Proces vytváření sociálního statusu při změně školní třídy
Název práce v češtině: | Proces vytváření sociálního statusu při změně školní třídy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The process of constructing social status during transition to new classroom |
Klíčová slova: | školní třída, sociální struktura, sociální status, sociální dovednost, sociální klima, sociální role, statusový systém rolí a pozic, transitorní moment |
Klíčová slova anglicky: | social class, social structure, social status, social skills, social climate, transistory moment |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Simona Hoskovcová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 28.05.2014 |
Datum zadání: | 28.05.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.06.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 25.01.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.12.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 25.01.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. David Čáp, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Proces vytváření struktury obvykle začíná diferenciací členů skupiny podle jejich dovedností, schopností a osobnostních vlastností. Podle nich se členové rozdělují na jednotlivé pozice ve skupině (místo člověka ve skupině). Každá pozice má určitý význam pro skupinu. Tento význam vyjádřený v pojmech prestiž nebo hodnota pro skupinu se označuje jako sociální status. Získání dostatečného sociálního statutu je citlivou otázkou pro dítě, které přechází do jiného školního stupně vzdělávání. Empirická práce bude využívat kvalitativní metody, předpokládá využití dotazníků, rozhovorů a sociometrických metod. Výsledky přispěji k objasnění významu sociálního statusu pro jedince a jeho fungování ve skupině. |
Seznam odborné literatury |
Výrost, J., Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada. Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie. Praha: Karolinum. Čáp, J., Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál. Hrabal, V. (1979). Sociometrický test: sociometricko-ratingový dotazník T - 118. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy. Hermochová, S. (2005). Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: Aisis. Tyrlík, M., Macek, P., Širůček, J. (2010). Sebepojetí a identita v adolescenci: sociální a kulturní kontext. Brno: Masarykova univerzita. Smékal, V., Macek, P. (2002). Utváření a vývoj osobnosti: psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Brno: Barrister & Principal. Tajfel, H. (1981). Human Group and Social Categories: Studies in Social Psychology. Cambridge: Cambridge University Press. Ellemers, N., Spears, R., Doosje, B. (Eds.), Social Identity. Oxford: Blackwell Publishers. |