Frustrační tolerance u adolescentů se závislostní problematikou
Název práce v češtině: | Frustrační tolerance u adolescentů se závislostní problematikou |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Frustration tolerance in adolescents with addiction |
Klíčová slova: | frustrace, adolescence, závislost, Rosenzweigův obrázkový frustrační test (C-W) |
Klíčová slova anglicky: | frustration, adolescence, substance abuse, Rosenzweig P-F Study |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Jiří Šípek, CSc., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.05.2014 |
Datum zadání: | 23.05.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.06.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 23.05.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.05.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. David Čáp, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomový projekt mapuje reaktivitu na běžné životní frustrace u adolescentů, s výskytem závislostního chování v anamnéze. Teoretická část shrnuje poznatky týkající se frustrace a reakcí na ni v kontextu dospívání. Dále se stručně věnuje tématu závislostního chování, primárně užívání návykových látek. Cílem výzkumného šetření je zachytit možný vztah mezi způsobem reagování na běžnou frustraci a závislostním chováním u jedinců ve věku patnáct až osmnáct let. Pro vybranou skupinu je společné umístění v některém typu pobytového zařízení pro nezletilé. Sběr dat bude uskutečňován pomocí projektivní metody Rosenzweigova obrázkového frustračního testu (C-W). Snahou diplomové práce je přispět k pochopení psychologických souvislostí problematiky závislosti u dospívajících z hlediska psychické zátěže a potencionální přínos pro další práci s touto cílovou skupinou. |
Seznam odborné literatury |
ARNETT, J. J. (2009). Adolescense and emerging adulthood.4. ed. Upper Saddle River: Prentice Hall. ISBN 978-0-13505-258-7. BALAŠTÍKOVÁ, V., BLATNÝ, M., KOHOUTEK, T. (2004). Aspekty sebepojetí jako determinanty výběru strategií zvládání u adolescentů. Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi, 48 (5). Praha: Academia. ČÁP, D. (2011). Tvorba uživatelské příručky k testu PFT (C-W). Rigorózní práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filosofická fakulta. ČÁP, J., DYTRYCH, Z. (1968). Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. HORT, VL., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ. E. et al. (2008). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-404-5. HOŠEK, V. (1997). Psychologie odolnosti. Praha: Univerzita Karlova. LATA, P., MUJTABA, B., JOSHI, M. C. (1992). Age and Reactions to Frustration. Journal of Personality and Clinical Studies. NEŠPOR, K. (2001). Vaše děti a návykové látky. Praha: Portál. ISBN 80-7178-515-6 NEŠPOR, K. (2000). Návykové chování a závislost. Praha: Portál. ISBN 80-7178-432-X. ROSENZWEIG, S. (1945). The Picture-Association Method and its Application in a Study of Reactions to Frustration. Journal of Personality Assessment. ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. et al. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada. ISBN 80-247-1049-8. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D, VÁGNEROVÁ, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. ISBN 80-7178-545-8. ŠÍPEK, J. (2000). Projektivní metody. Praha: ISV. ISBN 80-85866-53-6. VÁGNEROVÁ, M. (2005). Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0956-8. |