Úroveň mediální gramotnosti dospělých v současné české společnosti a cesty k jejímu získávání
Název práce v češtině: | Úroveň mediální gramotnosti dospělých v současné české společnosti a cesty k jejímu získávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Level of Media Literacy of Adults in Curent Czech Society and the Ways of its Achievement |
Klíčová slova: | mediální gramotnost|mediální výchova|média|vzdělávání dospělých|celoživotní vzdělávání|občanské vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | media literacy|media education|media|adult education|longlife learning|civic education |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.06.2014 |
Datum zadání: | 03.06.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.09.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2017 10:15 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.08.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Pavel Kuchař, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce si klade za cíl provést analýzu mediální gramotnosti dospělých v kontextu současné české společnosti. Teoretická část se bude vztahovat k celé dospělé populaci, empirická část se pak zaměří na skupinu mladých dospělých do 25 let. Dílčím cílem je nejen popsat, jaké kompetence tvoří a ovlivňují mediální gramotnost, ale zejména zhodnotit její úroveň v české dospělé populaci. Práce se bude zabývat možnými cestami k získání mediální gramotnosti a jejím dalším rozvojem, ať už v rámci formálního, neformálního či informálního vzdělávání. Zaměří se i na specifické instituce jako je rodina, škola či samotná média, které hrají při získávání mediální gramotnosti důležitou roli. Součástí bude i stručná komparace různých přístupů k mediální výchově v České republice a v dalších vybraných zemích. Teoretickou část doplní šetření, jehož cílem bude zjistit, jaký je znalostní rozdíl mezi absolventy mediální výchovy na středních školách (kteří již mají dokončené střední či vysokoškolské vzdělání) a mezi těmi, kteří tímto vzděláním neměli možnost projít. Šetření bude provedeno za pomoci strukturovaných dotazníků s uzavřenými a polouzavřenými otázkami. Výzkumné šetření se zaměří na skupinu obyvatel České republiky ve věkovém rozpětí 20 až 25 let, kteří budou dále rozděleni na ty, kteří mediální výchovou prošli, a na ty, kteří tuto zkušenost nemají. Jejich výběr bude proveden metodou sněhové koule a účelovým výběrem. Obsah: 1 Mediální gramotnost jako základ pro funkční využívání médií a orientaci ve společnosti 1.1 Mediální gramotnost 1.2 Mediální gramotnost v širším kontextu občanského vzdělávání 1.3 Specifika mediální výchovy 1.4 Aktuální a historické koncepty mediální gramotnosti 1.5 Kompetence mediálně gramotného jedince 1.6 Současné pojetí mediální gramotnosti 1.7 Význam mediální gramotnosti pro současného člověka 2 Rozvoj mediální gramotnosti 2.1 Rozvoj mediální gramotnosti v rámci formálního vzdělávání 2.2 Rozvoj mediální gramotnosti v rámci neformálního vzdělávání 2.3 Rozvoj mediální gramotnosti v rámci informálního vzdělávání 3 Význam konkrétních vybraných institucí pro rozvoj mediální gramotnosti 3.1 Rodina jako místo prvotního seznámení s médii 3.2 Škola jako místo pro získávání základních znalostí o médiích 3.3 Masová média jako poskytovatel informací o médiích 4 Komparace přístupu k mediální výchově v ČR a ve vybraných zemích 4.1 Stav mediální výchovy ve vybraných zemích světa 4.2 Stav mediální výchovy v ČR 4.3 Analýza současného stavu, východiska a možná zlepšení do budoucna 5 Šetření míry mediální gramotnosti u mladých dospělých |
Seznam odborné literatury |
BĚLOHLAVÁ, Eva. Mediální výchova: pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-162-3. BÍNA, Daniel. Výchova k mediální gramotnosti. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2005. ISBN 80-7040-844-8. BUCKINHGHAM, David. Media education: literacy, learning, and contemporary culture. Cambridge: Polity Press; Malden: Distributed in the USA by Blackwell Pub, 2003. ISBN 0-7456-2830-3. CEMES FSV UK. Stav mediální gramotnosti v ČR: Výzkum úrovně mediální gramotnosti obyvatelstva nad 15 let. In: Rada pro rozhlasové a televizní vysílání [online]. 2011 [cit. 2014-01-29]. Dostupné z: http://www.rrtv.cz/cz/static/prehledy/medialni-gramotnost/vysledky-studie-15-plus.pdf HOLTZ-BACHA, Christina a Romy FRÖLICH. Journalism education in Europe and North America : an international comparison. Cresskill: Hampton Press, 2003. ISBN 1-57273-382-9. CHEUNG, Chi-Kim. Media education in Asia. Dordrecht: Springer, 2009. ISBN 978-1-4020-9528-3. MAŠEK, Jan, Zdeněk SLOBODA, a Vladimíra ZIKMUNDOVÁ. Mediální pedagogika v teorii a praxi. Sborník příspěvků. 1. vyd. Plzeň: Fakulta pedagogická ZČU, 2010. ISBN 978-80-7043-851-0. NÁRODNÍ KLASTR INFORMAČNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ. Informační vzdělávání ve vysokoškolských knihovnách. Brno: Kabinet informačních studií a knihovnictví, Centrum NAKLIV, 2012. NIKLESOVÁ, Eva. Teorie a východiska současné mediální výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU, 2007. ISBN 978-80-7040-995-4. PAĹA, Gabriel. Vybrané praktické prístupy pre mediálnu edukáciu. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Gréckokatolícka teologická fakulta, 2010. ISBN 978-80-555-0305-9. PAVLIČÍKOVÁ, Helena, Marek ŠEBEŠ a Michal ŠIMŮNEK. Mediální pedagogika: média a komunikace v teorii a učitelské praxi. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7394-190-1. PETEV, Todor a Minka ZLATEVA. Media and public relations: issues of education and practice. Sofia: UNESCO, 2002. ISBN 954-8194-56-2. PETRANOVÁ, Dana a Norbert VRABEC. Mediálna výchova pre učiteĺov stredných škol. Vyd. 1. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie, 2011. ISBN 978-80-8105-248-4. REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6. ŘÍČAN, Pavel a Drahomíra PITHARTOVÁ. Krotíme obrazovku: jak vést děti k rozumnému užívání médií. 1. vyd. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-084-7. SAK, Petr, Jiří MAREŠ, Hana NOVÁ, Vít RICHTER, Karolína KOLESÁROVÁ a Jarmila SKALKOVÁ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0. SILVERBLATT, Art. Media literacy: an instructor's manual. 2nd ed. Westport: Praeger Publishers, 2001. ISBN 0-275-97181-3. SILVERBLATT, Art. Media literacy: keys to interpreting media messages. 2nd ed. Westport: Praeger Publishers, 2001. ISBN 0-275-96728-x. ŠEĎOVÁ, Klára. Děti a rodiče před televizí: rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-149-2. TISDELL, Elizabeth J. a Patricia M. THOMPSON. Popular culture and entertainment media in adult education. San Francisco: Jossey-Bass, 2007. ISBN 978-0-4702-4870-6. TYNER, Kathleen. Literacy in a digital world: teaching and learning in the age of information. Mahwah: Erlbaum, 1998. ISBN 0-8058-2226-7. URBAN, Jindřich. Mediální výchova: příručka pro učitele pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-457-0. VERNER, Pavel a Mária BEZCHLEBOVÁ. Mediální výchova: průřezové téma. 1. vyd. Úvaly: Albra, 200. ISBN 978-80-7361-042-5. |