Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Environmentální výchova v ČR v kontextu skautské praxe
Název práce v češtině: Environmentální výchova v ČR v kontextu skautské praxe
Název v anglickém jazyce: Environmental Education in the Czech Republic with Reference to Scouting Experience
Klíčová slova: environmentální sociologie, pro-environmentální chování, udržitelný rozvoj, environmentální výchova, globální rozvojová výchova, skauting, skautské vedení
Klíčová slova anglicky: environmental sociology, pro-environmental behavior, sustainable development, environmental education, global development education, scouting, scout leadership
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (21-KSOC)
Vedoucí / školitel: Mgr. Iva Zvěřinová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 31.05.2014
Datum zadání: 01.06.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.02.2015
Datum a čas obhajoby: 17.06.2015 08:30
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2015
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Jana Duffková, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Východiska
Jednoznačné východisko k vybranému tématu je narůstající potřeba řešit na počátku 21. století palčivé problémy udržitelnosti společnosti a nutnost zaměřit se na vybudování odpovědného vztahu budoucích generací k životnímu prostředí prostřednictvím kompetentních nástrojů environmentální politiky (ovlivňujících chování). Za takovýto nástroj je považována také environmentální výchova, jejíž teoretické i aplikační hledisko se snaží pronikat do různých forem společenského uvažování a soužití. Na téma environmentální výchovy vzniklo a vzniká řada prací, zejména pak s cílem aplikace ve školním prostředí. Pro tuto práci však bude relevantní zaobírat se tímto prostředkem v jiné výchovné instituci - ve skautské organizaci.
2. Cíle
Práce si klade dva hlavní cíle. Za prvé: dosáhnout komplexnějšího zmapování konceptu environmentální výchovy a jejího vztahu k chování šetrnému k životnímu prostředí v rámci environmentální sociologie a psychologie. Přiblížit tak toto téma po teoretické stránce čtenářům, kteří se s environmentální výchovou dostávají do praxe a přinést jim odborné postupy, jak s tímto způsobem výchovy pracovat. Za druhé: Pomocí případové studie vztáhnout toto téma do světa volnočasové výchovné organizace a analyzovat konkrétní aplikaci.
3. Metodika
Teoretická část práce bude vycházet ze studia zahraničních i českých publikovaných materiálů z empirických výzkumů i teoretických prací zaměřujících se na environmentální výchovu, chování a postoje a to z oblasti environmentální sociologie, psychologie a pedagogiky.
Praktickou částí práce pak rozvedu dané téma ve formě případové studie menšího počtu vybraných skautských oddílů. Půjde o šetření, které se zaměří pouze na skautské jednotky, kde se budou vedoucí snažit o aplikaci programů stimulující své členy v rámci globální environmentální výchovy. Tento proces zmapuji a budu analyzovat. Před samotným projektem, se zaměřím na stávající situaci a vlastnosti daného oddílu a na analýzu místa a tradice s touto jednotkou spojené. Výběr skautských vedoucích vhodných k tomuto projektu pro spolupráci bude učiněn z účastníků kurzu „Svět po skautech“. Ten je určen právě pro praktikující vedoucí se zájmem přinést do svého skautského prostředí nové postupy s cílem „zanechat svět o něco lepší“. Kurz je zaměřen na globální rozvojové vzdělávání, kde je environmentální hledisko jako jedno z témat a je tedy vhodný pro výběr vzorku.
4. Hypotézy
Vzhledem ke kvalitativní empirické části práce a její formě dílčích případových studií, které budou značně specifické dle výběru jednotky, neuvádím statistické hypotézy, ale spíše obecné očekávané výsledky výzkumu. Budu analyzovat danou situaci a projekt skautské jednotky a v této rovině lze uvézt obecný předpoklad šetření, že oddíl či středisko projde po projektu změnou ve vnímání a postojích k environmentálním problémům a to jak z pohledu vedoucích tak samotných dětí.
5. Charakteristika závěrů
Závěry této práce z praktické části mohou být nosnou inspirací a návodem pro aplikaci v dalších volnočasových výchovných jednotkách. Hodnota tohoto výstupu bude prospěšná nejen skautským vedoucím, ale i dalším lidem praktikujících v jiných podobně zaměřených organizacích a spolcích. Navíc takto teoreticky ukotvená problematika z první části práce bude jistě vhodným přehledovým materiálem k tématu environmentální výchovy v mimoškolních aktivitách. Ta právě po konfrontaci s případovou studií přináší další rozměr v podobě uceleného pojetí užívaných pojmů a jejich relevance v praktickém měřítku.
