Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Frustrační tolerance u adolescentů se závislostní problematikou
Název práce v češtině: Frustrační tolerance u adolescentů se závislostní problematikou
Název v anglickém jazyce: Frustration tolerance in adolescents with addiction
Klíčová slova: frustrace, adolescence, závislost, Rosenzweigův obrázkový frustrační test (C-W)
Klíčová slova anglicky: frustration, adolescence, substance abuse, Rosenzweig P-F Study
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Jiří Šípek, CSc., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.05.2014
Datum zadání: 23.05.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.06.2014
Datum a čas obhajoby: 23.05.2017 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:20.04.2017
Datum proběhlé obhajoby: 23.05.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. David Čáp, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování


Diplomový projekt mapuje reaktivitu na běžné životní frustrace u adolescentů, s výskytem závislostního chování v anamnéze.
Teoretická část shrnuje poznatky týkající se frustrace a reakcí na ni v kontextu dospívání. Dále se stručně věnuje tématu závislostního chování, primárně užívání návykových látek.
Cílem výzkumného šetření je zachytit možný vztah mezi způsobem reagování na běžnou frustraci a závislostním chováním u jedinců ve věku patnáct až osmnáct let. Pro vybranou skupinu je společné umístění v některém typu pobytového zařízení pro nezletilé. Sběr dat bude uskutečňován pomocí projektivní metody Rosenzweigova obrázkového frustračního testu (C-W).
Snahou diplomové práce je přispět k pochopení psychologických souvislostí problematiky závislosti u dospívajících z hlediska psychické zátěže a potencionální přínos pro další práci s touto cílovou skupinou.


Seznam odborné literatury


ARNETT, J. J. (2009). Adolescense and emerging adulthood.4. ed. Upper Saddle River: Prentice Hall. ISBN 978-0-13505-258-7.
BALAŠTÍKOVÁ, V., BLATNÝ, M., KOHOUTEK, T. (2004). Aspekty sebepojetí jako determinanty výběru strategií zvládání u adolescentů. Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi, 48 (5). Praha: Academia.
ČÁP, D. (2011). Tvorba uživatelské příručky k testu PFT (C-W). Rigorózní práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filosofická fakulta.
ČÁP, J., DYTRYCH, Z. (1968). Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
HORT, VL., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ. E. et al. (2008). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-404-5.
HOŠEK, V. (1997). Psychologie odolnosti. Praha: Univerzita Karlova.
LATA, P., MUJTABA, B., JOSHI, M. C. (1992). Age and Reactions to Frustration. Journal of Personality and Clinical Studies.
NEŠPOR, K. (2001). Vaše děti a návykové látky. Praha: Portál. ISBN 80-7178-515-6
NEŠPOR, K. (2000). Návykové chování a závislost. Praha: Portál. ISBN 80-7178-432-X.
ROSENZWEIG, S. (1945). The Picture-Association Method and its Application in a Study of Reactions to Frustration. Journal of Personality Assessment.
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. et al. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada. ISBN 80-247-1049-8.
SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D, VÁGNEROVÁ, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. ISBN 80-7178-545-8.
ŠÍPEK, J. (2000). Projektivní metody. Praha: ISV. ISBN 80-85866-53-6.
VÁGNEROVÁ, M. (2005). Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0956-8.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK