Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Porozumění majoritnímu jazyku a romštině u romských předškoláků
Název práce v češtině: Porozumění majoritnímu jazyku a romštině u romských předškoláků
Název v anglickém jazyce: Understanding of Majority Language and Romani language among preschool population
Klíčová slova: Jazyková směna, kognitivní vývoj, omezený jazykový kód, předškolní vzdělávání, Romové, romština, subtrakční bilingvismus
Klíčová slova anglicky: Language shift, cognitive development, limited language code, preschool education, Romani language, subtractive bilingualism
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.07.2014
Datum zadání: 11.07.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 27.06.2016
Datum a čas obhajoby: 07.09.2016 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:12.07.2016
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce Porozumění majoritnímu jazyku a romštině u romských předškoláků je zjistit, jakou mírou se podílí schoponost porozumění romštině a majorotnímu jazyku na řešení úkolových situací romských předškoláků. Východiskem k tomuto zkoumání budou teorie zabývající se procesem jazykové směny, omezeného jazykového kódu a další práce, které se venují školnímu neúspěchu a jazykové situaci Romů na území České republiky a Slovenska.
Práce má teoreticko-empirický charakter.
Osnova práce:
Teoretická část:
1. Resumé témata v odborné literatuře

­ 2.Problematika jazykového kódu

­ 3.Současný stav romštiny v ČR

­ 4.Předškolní vzdělání romského předškoláka v kontextu jazykové výbavy

Empirická část:
Cílem emprické části je zjistit, jakou mírou se podílí schoponost porozumění romštině a majorotnímu jazyku na řešení úkolových situací romských předškoláků.
Zvolenou metodou je empirický výzkum smíšeného designu. Dílčími metodami budou terénní výzkum a kvantativní vyhodnocování řešnení úkolových situací romských předškoláků.
Seznam odborné literatury
BOŘKOVCOVÁ, Marie: Romský etnolekt češtiny ­ případová studie; 1. vyd. 2006,Droma. Praha: Signeta ISBN 80­903325­3­6.

HÜBSCHMANNOVÁ, M. ­ ŠEBKOVÁ, H. ­ ŽIGOVÁ, A. Romsko­český a česko-romský kapesní slovník; Praha: Fortuna, 2005 ISBN 80­7168­619­0.

KAMIŠ, K. Čeština a romština v českých zemích; 1.vyd. Ústí nad Labem: UniversitaJ. E. Purkyně 1997 ISBN 80­7044­251­4.
KOLMANOVÁ, Martina. Výzkum jazykových dovedností dětí v romském a slovenském jazyce: Terénní výzkum v osadách Rakúsy a Bystrany. Romano džaniben: Časopis romistických studií. Praha: G plus G, 2007, (jevend), 28-45. ISSN 1210-8545.
NEKVAPIL, J. ­ SVOBODA, M. ­ WAGNER, P. Mnohojazyčnost v České republice; Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2006 ISBN978­80­7106­581­4.

PRŮCHA, Jan. Pedagogické teorie a výzkumy na Západě. Vyd. 1. Praha:Karolinum, 1992. 124 s. ISBN 80­7066­628­5.

Romové v České republice. Praha: Socioklub, 1999. sešity pro sociální politiku.ISBN 80­902260­7­8.

ŠEBKOVÁ, H. Jazyková situace Romů a její vývoj; Praha: Občanské sdružení Ment,1995

VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ­MOUSSOVÁ a StanislavŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000 ISBN 80­718­4929­4.

ŽLNAYOVÁ, E. Pojmový svět žáků prvního ročníku základních škol z hlediskaromštiny; Praha: Obšanské sdružení MENT, 1995
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK