Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
České veřejné knihovny jako instituce celoživotního vzdělávání se zaměřením na seniory
Název práce v češtině: České veřejné knihovny jako instituce celoživotního vzdělávání se zaměřením na seniory
Název v anglickém jazyce: Czech public libraries as an institution of lifelong learning with a focus on seniors
Klíčová slova: veřejné knihovny, celoživotní vzdělávání, vzdělávání dospělých, vzdělávání seniorů, univerzity třetího věku, akademie třetího věku, univerzity volného času
Klíčová slova anglicky: public libraries, lifelong learning, adult education, senior education, universities of the third age, academies of the third age, university of leisure
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Vedoucí / školitel: PhDr. Hana Landová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 22.05.2014
Datum zadání: 22.05.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 09.07.2014
Datum a čas obhajoby: 14.09.2015 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:29.07.2015
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Iva Zadražilová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je prověřit, do jaké míry se české veřejné knihovny věnují celoživotnímu vzdělávání, zejména vzdělávání seniorů, analyzovat konkrétní projekty celoživotního vzdělávání českých veřejných knihoven pro budoucí působení v této oblasti s ohledem na demografický vývoj české populace.

Zásady vypracování:
V praktické části bude provedena analýza projektů celoživotního vzdělávání v českých veřejných knihovnách, která bude vycházet z dostupných dokumentů, internetových zdrojů a z navázané spolupráce s jednotlivými knihovnami. Hodnocení projektů samotnými účastníky a jejich přínos bude zjišťován formou dotazníků a osobních rozhovorů.

Osnova:

Teoretické východiska
• Celoživotní vzdělávání, vzdělávání seniorů (gerontopedagogika), formální a neformální vzdělávání, strategie celoživotního učení
• Univerzity třetího věku, akademie třetího věku, univerzity volného času
• Specifika práce se seniory

Praktická část
• Knihovny jako instituce celoživotního vzdělávání (programy, financování, organizace, zpětná vazba,...)
• Projekt Virtuální univerzita třetího věku v českých veřejných knihovnách
• Analýza konkrétních projektů knihoven, např.
◦ Litomyšlská univerzita třetího věku (LU3V) – Městská knihovna Litomyšl
◦ Univerzita volného času – Krajská knihovna Vysočiny Havlíčkův Brod
◦ Třetí věk – Městká knihovna Louny
◦ Berounská akademie – Městská knihovna Beroun
◦ Akademie třetího věku – Městská knihovna Kopřivnice
• Hodnocení projektů samotnými účastníky

Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
Aktuální problémy vzdělávání seniorů: sborník příspěvků z odborného semináře se zahraniční účastí dne 29.4.1999. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. 103 s. ISBN 80-244- 0007-3.
• BENEŠOVÁ, Dana. Gerontagogika: vybrané kapitoly. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2014. 136 s. ISBN 978-80-7452-039-6.
• GILTON, Donna L. Lifelong Learning in Public Libraries: Principles, Programs, and People. 1st edition. Lanham: The Scarecrow Press, Inc., 2012. ISBN-13 978-0810883567.
• PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2012. 294 s. ISBN 978-80-247-3960-1.
• HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9.
• ONDRÁKOVÁ, Jana et al. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. 168 s. ISBN 978-80-7465-038-3.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK