L’évolution dramaturgique et esthétique de Deus ex machina dans les œuvres choisies de Pierre Corneille et Jean Racine
Název práce v jazyce práce (francouzština): | L’évolution dramaturgique et esthétique de Deus ex machina dans les œuvres choisies de Pierre Corneille et Jean Racine |
---|---|
Název práce v češtině: | Dramaturgický a estetický vývoj principu Deux ex machina ve vybraných dílech Pierra Corneille a Jeana Racina |
Název v anglickém jazyce: | Dramaturgical and Aesthetical Development of Deux ex Machine in Selected Works by Pierre Corneille and Jean Racine |
Klíčová slova: | Deus ex machina, bienséance (přiměřenost), vraisemblance (věrohodnost), ressemblance (podobnost) |
Klíčová slova anglicky: | Deus ex machine, bienséance (suitability), vraisemblance (credibility), ressemblance (resemblance) |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | francouzština |
Ústav: | Ústav románských studií (21-URS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Záviš Šuman, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 25.06.2014 |
Datum zadání: | 25.06.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.07.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2016 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Eva Voldřichová - Beránková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studie zabývající se Deus ex machina zkoumá, jakým způsobem se z hlediska dramaturgie a estetiky, vyvíjí divadelní princip ve vybraných hrách Jeana Racina (Iphigénie (1674), Phèdre (1677)) et Pierra Corneille (Médée (1635)). Úvod práce je věnován analýze tragédií řeckých (Euripides, Aristoteles) a latinsky píšících autorů (Seneka) a to za účelem zdůraznit vývoj, kterým klíčový divadelní princip prochází napříč staletími. Snahou je pochopit a popsat, jak Deus ex machina funguje v hrách Euripidových (Ifigenie Taurská, Hyppolitos, Medea) a Senekových (Medea, Hyppolitos). Studie se rovněž obrací na Poetiku, ve které Aristoteles poskytuje své názory k dramatu, a kde se vyjadřuje k principu Deus ex machina. Vycházejíc z analýzy klasicistních her (Rotrou, Corneille, Racine), práce se pokouší srovnat, jakým způsobem se zkoumaný divadelní princip změnil ve vztahu k jejich antickým předlohám. Následně se práce zaměřuje rovněž i na hry autorů XVIII. století, ve kterých rovněž pozoruje, jak se Deus ex machina mění proti antickým i klasicistním předlohám Závěrem studie vyzdvihuje několik základních dramaturgických a estetických odlišností. |
Seznam odborné literatury |
SCHERER, Jacques. La dramaturgie classique en France. Nouv. ed. Paris: Libr. Nizet, 2001. ISBN 27-078-1259-5.
CORNEILLE. CHRONOLOGIE, Corneille.présentation. Trois discours sur le poème dramatique. Éd. avec dossier. Paris: GF Flammarion, 1999. ISBN 978-208-0710-253. FORESTIER, Georges. Introduction à l'analyse des textes classiques: [éléments de rhétorique et de poétique du XVIIe siècle]. 4e éd. Paris: Colin, 2012. ISBN 978-220-0277-437. D'AUBIGNAC, Abbé a Édité par Hélène BABY. La pratique du théâtre. Paris: Champion, 2011. ISBN 978-274-5322-593. FORESTIER, Georges. Essai de génétique théâtrale: Corneille à l'œuvre. Genève: Droz, 2004, 387 p. ISBN 26-000-0529-3. |