Konstrukce postavy : postava ve fikčních světech a světech příběhu
Název práce v češtině: | Konstrukce postavy : postava ve fikčních světech a světech příběhu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Charakter construction : character within fictional worlds and storyworlds |
Klíčová slova: | fikční postava, svět příběhu, fikční svět, mentální model, mezera, inference |
Klíčová slova anglicky: | fictional character, storyworld, fictional world, mental model, gap, inference |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.09.2014 |
Datum zadání: | 23.09.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.10.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2015 11:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se pokusí nahlédnout prizmatem několika psychologických koncepcí víceznačnost a nejistotu plynoucí z recipování narativního uměleckého díla či textu obecně, jakožto zásadních vlastností specificky estetického prožitku a zároveň na tomto základě nastínit rozdíl právě mezi estetickou recepcí a "pouhým konzumováním" textu. Základem práce je proto představení termínů psychologie na jedné straně na pozadí estetických teorií reflektujících moment principiální otevřenosti čtení textu a na straně druhé s přihlédnutím k takovým teoriím, jejichž zájem naopak leží na druhém pólu, v oblasti masové či konzumentské kultury, byť jedním z cílů práce bude na základě podnětů vypůjčených z psychologických teorií obě strany do určité míry smířit a zdůraznit jejich společnou podstatu. |
Seznam odborné literatury |
ADORNO, Theodor W. (et. al.), The Authoritarian Personality, New York: Harper and Row, 1950. BARTHES, Roland, Mytologie, Praha: Dokořán, 2004. ECO, Umberto, Meze interpretace, Praha: Karolinum, 2009. ECO, Umberto, The Open Work, Cambridge: Harvard University Press, 1989. FRENKEL-BRUNSWIK, Else, "Intolerance of Ambiguity as an Emotional and Perceptual Personality Variable", Journal of Personality, roč. 18., č. 1., 1949, str. 108-143. GENETTE, Gerárd, Fikce a vyprávění, Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2007. GENETTE, Gerárd, Narrative Discourse. An Essay in Method, Ithaca: Cornell University Press, 1980. GRENIER, Sebastien, "Intolerance of Uncertainty and Intolerance of Ambiguity: Similarities and differences", Personality and Individual Differences, roč. 39., č. 3., 2005, str. 593-600. ISER, Wolfgang, The Act of Reading. A Theory of Aesthetic Response, London: The John Hopkins Press, 1980. KAHNEMAN, David, Myšlení rychlé a pomalé, Praha: Jan Melvil Publishing, 2012. KERMODE, Frank, Smysl konců, Brno: Host, 2007. MEETEN, Frank (et. al.), "Investigating the Effect of Intolerance of Uncertainty on Catastrophic Worrying and Mood", Behavioral Therapy and Research, roč. 50., 2012, str. 690-698. RICOEUR, Paul, Čas a vyprávění I, Praha: Oikoymenh, 2000. RICOEUR, Paul, Čas a vyprávění II, Praha: Oikoymenh, 2002. RICOEUR, Paul, Čas a vyprávění III, Praha: Oikoymenh, 2007. RIMMON-KENANOVÁ, Shlomith, Poetika vyprávění, Brno: Host, 2001. TVERSKY, Amos & KAHNEMAN, David, "Judgement under Uncertainty. Heuristics and Biases", Science, roč. 185., č. 4157., 1974, str. 1124-1131. ZUSKA, Vlastimil, Kruté světlo, krásný stín. Estetika a film, Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2010. |