Obraz sovětské Dělnicko-rolnické rudé armády ve filmu
Název práce v češtině: | Obraz sovětské Dělnicko-rolnické rudé armády ve filmu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Image of the Soviet Workers and Peasants Red Army on the Big Screen |
Klíčová slova: | Dělnicko-rolnická rudá armáda|válečný film|Velká vlastenecká válka|SSSR|propaganda |
Klíčová slova anglicky: | Workers and Peasants Red Army|War Film|Great Patriotic War|USSR|Propaganda |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav světových dějin (21-USD) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Martin Kovář, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.07.2014 |
Datum zadání: | 14.07.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 06.08.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2018 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.08.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Jaromír Soukup, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Autor ve své práci analyzuje proměnu obrazu příslušníků Dělnicko-rolnické rudé armády v hraném filmu v průběhu 20. století. Úvodní kapitoly práce jsou věnovány obecným aspektům vývoje Dělnicko-rolnické rudé armády a vývoji filmového průmyslu v Sovětském svazu. Hlavní část práce se zaměřuje především na analýzu obrazu Dělnicko-rolnické rudé armády v hraném filmu sovětské provenience, užívané symboly a obrazy a propagandistické rámce sovětské filmové tvorby v průběhu „krátkého“ 20. století s přesahem do období po roce 1989 a zkoumáním přežívajícího sovětského diskurzu. Pro zpracování autor využívá tzv. egodokumentů, dobového tisku, studií a monografií. |
Seznam odborné literatury |
a) Monografie:
АГАФОНОВА, Наталяа А. Искусство кино: Этапы, стили, мастера: Пособие для студентов вузов. Minsk: Тесей, 2005. ISBN 985-463-156-7. ALEXIJEVIČOVÁ, Světlana. Válka nemá ženskou tvář. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2018. ISBN 978-90-7579-021-7. АННИНСКИЙ, Лев. Шестидесятники и мъ. Кинематограф, ставший и не ставший историей. Moskva: ВТПО «Киноцентр», 1991. ASSMANN, Jan. Kultura a paměť: Písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Praha: Prostor, 2001. ISBN 80-7260-051-6. ATTWOOD, Lynne, TUROVSKAYA, Maya. Red Women on the Silver Screen: Soviet Women and Cinema from the Beginning to the End of the Communist Era. Londýn: Pandora, 1993. ISBN 978-0-044-40561-0. BEUMERS, Brigit. A History of Russian Cinema. Oxford – New York: Berg, 2009. ISBN 978-1-84520-215-6. БОЛЬШАКОВ, Иван. Советское киноискусство в годы Великой Отечественной войны. Moskva: Госкиноиздат, 1950. CLOWES, Edith W. Russia on the Edge: Imagined Geographies and Post-Soviet Identity. Ithaca – Londýn: Cornell University Press, 2011. ISBN 978-0-8014-7725-6. DAVIES, Norman. Evropa ve válce 1939-1945. Praha: BB/art s.r.o., 2007. ISBN 978-80-7381-203-4. DOBRENKO, Evgeny. Stalinist Cinema and the Production of History. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2008. ISBN 978-0-7486-3445-3. FIGES, Orlando. Natasha’s Dance: A Cultural History of Russia. London: Penguin Books Ltd., 2003. ISBN 0-140-29796-0. FIGES, Orlando. The Whisperers: Private Life in Stalin’s Russia. Londýn: Penguin books Ltd., 2008. ISBN 978-0-121-01351-0. FIGES, Orlando. Lidská tragédie: Ruská revoluce 1891-1924. Praha – Plzeň: BETA – Dobrovský a Ševčík, 2000. ISBN 80-86278-72-7. GILL, Graeme J. Symbols and Legitimacy in Soviet Politics. New York: Cambridge University Press, 