Seznam odborné literatury
AJZEN, Icek. Consumer attitudes and behavior. In C. P. Haugtvedt, P. M. Herr & F. R. Cardes (Eds.), New York: Lawrence Erlbaum Associates, 2008, Handbook of Consumer Psychology, p. 525- 548.ISBN 9780805856033 978-0-8058-5603-3
AJZEN, Icek. The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Process.1991, vol. 50, p. 179-211. 0749-5978
ČINČERA, Jan a Milan CAHA. Výchova a budoucnost: hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Brno: Paido, 2005, 167 s. ISBN 80-731-5099-9.
ČINČERA, Jan. Evaluační strategie středisek ekologické výchovy [online]. Envigogika. Praha: Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy. Roč. 3, 2008, č. 2. Dostupné z ISSN 1802-3061. b
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 978-807-3151-478
ČINČERA, Jan; KULICH, Jiří; GOLLOVÁ, Dita. Efektivita, evaluace a podpora programů environmentální výchovy [online]. Envigogika. Praha: Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy. Roč. 4, 2009, č. 2. Dostupné z < http://www.envigogika.cuni.cz> ISSN 1802-3061.
Člověk příroda = udržitelnost?: texty o proměně vztahů lidí k přírodě, environmentální výchově a udržitelnosti. Praha: Zelený kruh, 2009, 100 s. APEL. ISBN 978-80-903968-5-2.
Děti, aby byly a žily. Vyd. 1. Editor Emilie Strejčková. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2005, 96 s., [16] s barev. obr. příl. ISBN 80-721-2382-3.
DUNLAP, Riley E., Kent D. VAN LIERE, Angela G. MERTIG a Robert Emmet JONES. Measuring Endorsement of the New Ecological Paradigm: A Revised NEP Scale. Journal of Social Issues. 2000, roč. 56, č. 3, s. 425-442.
HEDERER, Josef. Životní prostředí a výchova. Vyd. 1. Praha: Portál, 1994, 51 s. Výchova dětí od 3 do 8 let. ISBN 80-852-8288-7.
HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4.
HORNOVÁ, Karolína. Evaluace výukového programu environmentální výchovy. Envigogika, 2007, č. 3. Dostupné na http://envigogika.cuni.cz . ISSN 1802-3061
CHAWLA, Louise a Debra Flanders CUSHING. Education for strategic environmental behavior.Environmental Education Research [online]. 2007, vol. 13, issue 4, s. 437-452 [cit. 2014-05-16]. DOI: 10.1080/13504620701581539. Dostupné z:http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13504620701581539
JACKSON, T. (2005). Motivating Sustainable Consumption: A review of evidence on consumer behaviour and behavioural change. Report to the Sustainable Development Research Network, January 2005. Guildford Surrey: University of Surrey, Centre for Environment
JOHNSON, Bruce a Constantinos C. MANOLI. The 2-MEV Scale in the United States: A Measure of Children's Environmental Attitudes Based on the Theory of Ecological Attitude. The Journal of Environmental Education[online]. 2010-12-22, vol. 42, issue 2, s. 84-97 [cit. 2014-05-16]. DOI: 10.1080/00958964.2010.503716. Dostupné z:http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00958964.2010.503716
KELLER, Jan. Sociologie a ekologie. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 232 s. ISBN 8085850427.
KRAJHANZL, Jan. Dobře utajené emoce a problémy životního prostředí. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 34 s. Metodický materiál pro učitele. ISBN 978-80-87604-17-5.
LEPPÄNEN, Jaana M., Anu E. HAAHLA, Anssi M. LENSU a Markku T. KUITUNEN. Parent-Child Similarity in Environmental Attitudes: A Pairwise Comparison. The Journal of Environmental Education [online]. 2012, vol. 43, issue 3, s. 162-176 [cit. 2014-05-16]. DOI: 10.1080/00958964.2011.634449. Dostupné z:http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00958964.2011.634449
STERN, P.C. (2000). „Toward a Coherent Theory of Environmentally Significant Behavior.“ Journal of Social Issues, 56, 409-11.
ŠMAJS, Josef. Ohrožená kultura: od evoluční ontologie k ekologické politice. 3. upr. a rozš. vyd.,. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 269 s. ISBN 978-802-1054-257.
WU, Lingqiong. Exploring the New Ecological Paradigm Scale for Gauging Children's Environmental Attitudes in China. The Journal of Environmental Education [online]. 2012, vol. 43, issue 2, s. 107-120 [cit. 2014-05-16]. DOI: 10.1080/00958964.2011.616554. Dostupné z:http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00958964.2011.616554
Český portál ekopsychologie [online]. 2014 [cit. 2014-05-16]. Dostupné z:http://www.ekopsychologie.cz/
Envigogika [online]. 2014 [cit. 2014-05-16]. Dostupné z:http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK