Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mediální obraz učitele v českém filmu v období od roku 2000
Název práce v češtině: Mediální obraz učitele v českém filmu v období od roku 2000
Název v anglickém jazyce: Media picture of the teacher in the Czech cinematography in the period after the year 2000
Klíčová slova: média, učitel, sociální konstrukce reality, film, diskursivní analýza
Klíčová slova anglicky: media, teacher, social construction of reality, film, discourse analysis
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 22.05.2014
Datum zadání: 22.05.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 05.03.2015
Datum a čas obhajoby: 14.09.2015 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:17.08.2015
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tématem práce je analýza mediálního obrazu učitele v českém filmu v období od roku 2000, respektive diskursu, které české filmy o učitelých vytvářejí. Hlavní metodou je použití kritické diskursivní analýzy, jejímž cílem je odhalit, jakým způsobem lidé prostřednictvím audiovizuálních textů konstruují smysl a význam různých aspektů reality. Cílem práce je popsání formy diskursu o učitelých a posouzení, zda se jedná o diskursy dominantní, nebo submisivní.
1. Úvod

a. Teoretická část
2. Sociální konstrukce reality a sociální podstata vědění
3. Mediální realita jako specifická forma sociální konstrukce reality
4. Role médií v procesu utváření diskursu o současném učiteli
5. Aktuální stav učitelské profese
6. Vybrané české filmy, které konstruují mediální obraz učitele

b. Praktická část
7. Diskursivní analýza zkoumaných filmů
8. Průzkum postojů veřejnosti k učitelům
9. Interpretace
10. Závěr
Seznam odborné literatury
BERGER, P., LUCKMAN, T. Sociální kostrukce reality, Praha: Centrum pro studium demokracie, 1999. ISBN 80-85959-46-1
BUERMANN, U. Jak (pře)žít s médii, Praha: Poznání, 2009. 240 s. ISBN 978-80-86600-58-1
ČULÍK, J. Jací jsme. Praha: Host, 2007. 656 s. ISBN 978-80-7294-254-1
FAIRCLOUGHT, N. Media discourse. London: Edward Arnold, 1995. 214 s. ISBN 0-340-63222-4
FOUCAULT, M. Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové, 2002. 318 s. ISBN 80-239-0124-9
FOUCAULT, M. Diskurs, autor, genealogie. Praha: Svoboda, 1994. 115 s. ISBN 80-205-0406-0
FOUCAULT, M. Dohlížet a trestat, Praha: Dauphin, 2000. 427 s. ISBN 80-86019-96-9
GIDDENS, A. Důsledky modernity. Praha: Slon, 2010. 158 s. ISBN 80-85850-62-1
GIDDENS, A. Sociologie. Praha: Agro, 2001. 595 s. ISBN 80-7203-124-4
CHRZ, V. Možnosti narativního přístupu v psychologickém výzkumu.Praha: Psychologický ústav AV ČR, 2007. 152 s. ISBN 978-80-86174-11-2
JIRÁK, J. Média a společnost. Praha: Portál, 2007. 207 s. ISBN 978-80-7367-287-4
KRYKORKOVÁ, H. VÁŇOVÁ ,R. Učitel v součastné škole. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2010. 315 s. ISBN 978-80-7308-301-4
LOHISSE, J. Komunikační systémy, Praha: Karolinum, 2003, 198 s. ISBN 8024603012
LUHMANN, N. Realita masmédií, Praha: Academia, 2014, 144 s. ISBN 978-80-200-2333-9
LUHMANN, N. Sociální systémy. Praha: Centrum pro studium demokracie, 2006, 548 s. ISBN 80-7325-100-0
MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace, Praha: Portál, 2009, 640 s. ISBN 978-80-7367-574-5
MEYROWITZ, J. Všude a nikde, Praha: Karolinum, 2006, 344 s. ISBN 8024609053
POSTMAN, N. Ubavit se k smrti, Praha: Mladá fronta, 2010, 192 s. ISBN 978-80-204-2206-4
STANZEL, F. Teorie vyprávění. Praha: Odeon, 1988. 321 s. ISBN 01-115-88
THOMPSON, J. B. Média a modernita, Praha: Karolinum, 2004, 220 s. ISBN 80-2460-652-6
WODAK, R. Methods for Critical Discourse Analysis, Sage Publications Ltd, 2009, 216 s. ISBN 9781847874542
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK