Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
The Role of Myth in Mark Rothko´s and Barnett Newman´s art
Název práce v češtině: Role Mýtu v umění Marka Rothka a Barnetta Newmana
Název v anglickém jazyce: The Role of Myth in Mark Rothko´s and Barnett Newman´s art
Klíčová slova: Mýtus, Mark Rothko, Barnett Newman, druhá světová válka, americké umění, primitivismus, Friedrich Nietzsche, René Girard, židovský původ
Klíčová slova anglicky: Myth, Mark Rothko, Barnett Newman, World War II, American art, primitivism, Friedrich Nietzsche, René Girard, Jewish origin
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Ústav pro dějiny umění (21-UDU)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Vojtěch Lahoda, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.05.2014
Datum zadání: 19.05.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.05.2016
Datum a čas obhajoby: 01.06.2016 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2016
Datum proběhlé obhajoby: 01.06.2016
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
In my bachelor thesis I will focus on two important protagonists of American modern art, Mark Rothko and Barnett Newman, within the context of their historical situation. I will examine how their art and their thoughts, as reflected in occasional writings and statements, relate to period of World War II and how they coincide with other artists, poets and thinkers of their time. In early 1940s they often talked about myth and mythology became one of the main elements of their art. I will try to elucidate this interest and explain the position of myth in modern society. For this purpose I chose to base my research on theoretical work of René Girard and Eric Voegelin. My work is divided in three sections. In a beginning i will describe Girard's theory of myth and compare it with other openions on this subject, I will also explain the relation between myths and ideologies of the 20th century. In second part I will outline the situation of those artists, significance of their Jewish origin and their position on American art scene. Two following chapters will be dedicated to analysis of Rothko's and Newman's art and opinions separately and the formal and emotional issues of their art will be discussed at the conclusion. I believe that closer examination of the ideas that underlie their work will lead to fuller understanding of their message.
Seznam odborné literatury
Michael Leja, Reframing Abstract Expressionism: Subjectivity and Painting in the 1940s, Yale University press, 1993
David Anfam, Abstract Expressionism, London 2012
Anne C. Chave, Mark Rothko: Subjects in Abstraction, Yale University Press, 1989
Mark Rothko, Umělcova skutečnost, originál 2004 (Yale University Press), přeložila Eva Kondrysová, Praha: Arbor Vitae, 2008
Barnett Newman, Umělec - kritik, originál 1990 (Barnett Newman Foundation), přeložil Ladislav Nagy, Stanislav Kolíbal, Praha: Arbor Vitae 2003
Andrea Pappas, Mark Rothko and the politics of jewish identity: 1939-1945, University of Southern California press, 1997
Jeffrey J. Katzin, Perception, Expectation, and Meaning in Barnett Newman’s Stations of the Cross Series, Wesleyan University press, 2010
Kate Liebman, Passion in Painting: Barnett Newman’s Stations of the Cross, Yale University press, 2013
W. Jackson Rushing, The Impact of Nietzsche and Northwest Coast Indian Art on Barnett Newman's Idea of Redemption in Abstract Expressionism, Art Journal, Vol.47, No.3, 1988
Charles Harrison, Paul J. Wood (Ed.), Art in Theory 1900-1990: An Anthology of Changing Ideas, 1993
Friedrich Nietzsche, The Birth of Tragedy Out of the Spirit of Music, original 1872, Translated by Ian Johnston Vancouver Island University, Richer Resources Publications, 2012
Fear and Trembling and The Sickness Unto Death, Søren Kierkegaard, original 1843, Translated by Walter Lowrie, Princeton University Press, 1968
René Girard, I See Satan Fall Like Lightning, original 1999, Translated by James G. Williams , Maryknoll, N.Y.: Orbis Books, 2001
Michael Kirwan, René Girrad: Uvedení do díla, originál 2005, Překlad Jiří Kučera, Praha: Centrum pro studium demokracie, 2008
James Elkins, Proč lidé pláčou před obrazy, originál 2004, přeložila Markéta Blažková-Bauerová, Praha: Academia, 2007
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK