Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Učení se a obtížné okamžiky pracovní dráhy u pomáhajících profesí
Název práce v češtině: Učení se a obtížné okamžiky pracovní dráhy u pomáhajících profesí
Název v anglickém jazyce: The Learning Process and the Difficult Moments of an Occupational Track in Helping Professions
Klíčová slova: pomáhající profese, formální vzdělávání, neformální vzdělávání, informální učení se, supervize, kvalitativní výzkum
Klíčová slova anglicky: helping professions, formal education, non-formal education, informal education, supervision, qualitative research
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.08.2014
Datum zadání: 06.08.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.09.2014
Datum a čas obhajoby: 09.09.2015 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.07.2015
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je analyzovat různé podoby učení se, které zásadním způsobem ovlivňují zvládání náročných situací spojených s výkonem pomáhajících profesí, zejména situací nových, se kterými se pracovníci pomáhajících profesí dosud nesetkali, nebo se kterými nemají dostatek zkušeností. V úvodu práce bude vymezena role pracovníka v pomáhajících profesích, vědomostní a osobnostní předpoklady pro její vykonávání a úskalí s ním spojená. Další část bude zaměřena na požadavky na dosažené formální vzdělání, které je pro výkon pomáhajících profesí nezbytné, stejně jako na neformální a informální podoby vzdělávání, resp. učení se, které by měly být přirozenou součástí práce v diskutované oblasti. Popsána bude také supervize jako specifický podnět k učení se v pomáhající profesi. Následovat bude biografické zkoumání zkušeností s učením se v obtížných okamžicích pracovní dráhy pracovníků pomáhajících profesí. Toto zkoumání bude realizováno pomocí rozhovorů. Sledovány v nich budou přínosy všech druhů učení se, důraz bude položen na informální učení se.

Navrhovaná osnova práce:

1 Pomáhající profese
1.1 Nároky na pracovní výkon pracovníků v pomáhajících profesích
1.2 Úskalí související s výkonem pomáhající profese
2 Vzdělávání a učení se pracovníků pomáhajících profesí
2.1 Formální a neformální vzdělávání
2.2 Informální učení se
3 Supervize jako příležitost k učení se
4 Šetření zkušeností s učením se v kritických okamžicích pracovní kariéry v pomáhajících profesích
Seznam odborné literatury
GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese: tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 198 s. ISBN 978-80-7387-394-3.
HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 202 s. ISBN 80-7178-715-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
KALÁBOVÁ, Helena. Etika v pomáhajících profesích. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. 131 s. ISBN 978-80-7372-749-9.
KNOX, Alan Boyd. Adult development and learning: a handbook on individual growth and competence in the adult years for education and the helping professsions. San Francisco: Jossey-Bass Publ., 1977. 679 s. ISBN 0875893198.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. 5. vyd. Praha: Portál, 2006. 147 s. ISBN 80-7367-181-6
LEWIS, Harold a Jayne SILBERMAN. The intellectual base of social work practise: tools for thought in a helping profession. New York: Hawthorn Press, 1982. 258 s. ISBN 0866561765.
NAVRÁTIL, Pavel a Monika ŠIŠLÁKOVÁ. Praktické vzdělávání v sociální práci. Brno: Tribun, 2007. 187 s. ISBN 978-80-7399-343-6.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC (eds.). Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 339 s. ISBN 978-80-210-4779-2.
SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 171 s.
STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. 1. vyd. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. 196 s. ISBN 978-80-858-3460-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 5. vyd. Praha: Portál, 2012. 870 s. ISBN 978-80-262-0225-7.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK