Výchovně vzdělávací problémy dětí v obtížné životní situaci
Název práce v češtině: | Výchovně vzdělávací problémy dětí v obtížné životní situaci |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Educational problems of children in a difficult life situation |
Klíčová slova: | Obtížná životní situace, žák, rodina, výchovně-vzdělávací proces, učitel, syndrom CAN, dítě v ohrožení |
Klíčová slova anglicky: | Difficult Life Situation, Pupil, Family, Educational Process, Teacher, Syndrome Child Abuse and Neglect, Endangered child |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.07.2014 |
Datum zadání: | 07.07.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.02.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Martina Švandová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Ve své práci se zaměřím na výchovně vzdělávací problémy dětí na základní škole, které se ocitly v obtížné životní situaci, jsou ohrožené prostředím především vztahovou krizí v rodině, syndromem CAN, vykazují znaky psychické a citové deprivace a jejich vývoj je v různé míře ohrožen. Tyto děti se, z těchto či obdobných důvodů, dostaly do zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, kde pobývaly po určitou dobu nutnou ke stabilizaci jejich životní situace a zpracování krizového plánu a výhledu do budoucna.
Cílem práce bude zjistit, zda a jaké problémy se u těchto dětí projevují, a jak ovlivňují jejich úspěšnost v několika oblastech školního vzdělávání. Těmito oblastmi bude prospěch v matematice a českém jazyce, oblast vztahů, interakcí a sociální komunikace ve vrstevnické skupině, oblast interakce a komunikace s učitelem. Interakce s učitelem mě bude zajímat také z toho úhlu pohledu, zda učitel rozumí problematice a obtížím, které dítě prožívá, zda má potřebné informace k účinné práci s détětem apod. Teoretická část: V teoretické části se budu zabývat základním vymezením sociálně pedagogického termínu a problematiky obtížných životních situací v životě člověka potažmo dítěte, vysvětlím základní pojmy, jako je např. psychiciká a citová deprivace, syndrom CAN apod. Osvětlím problematiku dětí ohrožených prostředím a popíši, jak je v odborné praxi a teorii problematika těchto dětí pojímána, s jakými problémy se mohou potýkat a jaké systémy podpory těchto dětí u nás existují a jsou využívány. Osvětlím i základní legislativu a organizace, které se podporou těchto dětí zabývají. Empirická část: Cílem práce bude zmapovat, jaké jsou výchovně vzdělávací problémy dětí v obtížné životní situaci a utvořit na základě získaných poznatků případové studie vybraných dětí. Výzkum kvalitativní, design případová studie Výzkumnými metodami bude hloubkový rozhovor, zúčastněné pozorování, analýza pedagogických dokumentů Nástroj ke zpracování dat bude otevřené kódování a následně tematická analýza |
Seznam odborné literatury |
MATĚJČEK, Zdeněk, Jiří DUNOVSKÝ a Zdeněk DYTRYCH. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 245 s., [8] s. il. na příl. ISBN 80-7169-192-5.
KALIBOVÁ, Petra a Martin KALIBA. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě v kontextu současného školství. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014, 91 s. ISBN 978-80-7435-507-3. LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 978-80-246-1983-5. JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Vyd. 1. Praha: Themis, 2004, 478 s. ISBN 80-7312-038-0. VODIČKOVÁ, Marie. Ohrožené děti nemají čas čekat. Děti a my. 1995, 25(1), 3-4. SEZEMSKÝ, Jiří. Transformace systému péče o ohrožené děti. Veřejná správa. 2009, 20(15), 26. DUNOVSKÝ, Jiří. K problematice ohrožovaného dítěte. Sociální politika. 1994, 20(3), 6-8. DUNOVSKÝ, Jiří. Rozhádaná manželství=ohrožené děti. Rodina a škola. 1994, 40(6), 1. DUNOVSKÝ, Jiří. Týrané, zanedbávané a zneužívané dítě ve světě a u nás. Amireport. Aktuální medicínské informace. 1995, 3(2), 77-79. HRUBÁ, Jana. Máme systém péče o ohrožené děti, nebo jen změť aktivit? Učitelské listy : nezávislý měsíčník Praha : Agentura Strom. 2008, 15(7), 5-6. DUNOVSKÝ, Jiří. Komplexní péče o týrané děti stále chybí. Sondy. 1996, (30), 1. MACELA, Miloslav. Reforma systému péče o ohrožené děti a Právo na dětství. Práce & sociální politika : noviny Ministerstva práce a sociálních věcí 0049-0962. 2011, 8(3), 4. BECHYŇOVÁ, Věra, et al. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Vyd. 1., Praha: IREAS, 2007, 236 s. ISBN 978-80-86684-47-5. DUŠKOVÁ, Zora, et al. Obraz problematiky týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte v letech 1992-2003. Praha: Dětské krizové centrum, 2004, 103 s. GABRIELOVÁ, Adriana. Dítě ohrožené domácím násilím a škola. Školní poradenství v praxi. 2015, 2(3), 16-17. PÖTHE, Petr. Dítě v ohrožení. Praha: G plus G. 1996, 143 s. ISBN 80-901896-5-2. |