2011. ISBN 978-1-107-00454-2. GILLESPIE, David. Russian Cinema. Londýn: Longman, 2003. ISBN 0-582-43790-3. ГИНЗБУРГ, Семен С. Кинематография дореволюционной России. Moskva: Искусство, 1963. HELLBECK, Jochen. Stalingrad: The City that Defeated the Third Reich. New York: PublicAffairs, 2015. ISBN 978-1-61039-496-3. ХАНЮТИН, Юрий. Предупреждение из прошлого. Moskva: Искусство, 1968. JOHNSON, Vida T. a PETRIE, Graham. The Films of Andrei Tarkovsky: A Visual Fugue. Bloomington: Indiana University Press, 1994. ISBN 9778-0-253-20887-3. KAGANOVSKY, Lilya. The Voice of Technology: Soviet Cinema’s Transition to Sound, 1928-1935. Bloomington: Indiana University Press, 2018. ISBN 978-0-253-03264-5. KENEZ, Peter. Cinema and Soviet Society: From the Revolution to the Death of Stalin. New York: I.B. Tauris & Co Ltd, 2009. ISBN 978-1-86064-568-6. KENEZ, Peter. The Birth of the Propaganda State: Soviet Methods of Mass Mobilization, 1917-1929. Cambridge: Cambridge University Press, 1985. ISBN 0-521-31398-8. LAWTON, Anna. Kinoglasnost: Soviet Cinema in our Time. Cambridge: Cambridge University Press, 1992. ISBN 0-521-38814-7. ЛЕБЕДЕВ, Николай А. Очерки истории кино СССР. Немое кино: 1918-1934 годы. Moskva: Искусство, 1965. LEYDA, Jay. Kino: A History of the Russian and Soviet Film (A study of development of Russian cinema, from 1896 to the present). Princeton: Princeton University Press, 1983. ISBN 0-691-00346-7. LIBER, George O. Alexander Dovzhenko: A Life in Soviet Film. Londýn: British Film Institute, 2002. Str. 164-165. ISBN 978-0-85170-927-7. LITERA, Bohuslav. Historie Rudé armády 1917-1941. I. a II. díl. Praha: Libri, 2009. ISBN 978-80-7277-419-7. MALIA, Martin. Sovětská tragédie: Dějiny socialismu v Rusku v letech 1917-1991. Praha: Argo, 2004. ISBN 80-7203-566-5. МАРГОЛИТ, Евгений, ШМЫРОВ, Вячеслав. (из'ятое кино) 1924-1953. Moskva: Дубль-Д, 1995. ISBN 5-900902-02-1. MARRIDALEOVÁ, Catherine. Ivanova válka: Rudá armáda 1939-1945. Praha – Plzeň: Pavel Dobrovský – BETA a Jiří Ševčík, 2007. ISBN 978-80-7306-288-0. OVERY, Richard. Rusové ve válce, 1941-1945. Praha – Plzeň: Pavel Dobrovský – BETA a Jiří Ševčík, 2004. ISBN 80-7306-130-9. ПРОХОРОВ, Александр. Унаследованный дискурс: парадигмы сталинской культуры в литературе и кинематографе“оттепели“. Petrohrad: Академический проект, 2007. ISBN 978-5-7331-0361-7. REESE, Roger R. Stalin’s reluctant soldiers: A social history of the Red Army, 1925-1941. Lawrence: University Press of Kansas, 1996. ISBN 0-7006-0772-2. REESE, Roger R. Why Stalin’s Soldiers Fought: The Red Army’s Military Effectivness in World War II. Lawrence: University Press of Kansas, 2011. ISBN 978-0-7006-1776-0. СЕГИДА, Мирослава, ЗЕМЛЯНУХИН, Сергей. Домашяя синематека: отечественное кино 1918-1996. Moskva: Дубль-Д, 1996. ISBN 5-900902-05-6. SHORT, Kenneth R. M. Feature Films as History. Knoxville: University of Tennessee Press, 1981. ISBN 0-7099-0459-2. СОКОЛОВА, Людмила. Великие советские фильмы: 100 фильмов, ставших легендами. Moskva: Центрполиграф, 2011. ISBN 978-5-227-02936-2. STITES, Richard. Russian Popular Culture: Entertainment and Society since 1900. Cambridge: Press Syndicate of the University of Cambridge, 1995. ISBN 0-521-36986-X. ŠELJAG, V. V., GLOTOČKIN, A. D., PLATONOV, K. K. Vojenská psychologie. Praha: Naše vojsko, 1975. TAYLOR, Richard. The Politics of the Soviet Cinema 1917-1919. Cambridge: Cambridge University Press, 1979. ISBN 978-0-521-08855-8. TAYLOR, Richard. Filmová propaganda: Sovětské Rusko a nacistické Německo. