Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Sociální a kolektivní identita pražských neslyšících
Název práce v češtině: Sociální a kolektivní identita pražských neslyšících
Název v anglickém jazyce: Social and collective identity of the Deaf community/ies in Prague
Klíčová slova: Neslyšící, sociální identita, znakový jazyk, kategorizace, kolektivní identita, komunita
Klíčová slova anglicky: Deaf, Sign language, Social identity, Social categorization, Collective identity, Community
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (21-KSOC)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jiří Šubrt, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.06.2014
Datum zadání: 26.06.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.07.2014
Datum a čas obhajoby: 21.06.2016 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.05.2016
Datum proběhlé obhajoby: 21.06.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jan Sládek, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Jakub Mlynář, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce má za cíl podrobněji prozkoumat kolektivní identitu pražských neslyšících. První část práce bude tvořit teoretický úvod vypracovaný na základě rešerše dostupné (především zahraniční) odborné literatury týkající se osobní a kolektivní identity, zejména v užším kontextu identity neslyšících. Samotným jádrem práce bude empirická část, založená na kvalitativní metodologii polostrukturovaných rozhovorů s neslyšícími. Cílem je prozkoumat způsoby, jimiž je skupinová identita neslyšících konstruována a udržována. Určení identitotvorných prvků (zdrojů či "markerů" identity) by zároveň mělo posloužit ke zkoumání vzájemného vztahu mezi individuální identitou jednotlivých neslyšících a kolektivní identitou neslyšící komunity, resp. komunit. Důraz bude rovněž kladen na to, jakým způsobem tyto komunity fungují, jak jsou uspořádány a jakým způsobem se navenek prezentují. V práci bude konečně pojednáno o tom, jakým způsobem tato komunita vnímá slyšící majoritu, jaké vztahy s ní udržuje, a jaké stereotypizace jsou v tomto procesu uplatňovány.
Seznam odborné literatury
Články/Articles:
Breivik, J 2005, 'Vulnerable but strong: Deaf people challenge established understandings of deafness', Scandinavian Journal Of Public Health, 33, 5, pp. 18-23.
Eckert, R 2010, 'Toward a theory of deaf ethnos: Deafnicity ≈ D/deaf', Journal Of Deaf Studies And Deaf Education, 15, 4, pp. 317-333.
Eckert, R, & Rowley, A 2013, 'Audism: A Theory and Practice of Audiocentric Privilege', Humanity & Society, 37, 2, p. 101-130.
Fischer, L, & McWhirter, J 2001, 'The Deaf Identity Development Scale: A revision and validation', Journal Of Counseling Psychology, 48, 3, pp. 355-358.
Gesser, A 2007, 'Learning about hearing people in the land of the deaf: An ethnographic account', Sign Language Studies, 7, 3, pp. 269-283.
Glickman, N, & Carey, J 1993, 'Measuring deaf cultural identities: A preliminary investigation', Rehabilitation Psychology, 38, 4, pp. 275-283.
Hardy, J 2010, 'The development of a sense of identity in deaf adolescents in mainstream schools', Educational & Child Psychology, 27, 2, pp. 58-67.
Heap, M 2006, 'Sign-deaf spaces The Deaf in Cape Town creating community, crossing boundaries, constructing identity', Anthropology Southern Africa, 29, 1/2, pp. 35-44.
Ladd, P, & Lane, H 2013, 'Deaf Ethnicity, Deafhood, and Their Relationship', Sign Language Studies, 13, 4, pp. 565-579.
Lane, H 2005, 'Ethnicity, Ethics, and the Deaf-World', Journal Of Deaf Studies And Deaf Education, 10, 3, pp. 291-310.
Leigh, I, Marcus, A, Dobosh, P, & Allen, T 1998, 'Deaf/hearing cultural identity paradigms: Modification of the Deaf Identity Development Scale', Journal Of Deaf Studies And Deaf Education, 3, 4, pp. 329-338.
Luey, H, Glass, L, & Elliot, H 1995, 'Hard-of-hearing or deaf: Issues of ears, language, culture, and identity', Social Work, 40, 2, pp. 177-182.
McIlroy, G, & Storbeck, C 2011, 'Development of deaf identity: An ethnographic study', Journal Of Deaf Studies And Deaf Education, 16, 4, pp. 494-511.
Obasi, C 2008, 'Seeing the deaf in 'deafness.'', Journal Of Deaf Studies And Deaf Education, 13, 4, pp. 455-465.
Sabatello, M 2004, 'Reconsidering the Deaf Community asa Cultural Minority', Conference Papers -- Midwestern Political Science Association, pp. 1-27.
Sandvin, J 2007, 'Deaf Identities in the Making; Local Lives, Transnational Connections', Scandinavian Journal Of Disability Research, 9, 1, pp. 61-64.
Skelton, T, & Valentine, G 2003, ''It feels like being Deaf is normal': an exploration into the complexities of defining D/deafness and young D/deaf people's identities', Canadian Geographer, 47, 4, pp. 451-466.
Smiler, K, & McKee, R 2007, 'Perceptions of Māori deaf identity in New Zealnd', Journal Of Deaf Studies And Deaf Education, 12, 1, pp. 93-111.
Sutton-Spence, R 2010, 'The Role of Sign Language Narratives in Developing Identity for Deaf Children', Journal Of Folklore Research, 47, 3, pp. 265-305.

Knihy/Books:
Branson, J. & Miller, D. c2002. Damned for their difference: the cultural construction of deaf people as "disabled" : a sociological history. Washington, D.C.: Gallaudet.
Kannapell, B. 1993. Language choice - identity choice: a sociolinguistic study of deaf college students. Burtonsville, MD: Linstok Press, ii, 197 s.
Ladd, P. c2003. Understanding deaf culture: in search of deafhood. Buffalo: Multilingual Matters.
Lane, H. 2013. Pod maskou benevolence: zneschopňování neslyšící komunity. Vyd. 1. Praha: Karolinum.
Leigh, IW 2009, A Lens On Deaf Identities, New York, NY, US: Oxford University Press.
Marschark, M. & Spencer, P. c2003. Oxford handbook of deaf studies, language, and education. New York: Oxford University Press.
Metzger, M. 2000. Bilingualism and identity in Deaf communities. Washington, D.C.: Gallaudet University Press.
Monaghan, L. 2003. Many ways to be Deaf: international variation in Deaf communities. Washington, D.C.: Gallaudet University Press.
Quartararo, A. c2008. Deaf identity and social images in nineteenth-century France. Washington, DC: Gallaudet University Press.
Taylor, G. & Robinson, M. 2003. Deaf identities. 1st ed. Coleford: McLean.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK