Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Role míst nedourčenosti v procesu četby literárního díla
Název práce v češtině: Role míst nedourčenosti v procesu četby literárního díla
Název v anglickém jazyce: The role of places of indeterminacy in the proces of reading the work of art
Klíčová slova: fenomenologická estetika, intencionální předmět, estetický objekt, intencionální větný korelát, vstupní estetická emoce, iluze, fikční svět, místa nedourčenosti
Klíčová slova anglicky: phenomenological aesthetics, intentional object, aesthetic object, intentionally sentence correlates, the entrance aesthetic emotion, illusion, fictional world, place of indeterminacy.
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra estetiky (21-KEST)
Vedoucí / školitel: Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.06.2014
Datum zadání: 02.06.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.06.2014
Datum a čas obhajoby: 14.09.2016 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:24.08.2016
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Komparace Mukařovského úvah o sémantickém gestu s Ingardenovým estetickým objektem a Iserovou apelovou strukturou literárního textu.
Tématem navrhované bakalářské práce je komparace tří přístupů k otázce, jak chápat význam literárního díla. Všichni tři autoři, jejichž úvahy budu porovnávat, patří k významným estetikům 20. století a jejich výběr se opírá o inspiraci fenomenologickou filozofií a estetikou, kterou jejich díla vykazují. Stěžejní se tak ukazuje teorie Romana Ingardena, nejvýznamnějšího představitele fenomenologické estetiky 20. století. Dalším autorem je Jan Mukařovský a jeho úvahy o tzv. „sémantickém gestu“, pojmu, kterým Mukařovský reagoval na rozpory soudobých teorií významu literárního díla. Posledním vybraným autorem je Wolfgang Iser, jenž se při rozvíjení své koncepce apelové struktury literárního textu explicitně vyrovnává s Ingardenovým dílem. Srovnání by mělo jasně poukázat na společné momenty srovnaných teorií, dále se pokusit odhalit v jejich pozadí sdílenou motivaci všech autorů (kritika naivních představ o procesu čtení), ale zároveň vysvětlit i vzájemné rozdíly a důvody, které k nim vedly.
Seznam odborné literatury
Jan Mukařovský, Záměrnost a nezáměrnost v umění, Studie z estetiky I., nakladatelství Odeon, Praha 1966, Estetická knihovna, svazek třetí
Roman Ingarden, O poznávání literárního díla, nakladatelství Československý spisovatel, Praha 1967.
Wolfgang Iser, Apelová struktura textů, Čtenář jako výzva, výbor prací kostnické školy recepční estetiky, nakladatelství Host, Brno 2001.
Wolfgang Iser, "The Reading Process: A Phenomenological Approach." The Implied Reader: Patterns of Communication in Prose Fiction from Bunyan to Beckett. Baltimore, MD: Johns Hopkins UP, 1974. 274-94. Print.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK