Hudební etnografie kreativniho kolektivu SDBS
Název práce v češtině: | Hudební etnografie kreativniho kolektivu SDBS |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Musical ethnography of the creative collective SDBS |
Klíčová slova: | hudební etnografie, „sdbs“, komunita, událost, DIY, dočasná autonomní zóna, hudební intenzita, otupování smyslového vnímání, anestetizace vědomí |
Klíčová slova anglicky: | musical etnography, „sdbs“, community, event, DIY, temporary autonomous zone, the intensity of music, dulling of sensory perception, the anesthetization of consciousness |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav hudební vědy (21-UHV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.06.2014 |
Datum zadání: | 10.09.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.09.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2015 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.06.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Matěj Kratochvíl, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Předmětem bakalářské práce je výzkum nezávislé pražské komunity zabývající se pořádáním festivalů a promotérskou činností. Skupina se pohybuje na alternativní scéně několik let a její záběr protíná široké spektrum hudebních žánrů s důrazem na psychedelické hudební žánry (psychedelic rock, stoner rock, psychedelic blues, psychedelic jazz atd.). Snahou sdbs je vytvářet svépomocí (skrze koncept „Do it yourself“) unikátní a holisticky pojaté události. V rámci pořádaných akcí se soustředí na reflexi společensko-politických témat, jakými jsou např. různé druhy netolarance (vůči náboženství a lidské spiritualitě, mystice, k životnímu stylu atd.) a snaží se vytvořit a stmelit kulturu v ČR okolo žánrů, které propaguje, a navázat pevnější spolupráci s ostatními promotérskými skupinami v Praze i mimo ni (spolupracuje např. s promotérskou skupinou „][„). Mým cílem bude z pozice insidera sledovat a analyzovat aktivitu a vnitřní fungování komunity: Jakou kulturu kolektiv formuje a jaký vliv má jeho činnost na tu stávající? Jak se skupině sdbs daří udržet komunitní rozměr pořádaných akcí, aniž by došlo k organizačnímu vyčerpání a komercionalizaci? Jaké prostředky k tomu využívá a jaké koncepty a myšlenkové směry ve svém přístupu reflektuje? Jak důležitá je pro aktivity skupiny myšlenková a hodnotová základna, ze které vychází (koncept umění, intersubjektivita atd.)? Pro potřeby bakalářské práce budu využívat metody etnomuzikologie (zúčastněné a nezúčastněné pozorování, rozhovory atd.) a přístupy kulturní analýzy. |
Seznam odborné literatury |
Gregory F. Barz (ed.), Timothy J. Cooley (ed.), Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology, 2. vyd., New York: Oxford University Press 2008. Graham St. John (ed.), The Local Scenes and Global Culture of Psytrance, Routledge: Chapman & Hall 2011. Zuzana Jurková a kol., Pražské hudební světy, Praha: Karolinum 2014. Jean-Claude Kaufmann, Chápající rozhovor, Praha: Sociologické nakladatelství SLON 2010. Marta Kolářová (ed.), Revolta stylem: Hudební subkultury mládeže v České republice, Praha: Sociologické nakladatelství SLON 2012. George McKay, DiY Culture: Party & Protest in Nineties Britain, London and New York: Verso, 1998. Charles Allen Mueller, The Music of the Goth Subculture: Postmodernism and Aesthetics, disertační práce, Florida State University 2008. |