Autorský styl v animovaných filmech Alexandra Petrova
Název práce v češtině: | Autorský styl v animovaných filmech Alexandra Petrova |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Artistic film style of Alexandr Petrov in animated short films |
Klíčová slova: | neoformalistická analýza, ruská autorská animace, Alexandr Petrov, olejomalba na skle |
Klíčová slova anglicky: | neoformalist analysis, russian auteur animation, Alexandr Petrov, oil on glass |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 16.09.2014 |
Datum zadání: | 16.09.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.09.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 05.02.2016 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.01.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.02.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Stanislava Přádná |
Zásady pro vypracování |
V této bakalářské práci bych ráda charakterizovala specifický filmový styl Alexandra Petrova, jednoho z nejtalentovanějších ruských animátorů současnosti, a to za pomoci neoformalistické analýzy a následné komparace jeho pěti krátkých animovaných filmů. Jednalo by se jednak o stylistickou (resp. výtvarnou) analýzu snímků Kráva (Korova), Sen směšného člověka (Son směšnogo čeloveka), Rusalka, Stařec a moře (Starik i more) a Moje láska (Moja ljubov). Pokusím se taktéž popsat, jak pomocí olejomalby na skle, jež jednou z nejnáročnějších animačních technik vůbec, vytváří opuletní, neustále pohybující se obrazy. Ráda bych se věnovala i způsobu tvoření narativu a typu témat či motivů, která se v jeho filmech vyskytují (vztah člověka a přírody, úcta k pravoslavnému náboženství, láska a zhoubná vášeň, mystika, snovost a v neposlední řadě ruský folklór). Valná většina těchto filmů jsou adaptacemi literárních děl, tudíž bych s použitím knižních předloh chtěla krátce vysvětlit, jak Alexandr Petrov postupuje při transformaci jednotlivých filmových scén, jaké klíčové momenty z knih si vybírá a jak je zobrazuje. V této práci bych rovněž chtěla vysvětlit, jak chápu pojem „totální animace“ v případě Petrova, a jakým způsobem lze tohoto autora zařadit do současné scény evropského animovaného filmu. Nejdůležitějším materiálem pro mě budou samotné krátké filmy, jejich literární předlohy a v případě, že se mi je podaří sehnat, tak i scénáře k filmům. Při analýze budu vycházet především z neoformalistických postupů Davida Bordwella a Kristin Thompsonové a taktéž částečně z naratologicko kognitivní analýzy Davida Bordwella, jak ji popisuje v knize Narration in the fiction film. |
Seznam odborné literatury |
BORDWELL, David: Narration in the Fiction Film. The University of Wisconsin Press: Madison 1985. BORDWELL, David – THOMPSON, Kristin: Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství múzických umění 2011. BORDWELL, David: On The History Of Film Style. Cambridge: Harvard University Press 1999. DUTKA, Edgar: Minimum z dějin světové animace. Praha: Nakladatelství múzických umění 2012. DUTKA, Edgar: Animovaný film. Úvod do scénáristiky animovaného filmu. Minimum z historie české animace. Praha: Akademie múzických umění, filmová a televizní fakulta 2002. WIEDERMANN, Julius: Animation now!: Anima mundi – International Animation Festival of Brazil. Hong Kong: Taschen 2007. NORŠTEJN, Jurij: Sníh na trávě I., II. Praha: Nakladatelství múzických umění 2013. DOSTOJEVSKIJ, Fedor Michajlovič: Dvojník. Praha: Rybka 2013. PUŠKIN, Aleksandr Sergejevič: Z Puškinovy lyriky. Praha: Stanislav Minařík 1920. HEMINGWAY, Ernest: Stařec a moře. Praha: F341; And the end record 2012. PLATONOV, Andrej: Mastera russkoj prozy XX. veka. Andrej Platonov. Povesti i rasskazy. Sankt Peterburg: Lenizdat 1985. ŠMELEV, Ivan: Istorija ljubovnaja. Moskva: Russkaja kniha 1999. HORÁČEK, Pavel: Totální animace: definování termínu v kontextu československého a světového animovaného filmu. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav filmu a audiovizuální kultury 2009. |