Meziplochy v Rorschachově metodě. Jejich význam a korespondence s projevy osobnosti u adolescentních studentů
Název práce v češtině: | Meziplochy v Rorschachově metodě. Jejich význam a korespondence s projevy osobnosti u adolescentních studentů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Space Responses in the Rorschach. Their Meaning and Correspondence with Personality Manifestation of Adolescent Students |
Klíčová slova: | Rorschachova metoda, percepce, osobnost, adolescence |
Klíčová slova anglicky: | Rorschach Test, Perception, Personality, Adolescence |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Jiří Šípek, CSc., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.05.2014 |
Datum zadání: | 23.05.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.06.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2015 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Katarína Loneková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V diplomové práci se budu zabývat Rorschachovou metodou (dále ROR). Soustředím se při tom na interpretace zahrnující využití tzv. meziplochy. Ty jsou tradičně spojovány s jistou opoziční tendencí, která se u některých jedinců může projevovat jako tvrdohlavost, kritičnost či negativismus. Alternativně však takové interpretace mohou ukazovat i na pozitivní aspekt opozice, jehož projevy lze popsat jako kritické myšlení, nezávislý pohled na věc nebo nonkonformismus. V teoretické části popíši základní principy hodnocení ROR a zaměřím se při tom zejména na význam a roli meziploch v relevantních klustrech Exnerova komprehensivního systému (CS). Dále se budu věnovat vymezení a definici zmíněné opoziční tendence, jejímu vývoji v průběhu zrání osobnosti a možnostem jejího měření. Teoretickou část uzavřu přehledem dosavadních výzkumů vztahujících se k významu a validitě meziploch v ROR a příbuzných projektivních metodách. V empirické části budu na výběrovém souboru adolescentních studentů zkoumat, jak výskyt odpovědí zahrnujících meziplochy koresponduje s vnějšími projevy osobnosti, které budou hodnotit učitelé dané třídy. Výsledkem bude validizační studie, která se pokusí ověřit platnost tradovaného významu odpovědí zahrnujících meziplochu. |
Seznam odborné literatury |
Bandura, A. (1954). The Rorschach white space response and perceptual reversal. Journal Of Experimental Psychology, 48(2), 113-118. Polák, A., & Obuch, I.) (2011). Komprehensivní systém J.E. Exnera, Jr. Standardizovaný přístup k vyhodnocování Rorschachovy metody. Praha: Testcentrum. Fonda, C. P. (1951). The nature and meaning of the Rorschach white space responses. The Journal Of Abnormal And Social Psychology, 46(3), 367-377. Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of Psychological Assessment. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons. Last, U. (2002). Defying the odds and Rorschach space responses: An empirical contribution. Rorschachiana, 25(1), 155-162. Lečbych, M. (2013). Rorschachova metoda: integrativní přístup k interpretaci. Praha: Grada Publishing. |