Využití arteterapeutických technik a postupů v práci speciálního pedagoga
Název práce v češtině: | Využití arteterapeutických technik a postupů v práci speciálního pedagoga |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Use of Art Therapy Techniques in Special Education |
Klíčová slova: | arteterapie, speciální pedagogika, umění, expresivní terapie, aktivizace, relaxace, sociální interakce, komunikace |
Klíčová slova anglicky: | art therapy, special pedagogy, art, artistic therapies, activation, relaxation, social interaction, communication |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.05.2014 |
Datum zadání: | 22.05.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.07.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 01.02.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.12.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.02.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Martina Švandová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce "Možnosti arteterapie v práci speciálního pedagoga" si dává za cíl seznámit čtenáře s možnostmi, které umělecké terapie a jejich techniky a metody nabízí v odvětví speciální pedagogiky. Práce je koncipována tak, že v jejím úvodu je stručně představen samotný obor speciální pedagogiky a jeho zaměření. Dále je uveden výčet uměleckých terapií a jejich charakteristika. Větší pozornost je věnována především arteterapii. Jsou popsány možnosti jejího pojetí, její formy a arteterapeutické techniky. Hlavním tématem práce je pak popsání možných arteterapeutických postupů, využitelných ve speciální pedagogice a nápomocných práci speciálního pedagoga. Jsou to například techniky relaxační, ergoterapeutické a diagnostické.Práce je doplněna o praktické ukázky postupů a výsledků arteterapeutického procesu. V práci je čerpáno nejen z odborné literatury, ale i z konzultací s odborníky. |
Seznam odborné literatury |
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte: dětská kresba z pohledu psychologie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 205 s., [8] s. obr. příl. ISBN 978-80-7367-415-1. FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008, 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0. LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Vydání 2. Praha: Portál, 2010, 279 s. ISBN 978-80-7367-729-9. MEES-Christeler,Eva. Kunsttherapie in der Praxis. 2. Aufl. Stuttgart: Urachhaus, 1995, 96 s. ISBN 3-87838-559-5. MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014, 508 s. ISBN 978-80-247-4172-7. PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 2001, 165 s. ISBN 80-7315-010-7. POTMĚŠILOVÁ, Petra a Petra SOBKOVÁ. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 111 s. ISBN 978-80-244-3120-8. RUBIN, Judith Aron. Child art therapy: 25th anniversary edition [online]. 3rd ed. Hoboken, NJ: John Wiley, c2005, xlii, 422 p. RUBINOVÁ, Judith Aron. Přístupy v arteterapii: teorie & technika. Vydání 1. Praha: Triton, 2008, 543 s. ISBN 978-80-7387-093-5. ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 80-247-1049-8. SLAVÍK, Jan. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000, 200 s. čb. fot., bar. fot. příl. ISBN 80-7290-004-8. ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 248 s. ISBN 978-80-247-4369-1. |