Význam stimulace a regulace citových projevů u dětí předškolního věku
Název práce v češtině: | Význam stimulace a regulace citových projevů u dětí předškolního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The importance of stimulation and regulation of preschool children´s emotional expressions |
Klíčová slova: | stimulace emocí|regulace emocí|předškolní věk|mateřská škola|emočně-regulační strategie |
Klíčová slova anglicky: | emotion stimulation|emotion regulation|pre-school age|kindergarten|emotion regulation strategies |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.05.2014 |
Datum zadání: | 23.05.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.06.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.08.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce je teoreticko-empirického charakteru. V teoretické části se podrobně zaměří na charakteristiky emocionálního a sociálního vývoje dětí předškolního věku a také na to, jak je pro rozvoj dítěte a jeho socializaci podstatné se aktivně citovými projevy dětí v tomto období zabývat. Pozornost bude věnována souvisejícím fenoménům (např. hře) přispívajícím ke stimulaci a regulaci emočních projevů s přihlédnutím ke specifikům možností působení rodinného a institucionálního prostředí (zejména mateřské školy). Empirické šetření má ve shodě s cílem diplomového projektu mapující charakter. Autorka se bude zabývat tím, jak jsou děti předškolního věku záměrně stimulovány ve svém emocionálním a sociálním vývoji a jak jsou regulovány jejich projevy v podmínkách předškolního vzdělávání (státní mateřské školy). Cílem diplomového projektu je získat aktuální poznatky o vývoji předškoláků v tomto směru a přispět k edukační praxi mateřských škol. |
Seznam odborné literatury |
Cole, P. M., Martin, S. E., & Dennis, T. A. (2004). Emotion Regulation as a Scientific Construct: Methodological Challenges and Directions for Child Development Research. Child Development, 75(2), 317-333. Kiss, M., Fechete, G., Pop, M., & Susa, G. (2014). Early Childhood Self-Regulation in Context: Parental and Familial Environmental Influences. Cognitie, Creier, Comportament/Cognition, Brain, Behavior, 18(1), 55-85. Mertin, V., & Gillernová, I. (2010). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál. Ráczová, B. (2011). Vývinové aspekty sebakontroly. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Slaměník, I. (2011). Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada. Ştefan, C. A. (2008). Short-term efficacy of a primary prevention program for the development of social-emotional competencies in preschool children. Cogniţie Creier Comportament, 12(3), 285-307. Šulová, L., Zaouche-Gaudron, Ch. (Eds.). (2003). Předškolní dítě a jeho svět/ L'enfant d'âge préscolaire et son monde. Praha: Karolinum. Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. |