Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Meziplochy v Rorschachově metodě. Jejich význam a korespondence s projevy osobnosti u adolescentních studentů
Název práce v češtině: Meziplochy v Rorschachově metodě. Jejich význam a korespondence s projevy osobnosti u adolescentních studentů
Název v anglickém jazyce: Space Responses in the Rorschach. Their Meaning and Correspondence with Personality Manifestation of Adolescent Students
Klíčová slova: Rorschachova metoda, percepce, osobnost, adolescence
Klíčová slova anglicky: Rorschach Test, Perception, Personality, Adolescence
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Jiří Šípek, CSc., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.05.2014
Datum zadání: 23.05.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.06.2014
Datum a čas obhajoby: 08.09.2015 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:22.07.2015
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Katarína Loneková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V diplomové práci se budu zabývat Rorschachovou metodou (dále ROR). Soustředím se při tom na interpretace zahrnující využití tzv. meziplochy. Ty jsou tradičně spojovány s jistou opoziční tendencí, která se u některých jedinců může projevovat jako tvrdohlavost, kritičnost či negativismus. Alternativně však takové interpretace mohou ukazovat i na pozitivní aspekt opozice, jehož projevy lze popsat jako kritické myšlení, nezávislý pohled na věc nebo nonkonformismus. V teoretické části popíši základní principy hodnocení ROR a zaměřím se při tom zejména na význam a roli meziploch v relevantních klustrech Exnerova komprehensivního systému (CS). Dále se budu věnovat vymezení a definici zmíněné opoziční tendence, jejímu vývoji v průběhu zrání osobnosti a možnostem jejího měření. Teoretickou část uzavřu přehledem dosavadních výzkumů vztahujících se k významu a validitě meziploch v ROR a příbuzných projektivních metodách. V empirické části budu na výběrovém souboru adolescentních studentů zkoumat, jak výskyt odpovědí zahrnujících meziplochy koresponduje s vnějšími projevy osobnosti, které budou hodnotit učitelé dané třídy. Výsledkem bude validizační studie, která se pokusí ověřit platnost tradovaného významu odpovědí zahrnujících meziplochu.
Seznam odborné literatury
Bandura, A. (1954). The Rorschach white space response and perceptual reversal. Journal Of Experimental Psychology, 48(2), 113-118.
Polák, A., & Obuch, I.) (2011). Komprehensivní systém J.E. Exnera, Jr. Standardizovaný přístup k vyhodnocování Rorschachovy metody. Praha: Testcentrum.
Fonda, C. P. (1951). The nature and meaning of the Rorschach white space responses. The Journal Of Abnormal And Social Psychology, 46(3), 367-377.
Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of Psychological Assessment. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons.
Last, U. (2002). Defying the odds and Rorschach space responses: An empirical contribution. Rorschachiana, 25(1), 155-162.
Lečbych, M. (2013). Rorschachova metoda: integrativní přístup k interpretaci. Praha: Grada Publishing.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK