Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Obraz českých politických stran
Název práce v češtině: Obraz českých politických stran
Název v anglickém jazyce: The image of Czech political parties
Klíčová slova: politická strana, veřejné mínění, identita, politický marketing
Klíčová slova anglicky: political party, public opinion, identity, political marketing
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (21-KSOC)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.09.2014
Datum zadání: 10.09.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 17.09.2014
Datum a čas obhajoby: 16.09.2015 08:30
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2015
Datum proběhlé obhajoby: 16.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jan Sládek, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Východiska:
Politické strany jsou v moderní demokracii základním stavebním prvkem politické sféry. Jednou z jejich primárních činností je budování vlastní identity, která tvoří výchozí bod pro úspěch či neúspěch ve volbách. Politické strany se snaží využít všech kanálů a nástrojů pro vytvoření a upevnění vlastního obrazu ve společnosti.
Empiricky je možné zachytit různé obrazy politické strany. Lze zkoumat obraz, který se o sobě snaží politická strana vybudovat či naopak obraz, jenž má o politické straně veřejnost. Zajímavý by jistě byl i obraz, který o politické straně mají její členové nebo mediální obraz. Tyto obrazy si samozřejmě nemusejí odpovídat a pravděpodobně neodpovídají. Média svou zprostředkovatelskou rolí tvoří vlastní realitu a selektivností a způsobem prezentace obsahu zkreslují realitu. V průzkumech veřejného mínění je zachycen pohled veřejnosti, jenž je ovšem ovlivněn právě médii, společností či vlastním vkusem. Ve výzkumu obrazu politické strany z pohledu jejích členů jsou velmi důležité osobnostní charakteristiky respondentů, jejich vztah k politické straně, ambice a nálady. Výzkum mediálního obrazu bude velmi ovlivněn výběrem objektu výzkumu, tedy výběru konkrétních médií v určitém časovém horizontu atd. Tato nesourodost všech možných pohledů na politickou stranu je velmi komplikovaný a matoucí jev nejen pro výzkumníka, ale i pro veřejnost či samotné politické strany.
Cíle:
Ve své diplomové práci bych ráda pracovala se současným obrazem českých politických stran. Ze všech možných uchopitelných obrazů bych se zaměřila na obraz, jaký se snaží vyvolat o sobě politická strana. V této oblasti se opřu o různé výzkumné techniky. Tato část bude velmi úzce navázána na výzkumy politického marketingu a PR. A zároveň se pokusím, skrze analýzu výsledků průzkumů veřejného mínění, zachytit i obraz, jaký o politické straně má veřejnost. Celá práce bude zarámována do teorie sociologického pojetí konceptu identity, který je však velmi komplexní a já si pro svou diplomovou práci tedy vyberu jen výsek.
Cílem mé práce je popsat obraz českých politických stran. Práce si klade za cíl porovnat obraz, který si politické strany budují s reálným vnímáním veřejnosti.
Metodika:
Po teoretickém úvodu, který by měl celou práci usadit do klíčových sociologických konceptů, se pokusím v praktické části skrze průzkumy veřejného mínění, zejména průzkumy CVVM, zaměřit na vnímání obrazu českých politických stran veřejností. Musím zjistit, s jakými dimenzemi v této oblasti průzkumy veřejného mínění pracují, abych v závěru mohla oba obrazy porovnat. Ve druhé empirické části se zaměřím na tyto dimenze a pokusím se pomocí obsahové analýzy (webů, letáků, Facebooků, volebních programů, záznamů ze stranických sjezdů, vnitřních dokumentů, volebních kampaní atd.), případně jednoduché ankety či polostrukturovaných rozhovorů se zástupci politických stran co nejpřesněji popsat jejich snahu vybudovat si určitý obraz.
Hypotéza:
Obraz českých politických stran tak, jak ho vnímá veřejnost, se liší od obrazu, který se o sobě snaží politické strany vytvářet.
Charakteristika závěrů:
Tato práce bude spíše úvodním hledem do této problematiky a již teď je možné definovat mnoho směrů, kam by se mohl ubírat následný výzkum, například výzkum mediálního obrazu nebo obrazu, který o dané politické straně mají její členové. Bylo by možné podrobněji prozkoumat samotné cíle politických stran, zapojit do výzkumu otázku členské základny jednotlivých politických stran a zjistit, jak se podílí na tvorbě, ale i vnímání stranické identity či se zaměřit na metodologii průzkumů veřejného mínění v této oblasti, na jejich validitu a reliabilitu.
Ovšem tato diplomová práce by měla přinést popis problémů, které plynou nejen z dynamické charakteristiky identity, měla by přinést popis problémů, které mají politické strany při snaze vybudovat si určitý obraz u veřejnosti.
Seznam odborné literatury
Albig, W. (1956). Modern public opinion. New York: McGraw-Hill.
Barša, P. Konstruktivismus a politika identity. Online dostupné zde: http://antropologie.zcu.cz/webzin/konstrukt ivismus-a-politika-identity
Berger, P. I.; Luckmann, T. (1999): Sociální konstrukce reality. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
Castells, M. (2010): The Power of Identity: The Information Age: Economy, Society, and Culture. Malden: Willey-Blackwell.
Červenka, J. (2011). Stranický systém v restrukturalizaci? Volby 2010 v kontextu percepce politiky a politických stran českou veřejnost. Naše společnost 9 (2), 44-59.
Disman, M. (1993). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum
Fiala, P.; Schubert, K. (2000). Moderní analýza politiky. Uvedení do teorie a metod policy analysis. Brno: Barrister&Principal.
Fiala, P.; Strmiska, M. (2009) Teorie politických stran. Brno: Barrister&Principal.
Havlík, V.; Kopeček, L. (2008). Krize vládnutí v České republice. Analýza působení volebního a stranického systému a návrhy možných řešení. Politologický časopis 15 (3) 183-205.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
Hloušek, V.; Kopeček, L. (2010). Politické strany: Původ, ideologie a transformace politických stran v západní a střední Evropě. Praha: Grada Publishing.
Jenkins, R. (2008). Social Identity. Londýn, Routledge.
Katz, R. S.; Crotty, William J. (2006). Handbook of Party Politics. London: Sage.
Lijphart, A. (1990). Dimensions of ideology in Europeans party systems. In: Mair, Peter (ed.). The West European Party System. Oxford: Oxford University Press.
Linek, L. (2011). Proč se změnila úroveň účasti ve volbách do PS v letech 1996-2010?. Sociologický časopis 47 (1), 9-32.
Matušková, A. (2010). Politický marketing a české politické strany. Volební kampaně v roce 2006. Brno: Masarykova Univerzita.
Pacas, J. (2012). Vnímání českých politických stran v závislosti na jejich značce a programu. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita.
Příhoda P. (2009). Krize identity našich politických stran. Český rozhlas, online dostupné zde:http://www.rozhlas.cz/cro6/komentare/_zprava/541037
Pšeja, P. (2005). Stranický systém České republiky: Politické strany a jejich vývoj 1989-1998. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
Rakušanová, Guasti, P. (2009). Role poslance a její percepce. Socioweb 10/2009, online dostupné zde:http://www.socioweb.cz/index.php?disp=teorie&shw=418&lst=105
Šimon, J. (2011). Politický brand a jeho vnímání ve skupině prvovoličů. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita.
Šubrt, J. (1998). Kapitoly ze sociologie veřejného mínění. Teorie a výzkum. Praha: Karolinum.
Vodička, K.; Cabad, L. (2007). Politický systém České republiky. Praha: Portál.
Woodward, K. (1997). Identity and difference. London, Sage.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK