České veřejné knihovny jako instituce celoživotního vzdělávání se zaměřením na seniory
Název práce v češtině: | České veřejné knihovny jako instituce celoživotního vzdělávání se zaměřením na seniory |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Czech public libraries as an institution of lifelong learning with a focus on seniors |
Klíčová slova: | veřejné knihovny, celoživotní vzdělávání, vzdělávání dospělých, vzdělávání seniorů, univerzity třetího věku, akademie třetího věku, univerzity volného času |
Klíčová slova anglicky: | public libraries, lifelong learning, adult education, senior education, universities of the third age, academies of the third age, university of leisure |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hana Landová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.05.2014 |
Datum zadání: | 22.05.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 09.07.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Iva Zadražilová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je prověřit, do jaké míry se české veřejné knihovny věnují celoživotnímu vzdělávání, zejména vzdělávání seniorů, analyzovat konkrétní projekty celoživotního vzdělávání českých veřejných knihoven pro budoucí působení v této oblasti s ohledem na demografický vývoj české populace. Zásady vypracování: V praktické části bude provedena analýza projektů celoživotního vzdělávání v českých veřejných knihovnách, která bude vycházet z dostupných dokumentů, internetových zdrojů a z navázané spolupráce s jednotlivými knihovnami. Hodnocení projektů samotnými účastníky a jejich přínos bude zjišťován formou dotazníků a osobních rozhovorů. Osnova: Teoretické východiska • Celoživotní vzdělávání, vzdělávání seniorů (gerontopedagogika), formální a neformální vzdělávání, strategie celoživotního učení • Univerzity třetího věku, akademie třetího věku, univerzity volného času • Specifika práce se seniory Praktická část • Knihovny jako instituce celoživotního vzdělávání (programy, financování, organizace, zpětná vazba,...) • Projekt Virtuální univerzita třetího věku v českých veřejných knihovnách • Analýza konkrétních projektů knihoven, např. ◦ Litomyšlská univerzita třetího věku (LU3V) – Městská knihovna Litomyšl ◦ Univerzita volného času – Krajská knihovna Vysočiny Havlíčkův Brod ◦ Třetí věk – Městká knihovna Louny ◦ Berounská akademie – Městská knihovna Beroun ◦ Akademie třetího věku – Městská knihovna Kopřivnice • Hodnocení projektů samotnými účastníky Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
• Aktuální problémy vzdělávání seniorů: sborník příspěvků z odborného semináře se zahraniční účastí dne 29.4.1999. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. 103 s. ISBN 80-244- 0007-3. • BENEŠOVÁ, Dana. Gerontagogika: vybrané kapitoly. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2014. 136 s. ISBN 978-80-7452-039-6. • GILTON, Donna L. Lifelong Learning in Public Libraries: Principles, Programs, and People. 1st edition. Lanham: The Scarecrow Press, Inc., 2012. ISBN-13 978-0810883567. • PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2012. 294 s. ISBN 978-80-247-3960-1. • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9. • ONDRÁKOVÁ, Jana et al. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. 168 s. ISBN 978-80-7465-038-3. |