Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Uchovávání novomediálního umění v České republice
Název práce v češtině: Uchovávání novomediálního umění v České republice
Název v anglickém jazyce: New Media Art Preservation in the Czech Republic
Klíčová slova: novomediální umění, uchovávání, archivace, net art
Klíčová slova anglicky: new media art, preservation, archiving, net art
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 31.08.2014
Datum zadání: 31.08.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.08.2015
Datum a čas obhajoby: 10.09.2015 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:12.08.2015
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Magda Španihelová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je zmapovat koncepce archivování novomediálního umění v České republice od roku 1989 a zjistit, jak se k samotné archivaci staví samotní nm umělci a kurátoři. Zároveň mě zajímá, jak by problém archivace řešili oni sami.
V současné době se novomediální umění systematicky nearchivuje. Existují projekty, které se věnují archivaci videoartu, ale ostatní nm umění se prakticky opomíjí. Pokud už nějaký projekt vznikne, tak zůstává na univerzitní a teoretické půdě. Instituce (jako například Národní galerie či NFA) se touto problematikou aktivně nezabývají. Jejich funkci tak přebírají spíše soukromé sbírky, na které bych se chtěla primárně zaměřit.
Základem práce budou rozhovory s lidmi, kteří buď nm umění tvoří, anebo ho vystavují. Otázky budou směřovány především na způsob, jakým by oni sami ideálně řešili tento problém, či jak ho řeší.

Metoda práce:
Předpokládanou metodou výzkumu bude dotazníkové šetření s otevřenými otázkami. Výběr respondentů bude prováděn co nejrůznoroději. Mým cílem je mluvit s umělci a kurátory různých forem novomediálního umění.

Orientační struktura práce:
• Úvod do problematiky archivace nm umění, instituce, které se o nm umění zajímají a jejich přístup k archivování
• Základní teoretické a praktické koncepty archivace ve světě
• Rozhovory (pravděpodobně se 4-6 respondenty)
• Analýza a interpretace odpovědí
• Závěry
Seznam odborné literatury
• Lydia Beerkens [et al.], The Artist Interview. For conservation and presentation of contemporary art. Guidelines and practice. Heijingen: Jap Sam Books, 2012.
• Robert T. Buck [et al.], Resonance: Federico Díaz E AREA: vizuální aktivismus, instalace, architektura. Praha: Galerie Zdeněk Sklenář, 2008.
• Robert Flašar — Jana Horáková — Petr Macek a kol., Umění a nová média. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2013.
• Michel Foucault, Archeologie vědění. Praha: Herrmann a synové, 2002.
• Václav Hájek, Marek - Sbírka současného českého a slovenského výtvarného umění. Brno: Zdeněk a Ivo Markovi, 2007.
• Martin Lister, New Media. A Critical Introduction. Oxford: Routledge, 2003.
• Lev Manovich, The Language of the New Media. Cambridge: MIT Press, 2001.
• Christiane Paul: Context and Archive: Presenting and Preserving Net-based Art. In: Dieter Daniels, Gunther Reisinger (Eds.), Netpioneers 1.0 Contextualizing Early Net-Based Art. Berlín: Sternberg Press, 2010.
• Christiane Paul, Digital Art. Londýn: Thames & Hudson, 2008.
• Karl Ruhrberg, Umění 20. století. Praha: Slovart, 2011.
• Jiřina Štouračová, Úvod do archivnictví. Brno: Vydavatelství MU, 1999.
• Mark Tribe, New Media Art. Kolín nad Rýnem: Taschen, 2006.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK