova: | Mentální postižení, vzdělávání, podpora samostatnosti, osobní asistence, profesiografie, profesiogram, role sociálního pracovníka. |
Klíčová slova anglicky: | Mental disability, education, support independence, personal assistance, professiography, job profile diagram, role of social worker. |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociální práce (21-KSOCP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Oldřich Matoušek |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.06.2013 |
Datum zadání: | 12.06.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.10.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Kateřina Šámalová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem této bakalářské práce bylo srovnat dvě pracovní pozice v jedné konkrétní organizaci za pomoci analytického profesiogramu, který měl charakterizovat tyto pracovní pozice do hloubky, strukturovat a vymezit požadavky a nároky na obě pozice a přinést tak souhrnné informace využitelné v rámci školících programů či vyhledávání vhodných pracovníků na tyto pozice.
Práce je zaměřena na podrobný rozbor pracovních činností osobního asistenta a konzultanta, včetně nároků psychických, fyzických a jiných. Teoretická část se věnuje tématu mentálního postižení obecně s důrazem na specifika ve vzdělávání a komunikaci, které jsou klíčem k podpoře samostatného a spokojenějšího života lidí s mentálním postižením. Dále teoretická část přináší základní údaje o již zmiňované organizaci a o profesiografické metodě, jejímž výstupem je již zmiňovaný profesiogram. V této práci vycházím také ze svých pracovních zkušeností ve Fose, o.p.s., jakožto osobního asistenta. |
Seznam odborné literatury |
BEZUCHOVÁ, M. a kol.: S fotoaparátem za poznáním: celoživotní vzdělávání osob s mentálním postižením. Praha: TAURIS, 2003. ISBN 80-211-0445-7.
CRAIG-GUGGENBUHL, A.: Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-302-4. DRAPELA, V. J.: Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-505-9. HAVRÁNKOVÁ, O.: in MATOUŠEK, O. a kol.: Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-502-8. HAVRDOVÁ, Z.: Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 1999. ISBN 80-902081-8-5. KOHOUTEK, R. a kol.: Základy pedagogické psychologie. Brno: CERM, 1996. ISBN 80-85867-94-X. KOHOUTEK, R. a kol.: Základy sociální psychologie. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-064-2. KOPŘIVA, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6. KRATOCHVÍL, S.: Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-122-0. MATOUŠEK, O. a kol.: Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9. MATOUŠEK, O. a kol.: Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-502-8. MATOUŠEK, O.: Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-368-0. MICHALÍK, J. a kol.: Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3. NEČASOVÁ, M.: in MATOUŠEK, O. a kol.: Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-502-8. PORTNER, M.: Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-582-0. RŮŽIČKA, J.: Psychologie v práci s lidmi. Praha: nakladatelství Svoboda, 1978. SOBEK, J. a kol.: Práva lidí s mentálním postižením: příručka pro poskytovatele sociálních služeb. Praha: Portus Praha, o.s., 2007. ISBN 978-80-239-9399-8. SOLOVSKÁ, V. a kol.: Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0369-8. ŠVARCOVÁ, I.: Komplexní systém vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s těžším mentálním postižením. Praha: Septima, 1994. ISBN 80-85801-54-X. ŠVARCOVÁ, I.: Příprava mládeže s těžším mentálním postižením na trhu práce. Praha: Tech-market, 1996. ISBN 80-902134-4-8. ŠVARCOVÁ, I.: Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. ÚZ (ÚPLNÉ ZNĚNÍ): ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY, LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD. Ostrava: nakladatelství Jiří Motloch-Sagit, 2005. ISBN 80-7208-478-X. VALENTA, M.: in MICHALÍK, J.: Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3. VRONSKÝ, J.: Profesiografie a její praktické využití při řízení lidských zdrojů v organizaci. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-747-6. ZEMKOVÁ, J.: in BEZUCHOVÁ, M. a kol.: S fotoaparátem za poznáním: celoživotní vzdělávání osob s mentálním postižením. Praha: TAURIS, 2003. ISBN 80-211-0445-7. |