Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Využití arteterapeutických technik a postupů v práci speciálního pedagoga
Název práce v češtině: Využití arteterapeutických technik a postupů v práci speciálního pedagoga
Název v anglickém jazyce: The Use of Art Therapy Techniques in Special Education
Klíčová slova: arteterapie, speciální pedagogika, umění, expresivní terapie, aktivizace, relaxace, sociální interakce, komunikace
Klíčová slova anglicky: art therapy, special pedagogy, art, artistic therapies, activation, relaxation, social interaction, communication
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 22.05.2014
Datum zadání: 22.05.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 01.07.2014
Datum a čas obhajoby: 01.02.2016 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.12.2015
Datum proběhlé obhajoby: 01.02.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce "Možnosti arteterapie v práci speciálního pedagoga" si dává za cíl seznámit čtenáře s možnostmi, které umělecké terapie a jejich techniky a metody nabízí v odvětví speciální pedagogiky.
Práce je koncipována tak, že v jejím úvodu je stručně představen samotný obor speciální pedagogiky a jeho zaměření. Dále je uveden výčet uměleckých terapií a jejich charakteristika.
Větší pozornost je věnována především arteterapii. Jsou popsány možnosti jejího pojetí, její formy a arteterapeutické techniky.
Hlavním tématem práce je pak popsání možných arteterapeutických postupů, využitelných ve speciální pedagogice a nápomocných práci speciálního pedagoga. Jsou to například techniky relaxační, ergoterapeutické a diagnostické.Práce je doplněna o praktické ukázky postupů a výsledků arteterapeutického procesu.
V práci je čerpáno nejen z odborné literatury, ale i z konzultací s odborníky.
Seznam odborné literatury
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte: dětská kresba z pohledu psychologie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 205 s., [8] s. obr. příl. ISBN 978-80-7367-415-1.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008, 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0.
LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Vydání 2. Praha: Portál, 2010, 279 s. ISBN 978-80-7367-729-9.
MEES-Christeler,Eva. Kunsttherapie in der Praxis. 2. Aufl. Stuttgart: Urachhaus, 1995, 96 s. ISBN 3-87838-559-5.
MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014, 508 s. ISBN 978-80-247-4172-7.
PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 2001, 165 s. ISBN 80-7315-010-7.
POTMĚŠILOVÁ, Petra a Petra SOBKOVÁ. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 111 s. ISBN 978-80-244-3120-8.
RUBIN, Judith Aron. Child art therapy: 25th anniversary edition [online]. 3rd ed. Hoboken, NJ: John Wiley, c2005, xlii, 422 p.
RUBINOVÁ, Judith Aron. Přístupy v arteterapii: teorie & technika. Vydání 1. Praha: Triton, 2008, 543 s. ISBN 978-80-7387-093-5.
ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 80-247-1049-8.
SLAVÍK, Jan. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000, 200 s. čb. fot., bar. fot. příl. ISBN 80-7290-004-8.
ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 248 s. ISBN 978-80-247-4369-1.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK