Využitelnost zpráv z psychologického vyšetření pro pedagogickou intervenci
Název práce v češtině: | Využitelnost zpráv z psychologického vyšetření pro pedagogickou intervenci |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The applicability of psychological reports within the educational intervention |
Klíčová slova: | zpráva z psychologického vyšetření, inkluzívní vzdělávání, učitelé, výchovní poradci, podpůrná pedagogická opatření |
Klíčová slova anglicky: | psychological assessment report writing, inclusive education, teachers, career advisers, support pedagogical measures |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.05.2014 |
Datum zadání: | 23.05.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.06.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Václav Mertin |
Zásady pro vypracování |
V pedagogicko-psychologické praxi patří ke standardním postupům psychologů provádět diagnostiku a výstupy z ní zpracovat do podoby zpráv z psychologického vyšetření, které mají poskytnout rodičům a učitelům vodítka k vhodné preventivní a intervenční práci s dětmi a dospívajícími s různorodými speciálními vzdělávacími potřebami. Nezřídka se však stává, že výstupy z vyšetření nejsou prezentovány dostatečně srozumitelně, v přiměřeném rozsahu a nestanou se tedy adekvátním zdrojem informací pro další práci vychovatelů. Diplomová práce se pokusí zmapovat využitelnost různých druhů zpráv z vyšetření. Východiskem bude porovnání využitelnosti tradičních zpráv ze statického vyšetření se zprávami z dynamického vyšetření. Pro výzkum bude využita metoda dotazování a cílovou skupinou výzkumu budou učitelé základních škol, jimž budou prezentovány zprávy z obou uvedených druhů vyšetření, budou tázáni na srozumitelnost zpráv a informace, které pro svoji práci ve výuce pokládají za klíčové. Cílem bude porovnat, do jaké míry jsou takové informace obsaženy v jednotlivých typech zpráv, které údaje ze zpráv mají přímý dopad na práci učitele. Práce bude kombinovat kvalitativní a kvantitativní metodologii. |
Seznam odborné literatury |
HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I.: Inkluzivní pedagogika. Praha, Grada, 2010. HAYWOOD, H. C. a C. LIDZ. Dynamic Assessment in Practice: Clinical and Educational Applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. MERTIN, V. a L. KREJČOVÁ, eds. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012. MERTIN, V., KREJČOVÁ, L.: Výchovné poradenství. Praha, Wolters-Kluwer 2010. MURPHY, R. Dynamic assessment, Intelligence and Measurement. Chichester: Wiley-Blackwell, 2011. SHUTE, V. J. a B. J. BECKER, eds. Innovative Assessment for the 21st Century: Supproting Educational Needs. New York, Dordrecht, Heidelberg, London: Springer, 2010. SMÉKAL, V. Psaní zpráv v pedagogicko-psychologickém poradenství. In SMÉKAL, V., ZAPLETALOVÁ, J., FREYVALDOVÁ, Z., HANÁK, P., MASÁKOVÁ, V., MATĚJKOVÁ, A. Zpráva z vyšetření ve škole a ve školském poradenském zařízení. 1. vydání. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. s. 6-23. ZAPLETALOVÁ, J., ŠTECH, S. Úvod do školní psychologie. Praha, Portál 2013. www.nuv.cz/ poradenstvi www.rvp.cz Vyhláška č.72/2005 Sb. |