Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Autorský styl v animovaných filmech Alexandra Petrova
Název práce v češtině: Autorský styl v animovaných filmech Alexandra Petrova
Název v anglickém jazyce: Artistic film style of Alexandr Petrov in animated short films
Klíčová slova: neoformalistická analýza, ruská autorská animace, Alexandr Petrov, olejomalba na skle
Klíčová slova anglicky: neoformalist analysis, russian auteur animation, Alexandr Petrov, oil on glass
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 16.09.2014
Datum zadání: 16.09.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 22.09.2014
Datum a čas obhajoby: 05.02.2016 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:06.01.2016
Datum proběhlé obhajoby: 05.02.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Stanislava Přádná
 
 
 
Zásady pro vypracování
V této bakalářské práci bych ráda charakterizovala specifický filmový styl Alexandra Petrova, jednoho z nejtalentovanějších ruských animátorů současnosti, a to za pomoci neoformalistické analýzy a následné komparace jeho pěti krátkých animovaných filmů. Jednalo by se jednak o stylistickou (resp. výtvarnou) analýzu snímků Kráva (Korova), Sen směšného člověka (Son směšnogo čeloveka), Rusalka, Stařec a moře (Starik i more) a Moje láska (Moja ljubov). Pokusím se taktéž popsat, jak pomocí olejomalby na skle, jež jednou z nejnáročnějších animačních technik vůbec, vytváří opuletní, neustále pohybující se obrazy. Ráda bych se věnovala i způsobu tvoření narativu a typu témat či motivů, která se v jeho filmech vyskytují (vztah člověka a přírody, úcta k pravoslavnému náboženství, láska a zhoubná vášeň, mystika, snovost a v neposlední řadě ruský folklór). Valná většina těchto filmů jsou adaptacemi literárních děl, tudíž bych s použitím knižních předloh chtěla krátce vysvětlit, jak Alexandr Petrov postupuje při transformaci jednotlivých filmových scén, jaké klíčové momenty z knih si vybírá a jak je zobrazuje. V této práci bych rovněž chtěla vysvětlit, jak chápu pojem „totální animace“ v případě Petrova, a jakým způsobem lze tohoto autora zařadit do současné scény evropského animovaného filmu. Nejdůležitějším materiálem pro mě budou samotné krátké filmy, jejich literární předlohy a v případě, že se mi je podaří sehnat, tak i scénáře k filmům. Při analýze budu vycházet především z neoformalistických postupů Davida Bordwella a Kristin Thompsonové a taktéž částečně z naratologicko kognitivní analýzy Davida Bordwella, jak ji popisuje v knize Narration in the fiction film.
Seznam odborné literatury
BORDWELL, David: Narration in the Fiction Film. The University of Wisconsin Press: Madison 1985.
BORDWELL, David – THOMPSON, Kristin: Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství múzických umění 2011.
BORDWELL, David: On The History Of Film Style. Cambridge: Harvard University Press 1999.
DUTKA, Edgar: Minimum z dějin světové animace. Praha: Nakladatelství múzických umění 2012.
DUTKA, Edgar: Animovaný film. Úvod do scénáristiky animovaného filmu. Minimum z historie české animace. Praha: Akademie múzických umění, filmová a televizní fakulta 2002.
WIEDERMANN, Julius: Animation now!: Anima mundi – International Animation Festival of Brazil. Hong Kong: Taschen 2007.
NORŠTEJN, Jurij: Sníh na trávě I., II. Praha: Nakladatelství múzických umění 2013.
DOSTOJEVSKIJ, Fedor Michajlovič: Dvojník. Praha: Rybka 2013.
PUŠKIN, Aleksandr Sergejevič: Z Puškinovy lyriky. Praha: Stanislav Minařík 1920.
HEMINGWAY, Ernest: Stařec a moře. Praha: F341; And the end record 2012.
PLATONOV, Andrej: Mastera russkoj prozy XX. veka. Andrej Platonov. Povesti i rasskazy. Sankt Peterburg: Lenizdat 1985.
ŠMELEV, Ivan: Istorija ljubovnaja. Moskva: Russkaja kniha 1999.
HORÁČEK, Pavel: Totální animace: definování termínu v kontextu československého a světového animovaného filmu. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav filmu a audiovizuální kultury 2009.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK