Vyvrcholení klasicistní tragédie v díle Jeana Racina
Název práce v češtině: | Vyvrcholení klasicistní tragédie v díle Jeana Racina |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Top of the french classical tragedy in Racine's work |
Klíčová slova: | tragédie, konflikt, vášeň, provinění, smrt, volba |
Klíčová slova anglicky: | tragedy, conflict, passion, offence, death, choice |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav románských studií (21-URS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Václav Jamek |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.06.2014 |
Datum zadání: | 18.06.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.06.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2015 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Eva Voldřichová - Beránková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude zabývat nejprve charakteristikou klasické francouzské tragédie 17. století a soudobé dramatické tvorby. Nastíní historický vývoj vedoucí k formování specifických rysů a pravidel charakteristických pro francouzský divadelní klasicismus, se zvláštním zřetelem k vyústění klasicistní doktriny u Racinova současníka a přítele Boileaua. Výskyt a užití těchto prvků následně potvrdí rozborem vybraných děl J. Racina jakožto hlavního představitele klasické francouzské tragédie. Přitom ukáže, jak se při uplatnění estetických předpisů otevírá prostor pro básnickou originalitu tohoto autora, mj. prostřednictvím konfrontace odlišných pojetí tragického konfliktu a tragické postavy u Racina a jeho generačního předchůdce Pierre Corneille. |
Seznam odborné literatury |
Primární: Racine: Andromaque - Britannicus - Phèdre Corneille: Le Cid - Cinna - Polyeucte Sekundární: Ormession, Jean d': Une autre histoire de la littérature française : le théatre classique. Paris : Librio, 2000 Hubert, Marie-Claire: Le Théâtre. Paris : Colin, 1988 Dandrey, Patrick - Forestier, Georges (dir.): L'illusion au XVIIe siècle. Paris : Honoré Champion, 2002 Mikeš, Vladimír: Divadlo francouzského baroka. Praha : Akademie múzických umění v Praze ve spolupráci s Divadelním ústavem, 2001 Barthes, Roland: Sur Racine. Paris : Seuil, 1979 Goldmann, Lucien: Le Dieu caché : étude sur la vision tragique dans les Pensées de Pascal et dans le théatre de Racine. Paris : Gallimard, 1992 Starobinski, Jean: L’Oeil vivant: Corneille, Racine, Rousseau, Stendhal. Paris : Gallimard, 1961 Bénichou, Paul: Morales du grand siècle. Paris: Gallimard, coll. Folio/Essais, 2000 Verhaeren, Emile: Racine et le classicisme. Bruxelles : Complexe, 2002 Aristoteles: Rétorika ; Poetika. [Přeložil a poznámkami opatřil Antonín Kříž], Praha : Rezek, 1999 Horatius: Poslání k Pisonům : kniha o básnickém umění (in: Vavřín a réva. Odeon: Praha, 1972) Boileau, Nicolas: L'art poétique. Paris : Hatier, 1954 |