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2534-0. THOMAS, Nigel. World War II Soviet Armed Forces (3), 1944-1945. Oxford: Osprey Publishing, 2012. ISBN 978-1-84908-634-9. THOMPSONOVÁ, Kristin, BORDWELL, David. Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie. Praha: AMU – NLN, 2007. ISBN 978-7331-091-2. TUMARKIN, Nina. The Living & The Dead: The Rise & Fall of The Cult of World War II in Russia. New York: BasicBooks, 1994. ISBN 0-465-04144-2. ВЕРТОВ, Дзига. Статьи, дневники, замыслы. Moskva: Искусство, 1966. YOUNGBLOOD, Denise J. Movies for the Masses: Popular cinema and Soviet society in the 1920s. Cambridge – New York: Cambridge University Press, 1992. ISBN 0-521-37470-7. YOUNGBLOOD, Denise J. Russian War Films: On the Cinema Front, 1914-2005. Lawrence: University Press of Kansas, 2007. ISBN 978-0-7006-1761-6. YOUNGBLOOD, Denise J. Soviet Cinema in the Silent Era, 1918-1935. Austin: University of Texas Press, 1991. ISBN 0-292-77645-4. WELZER, Harald, Sabine MOLLER a Karoline TSCHUGGNALL. "Můj děda nebyl nácek": nacismus a holocaust v rodinné paměti. Praha: Argo, 2010. ISBN 978-80-257-0228-4. WETTE, Wolfram. Wehrmacht: obrazy nepřítele, vyhlazovací válka a legendy. Praha: Argo, 2006. ISBN 80-720-3814-1. WOLL, Josephine. Real Images: Soviet Cinema of the Thaw. Londýn: I. B. Tauris, 2000. ISBN 1-86064-550-X. b) Sborníky COETZEE, Daniel, EYSTURLID, Lee W. Philosophers of War: The Evolution of History’s Greatest Military Thinkers, Volume 2: The Modern World, 1815-Present. Santa Barbara: Praeger, 2013. ISBN 978-0-275-98977-4. FEIGELSON, Kristian, KOPAL, Petr. Film a dějiny 3: Politická kamera – film a stalinismus. Praha: CASABLANCA, 2012. ISBN 978-80-87292-15-0. HIGHAM, Michael, KAGAN, Frederick W. The Military History of the Soviet Union. New York: Palgrave, 2002. ISBN 978-0-230-10821-9. KOPAL, Petr. Film a dějiny 2: Adolf Hitler a ti druzí – filmové obrazy zla. Praha: CASABLANCA, 2009. ISBN 978-80-87211-34-2. ПАРФЕНОВ, Лев. Российский иллюзион. Moskva: Материк, 2003. ISBN 5-85646-100-2. SUNY, Ronald G. The Structure of Soviet History: Essays and Documents. New York – Oxford: Oxford University Press, 2003. ISBN 0-19-513704-3. c) Články a studie: Если завтра война... [online], КиноПоиск [cit. 2018-05-28]. Dostupné z: https://www.kinopoisk.ru/film/42451/. Подымайся, народ! [online], SovMusic.ru [cit. 2018-07-17]. Dostupné z: http://sovmusic.ru/sam_download.php?fname=s14455. Темная ночь [online], A-PESNI: песенник анархиста-подпоьщика [cit. 2018-05-28]. Dostupné z: a-pesni.org/ww2/oficial/temnnotch.htm. ASSMANN. Jan. Collective Memory and Cultural Identity. In: New German Critique, roč. 1995, č. 65. Str. 125-133. ASSMANN, Jan. Comunicative and Cultural Memory. In: ERLL, Astrid, NÜNNING, Ansgar. Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook. Berlín – New York: Walter de Gruyter, 2008. Str. 15-27. BARTHES, Roland. Smrt autora. In: Aluze, roč. 2006, č. 3. Str. 75-77. BLEIKER, Ronald. Lerning from Art: A Reply to Holden’s “World Literature and World Politics”. In: Global Society, roč. 2003, č. 4. Str. 415-428. ERLL, Astrid. Literature, Film, and the Mediality of Cultural Memory. In: ERLL, Astrid, NÜNNING, Ansgar, YOUNG, Sara. Cultural memory studies: An international and interdisciplinary handbook. Berlin: De Gruyter, 2010. Str. 389-398. ГОЛОВНЯ, В. «Мосфильм» в годы Великой Отечественной войны. In: Искусство кино, roč. 1979, č. 7. Str. 