Zbraně hromadného mlžení: Protikladné souřadnice poválečného antikomunistického cyklu
Název práce v češtině: | Zbraně hromadného mlžení: Protikladné souřadnice poválečného antikomunistického cyklu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Weapons of Mass Equivocation: Contradictory Coordinates of Postwar Anti-Communist Cycle |
Klíčová slova: | aktivní antikomunismus, antikomunistický cyklus, fikční světy, Hollywood, instituce, nový institucionalismus, semidokumentární film noir, Spojené státy americké, studená válka |
Klíčová slova anglicky: | active anti-communism, anti-communist cycle, Cold War, fictional worlds, Hollywood, institutions, new institutionalism, semidocumentary film noir, United States of America |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Petra Hanáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 15.05.2014 |
Datum zadání: | 15.05.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.06.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomový projekt si klade za cíl představit možnou revizi dosavadního myšlení o antikomunistickém cyklu; zdánlivě sourodé skupiny filmů, které byly produkovány ve Spojených státech na počátku studené války. Jejich reflexe většinově podléhá redukci zkoumaného vzorku děl a jednostranné perspektivě. Na reduktivní aspekt výzkumu upozornila tomuto projektu předcházející bakalářská práce, jež se pokusila zavést a teoreticky obhájit ideu filmů Red Scare. K tomuto dílčímu segmentu antikomunistického cyklu se tradičně – ač nereflektovaně – obracela většina badatelů, složených převážně z historiků či politologů. Uvedené oblasti jsou pro seriózní zkoumání tématu klíčové, bez korekcí z filmově teoretických pozic ovšem celý výzkum neúměrně zjednodušují. O vyvažující perspektivu dosud nebyl patrný zájem, krom jiného též pro domněle nevalné estetické kvality daných snímků. Diplomová práce se pokusí překlenout výsadní přimknutí k filmům Red Scare a otevřít celý antikomunistický cyklus z hledisek filmově teoretických i historických. Namísto ideově rigidního a formálně mechanického cyklu by měla vyvstat dynamická a od počátku nestabilní série, v níž se proti sobě stavělo množství aktérů a různorodých zájmů. Metodologicky se diplomová práce opírá zejména o teorie fikčních světů a filmových žánrů. Jelikož zkoumá dobové i zpětné reflexe v jejich rozmanitých kontextech, náleží do oblasti nové filmové historie. Otázka fikce a ceněného potenciálu referovat o prvcích aktuálního světa byla výrazně přítomna ve filmech Red Scare. Pro antikomunistický cyklus jako celek představovalo výzvu vytvořit koherentní fikční svět, jenž by vhodně prezentoval poselství boje proti komunismu a současně nestál proti žánrovým konvencím, k čemuž inklinovaly filmy Red Scare. Proměnlivou intenzitu při vnesení antikomunistických argumentů pomůže objasnit výzkum strategií studií při formování žánrů či sérií, zatímco jejich bezprostřední kritický ohlas a utváření (nejen) žurnalistických zkratek částečně vysvětlí postupné zacyklení výzkumu. Kritické čtení těchto kontextů může přispět k trojímu narušení konsenzu kolem antikomunistického cyklu – v otázkách délky jeho zpětně stanoveného trvání (1948–1954), příslušnosti ke zdánlivě snadno vymezenému souboru děl (přibližně čtyřicet snímků) i přiměřenosti samotného označení (cyklus). Diplomový projekt se pokusí předložit alternativní řešení zmíněných oblastí. |
Seznam odborné literatury |
Altman, Rick: Film/Genre, London: British Film Institute 1999. Bordwell, David; Staiger, Janet; Thompson, Kristin: The Classical Hollywood Cinema: Film Style & Mode of Production to 1960, New York: Columbia University Press 1985. Doherty, Thomas: Hollywood Agit-Prop: The Anti-Communist Cycle, 1948–1954. Journal of Film & Video 40, 1988, č. 4, s. 15–27. Doležel, Lubomír: Heterocosmica: Fikce a možné světy, Praha: Karolinum 2003. House Committee on Un-American Activities: Hearings Regarding the Communist Infiltration of the Motion Picture Industry, Washington: United States Government Printing Office 1947. Klein, Amanda Ann: American Film Cycles: Reframing Genres, Screening Social Problems, and Defining Subcultures, Texas: University of Texas Press 2011. Lev, Peter (ed.): The Fifties: Transforming the Screen, 1950–1959, New York: Scribner 2006. Maltby, Richard: Hollywood Cinema, Massachusetts: Wiley-Blackwell 2003. Schrecker, Ellen: Many Are the Crimes: McCarthyism in America, Boston: Little, Brown and Company 1998. Strada, Michael J.; Troper, Harold J.: Friend or Foe? Russians in American Film and Foreign Policy, 1933–1991, Maryland – London: Scarecrow Press 1997. |