Mediální obraz učitele v českém filmu v období od roku 2000
Název práce v češtině: | Mediální obraz učitele v českém filmu v období od roku 2000 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Media picture of the teacher in the Czech cinematography in the period after the year 2000 |
Klíčová slova: | média, učitel, sociální konstrukce reality, film, diskursivní analýza |
Klíčová slova anglicky: | media, teacher, social construction of reality, film, discourse analysis |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.05.2014 |
Datum zadání: | 22.05.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.03.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2015 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Tématem práce je analýza mediálního obrazu učitele v českém filmu v období od roku 2000, respektive diskursu, které české filmy o učitelých vytvářejí. Hlavní metodou je použití kritické diskursivní analýzy, jejímž cílem je odhalit, jakým způsobem lidé prostřednictvím audiovizuálních textů konstruují smysl a význam různých aspektů reality. Cílem práce je popsání formy diskursu o učitelých a posouzení, zda se jedná o diskursy dominantní, nebo submisivní.
1. Úvod a. Teoretická část 2. Sociální konstrukce reality a sociální podstata vědění 3. Mediální realita jako specifická forma sociální konstrukce reality 4. Role médií v procesu utváření diskursu o současném učiteli 5. Aktuální stav učitelské profese 6. Vybrané české filmy, které konstruují mediální obraz učitele b. Praktická část 7. Diskursivní analýza zkoumaných filmů 8. Průzkum postojů veřejnosti k učitelům 9. Interpretace 10. Závěr |
Seznam odborné literatury |
BERGER, P., LUCKMAN, T. Sociální kostrukce reality, Praha: Centrum pro studium demokracie, 1999. ISBN 80-85959-46-1
BUERMANN, U. Jak (pře)žít s médii, Praha: Poznání, 2009. 240 s. ISBN 978-80-86600-58-1 ČULÍK, J. Jací jsme. Praha: Host, 2007. 656 s. ISBN 978-80-7294-254-1 FAIRCLOUGHT, N. Media discourse. London: Edward Arnold, 1995. 214 s. ISBN 0-340-63222-4 FOUCAULT, M. Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové, 2002. 318 s. ISBN 80-239-0124-9 FOUCAULT, M. Diskurs, autor, genealogie. Praha: Svoboda, 1994. 115 s. ISBN 80-205-0406-0 FOUCAULT, M. Dohlížet a trestat, Praha: Dauphin, 2000. 427 s. ISBN 80-86019-96-9 GIDDENS, A. Důsledky modernity. Praha: Slon, 2010. 158 s. ISBN 80-85850-62-1 GIDDENS, A. Sociologie. Praha: Agro, 2001. 595 s. ISBN 80-7203-124-4 CHRZ, V. Možnosti narativního přístupu v psychologickém výzkumu.Praha: Psychologický ústav AV ČR, 2007. 152 s. ISBN 978-80-86174-11-2 JIRÁK, J. Média a společnost. Praha: Portál, 2007. 207 s. ISBN 978-80-7367-287-4 KRYKORKOVÁ, H. VÁŇOVÁ ,R. Učitel v součastné škole. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2010. 315 s. ISBN 978-80-7308-301-4 LOHISSE, J. Komunikační systémy, Praha: Karolinum, 2003, 198 s. ISBN 8024603012 LUHMANN, N. Realita masmédií, Praha: Academia, 2014, 144 s. ISBN 978-80-200-2333-9 LUHMANN, N. Sociální systémy. Praha: Centrum pro studium demokracie, 2006, 548 s. ISBN 80-7325-100-0 MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace, Praha: Portál, 2009, 640 s. ISBN 978-80-7367-574-5 MEYROWITZ, J. Všude a nikde, Praha: Karolinum, 2006, 344 s. ISBN 8024609053 POSTMAN, N. Ubavit se k smrti, Praha: Mladá fronta, 2010, 192 s. ISBN 978-80-204-2206-4 STANZEL, F. Teorie vyprávění. Praha: Odeon, 1988. 321 s. ISBN 01-115-88 THOMPSON, J. B. Média a modernita, Praha: Karolinum, 2004, 220 s. ISBN 80-2460-652-6 WODAK, R. Methods for Critical Discourse Analysis, Sage Publications Ltd, 2009, 216 s. ISBN 9781847874542 |