11-21. HARASIMOWICZ, Marta. Vzpomínkové praxe v populární kultuře jako předmět teoretické reflexe. Nevydaná seminární práce, 2017. HOLDEN, Gerard. World Literature and World Politics: In Search of a Research Agenda. In: Global Society, roč. 2003, č. 3. Str. 229-252. ЯСТРЕБОВА, Н. Художественные открытия Мира входящему. In: АЛОВА. Л. А. Александр Алов, Владимир Наумов: статьи, свидительства, высказывания. Moskva: Искусство, 1989. Str. 82-89. КАРДИН, В. Люди и символы. In: Искусстви кино, roč. 1961, č. 10. Str. 58-62. KENEZ, Peter. Russian Patriotic Films. In: DIBBETS, Karel, HOGENKAMP, Bert. Film and the First World War. Amsterdam: Amsterdam University Press, 1995. Str. 36-42. KENEZ, Peter. Soviet cinema in the age of Stalin. In: TAYLOR, Richard, SPRING, Derek. Stalinism and Soviet Cinema. New York: Routledge, 2006. Str. 54-68. КУТЛОВСКАЯ, Елена. Игорь Сукачев: «Великая Отечественная всегда была рядом...» [online], Искусство кино, roč. 2000, č. 5, [cit. 2018-04-28]. Dostupné z: http://kinoart.ru/archive/2000/05/n5-article1. KOSELLECK, Reinhart. Dějiny pojmů a pojmy dějin In: Studia philospohica, roč. 58, 2011, č. 2. Str. 29-43. LISTOV, Viktor. Early Soviet Cinema: The Spontaneous and the Planned, 1917-1924. In: Historical Journal of Film, Radio and Television, roč. 1991, č. 2. Str. 121-127. MERRIDALE, Catherine. Culture, Ideology and Combat in the Red Army, 1939-45. In: Journal of Contemporary History, roč. 2006, č. 2. Str. 305-324. НАРОВЧАТОВ, Сергей. Двадцать лет спустя. In: Искусство кино, roč. 1965, č. 2. Str. 50-52. NORA, Pierre. Mezi pamětí a historií: problematika míst. In: MAYER, Francoise, BENSA, Alban, HUBINGER, Václav. Cahiers du CeFReS No. 10: Antologie francouzských společenských věd: Město. Praha: Francouzský ústav pro výzkum ve společenských vědách. 1996. Str. 39-64. NORRIS. Stephen M. Defending the Motherland: The Soviet and Russian War film. In: BEUMERS, Brigit. A Companion to Russian Cinema. Chichester: John Wiley & Sons. Inc., 2016. Str. 409-426. PETŘÍČEK, Miroslav. Filmové dějiny. In: KOPAL, Petr. Film a dějiny. Praha: NLN, 2005. Str. 13-16. PINKAS, Jaroslav. Obrazy války. Poznámky k jednomu didaktickému projektu. In: ZEMAN, Pavel. Válečný rok 1943 v okupované Evropě a v protektorátu Čechy a Morava. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. Str. 120-131. STEANS, Jill. Revisionist Heroes and Dissident Heroines: Gender, Nation and War in Soviet Films of “the Thaw“. In: Global Society, roč. 2010, č. 24. Str. 401-419. СТРЕЛЧЕНКО, А. «Красные дьяволята» на дорогах войны. In: Советский екран, roč. 1985, č. 20. Str. 17. TUROVSKAYA, Maya. The Tastes of Soviet Moviegoers during the 1930s. In: LAHUSEN, Thomas, KUPERMAN, Gene. Late Soviet Culture: From Perestroika to Novostroika. Durham – Londýn: Duke University Press, 1993. Str. 95-107. VITÁKOVÁ, Alena. Ženy v Rudé armádě za druhé světové války. In: Historický obzor, roč. 2012, č. 7-8. Str. 167-173. WHITE, Hayden. Historiography and Historiophoty. In: American Historical Review, roč. 1988, č. 5. Str. 1193-1199. YEKELCHYK, Serhy. Memory Wars on the Silver Screen: Ukraine and Russia Look Back at the Second World War. In: Australian and New Zealand Journal of European Studies, roč. 2013, č. 2. Str. 4-14. YOUNGBLOOD, Denis. A War Forgoten: The Great War in Russian and Soviet Cinema In: PARIS, Michael. The First World War and Popular Cinema: 1914 to the Present. New Brunswick: Rutgers University Press, 2000. Str. 172-191. |