Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kalamita: neoformalistická a naratologická analýza
Název práce v češtině: Kalamita: neoformalistická a naratologická analýza
Název v anglickém jazyce: The Calamity: Neoformalist Analysis and Narratological Analysis
Klíčová slova: Kalamita, Věra Chytilová, film, neoformalistická analýza, naratologie, normalizace
Klíčová slova anglicky: Calamity, Věra Chytilová, film, neoformalist theory, narratology, normalization period
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 25.09.2014
Datum zadání: 25.09.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 06.10.2014
Datum a čas obhajoby: 10.09.2015 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.08.2015
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Ivan Klimeš
 
 
 
Zásady pro vypracování
Ve své bakalářské práci se chci zaměřit na filmy Věry Chytilové z období normalizace. Tyto snímky se výrazně liší od většiny dobové produkce svým sociálně kritickým a ideologicky rozvratným charakterem. Chytilová se narozdíl od zbylých režisérů spojovaných s novou vlnou, kteří v 70. a 80. letech i nadále tvořili, rozhodla nepřizpůsobit ideologickým tlakům a ve svých filmech naopak podává silně kritické svědectví o normalizační společnosti.

Na subverzivnosti těchto snímků se výrazně podílí jejich specifická forma. Ve své práci se proto chci pokusit ukázat, jakými formálními prostředky dosahuje Chytilová subverzivního zobrazení tehdejšího žitého světa a ilustrovat, jak se filmová řeč může stát klíčovým prvkem společenské kritiky. Jádrem mé práce bude neoformalistická a naratologická analýza filmu Kalamita (v distribuci 1982), ve které bych chtěl věnovat pozornost zejména následujícím prvkům: intelektuální montáž, zcizující efekt, ''nervní'' kamera a hudba.

Metodologicky bude můj rozbor vycházet z neoformalistických teorií Davida Bordwella a Kristin Thompsonové a z naratologického uvažování Seymoura Chatmana a Edwarda Branigana. Intelektuální montáž budu pojímat tak, jak ji definuje Sergej Ejzenštejn v textu Kamerou, tužkou i perem.

Plánovaná struktura práce

1. historicko-sociologický kontext filmů Věry Chytilové z období normalizace
2. stručný přehled a definice sledovaných formálních prvků: intelektuální montáž, zcizující efekt, ruční kamera, hudba
3. analýza filmu Kalamita doplněná příklady z dalších snímků ze sledovaného období
4. závěrečné zhodnocení
Seznam odborné literatury
BORDWELL, David, Thompson, Kristin, Film Art: An Introduction. McGraw-Hill 2006.
BORDWELL, David, Narration in the Fiction Film. Routledge 1987.
BORDWELL, David, Poetics of Cinema. London – New York: Routledge 2008.
BRANIGAN, Edward R., Narrative Comprehension and Film. London: Routledge 1992.
BRANIGAN, Edward R., Point of View in the Cinema. A Theory of Narration and Subjectivity in Classical Film. Berlin: Mouton 1984.
CHATMAN, Seymour, Příběh a diskurs. Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host 2008.
COOKE, Mervyn, Dějiny filmové hudby. Praha: AMU 2011.
EJZENŠTEJN, Sergej, Kamerou, tužkou i perem. Praha: Orbis 1961.
THOMPSON, Kristin, Breaking the Glass Armor. Neoformalist Film Analysis. Princeton University Press 1988.
Kolektiv autorů, Věra Chytilová mezi námi. Sborník textů k životnímu jubileu. Příbram: Camera obscura 2006.
LUKEŠ, Jan, Diagnózy času. Český a slovenský poválečný film. Praha: Slovart 2013.
LUKEŠ, Jan, Lukešová, Ivana, Vzdor i soucit Věry Chytilové. Plzeň: Dominik centrum s.r.o. 2009.
PTÁČEK, Luboš, Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico 2000.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK