Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rozchod rodičů a volba výchovného prostředí pro dítě předškolního věku
Název práce v češtině: Rozchod rodičů a volba výchovného prostředí pro dítě předškolního věku
Název v anglickém jazyce: Parental separation and awarding custody of pre-school aged child
Klíčová slova: výchovné prostředí pro dítě, předškolní věk, rozchod rodičů, výhradní péče, střídavá péče
Klíčová slova anglicky: parental separation, awarding custody of child, pre-school age, sole custody, joint custody
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.05.2014
Datum zadání: 23.05.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.07.2016
Datum a čas obhajoby: 07.09.2016 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:26.07.2016
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Jaroslav Šturma
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce s názvem „Rozchod rodičů a volba výchovného prostředí pro dítě předškolního věku“ se zaměří na konkrétní vymezení jednotlivých forem výchovného prostředí (výhradní péče jednoho z rodičů, střídavá péče a další), jejich psychologické aspekty, rizika a úskalí pro dítě i ostatní zúčastněné. Teoretická část práce bude vycházet z české i zahraniční odborné literatury. Empirická část bude založena na analýze úředních záznamů týkajících se dané problematiky. Vlastní výzkum bude mít kvalitativní charakter a bude se zaměřovat na zkušenosti jednotlivců s konkrétní formou výchovného prostředí, a to z řad sociálních pracovníků, případně i rodičů dítěte či dítěte samého, bude-li toto realizovatelné, vzhledem k probíhající rodinné situaci. Cílem práce je zmapovat situaci v České republice a na základě teoretických poznatků a výsledků výzkumu najít doporučení pro volbu výchovného prostředí pro dítě.
Seznam odborné literatury
ACKERMAN, Marc J. Clinician's guide to child custody evaluations. 3rd ed. Hoboken, N.J.: J. Wiley, c2006, x, 374 p. ISBN 978-047-1746-164.
BAKALÁŘ, E. A KOL. Rozvodová tematika a moderní psychologie. 1. vyd. Praha:
Nakladatelství Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1089-2
BERGER, Maurice a Isabelle GRAVILLON. Když se rodiče rozvádějí: jak pochopit cítění dítěte a jak mu pomoci. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 131 s. ISBN 978-807-3678-432.
GARDNER, R. A. Syndrom zavrženého rodiče. 1. vyd. Praha: Ministerstvo práce a sociálních
věcí, 1996. ISBN 80-85529-22-X
KIM, H. S. Consequences of Parental Divorce for Child Development. American Sociological Review. 2011-05-26, vol. 76, issue 3, s. 487-511. DOI: 10.1177/0003122411407748. Dostupné z: http://asr.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/0003122411407748
MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte: dětská závist, žárlivost, nevěra a rozvod, nový partner v rodině, nevlastní sourozenci, vzpomínky z dětství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 80-247-0332-7.
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Přestali jste být manželi, ale zůstáváte rodiči. 1. vyd. Praha:
H & H, 1992. ISBN 80-85467-53-4
SMITH, Heather. Children, feelings and divorce: finding the best outcome. New York: Free Association, 1999, xiv, 178 p. ISBN 18-534-3434-5.
VANASSCHE, Sofie, An Katrien SODERMANS, Koen MATTHIJS a Gray SWICEGOOD. Commuting between two parental households: The association between joint physical custody and adolescent wellbeing following divorce. Journal of Family Studies. 2013, vol. 19, issue 2, s. 139-158. DOI: 10.5172/jfs.2013.19.2.139. Dostupné z: http://pubs.e-contentmanagement.com/doi/abs/10.5172/jfs.2013.19.2.139
WARSHAK, Richard Ades. The custody revolution: the father factor and the motherhood mystique. New York: Poseidon Press, c1992, 272 p. ISBN 06-717-4694-4.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK