Vztah učitele a žáka v mimoškolní výchově
Název práce v češtině: | Vztah učitele a žáka v mimoškolní výchově |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Relationship Between Teacher and Pupil in Extracurricular Education |
Klíčová slova: | učitel, žák, mimoškolní výchova, vztah učitele a žáka, volný čas |
Klíčová slova anglicky: | teacher, pupil, extracurricular education, realtionship beetwen teacher and pupil, leisure tima |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.04.2014 |
Datum zadání: | 30.04.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.05.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Andrea Běhalová, BA, M.A., Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zaměřuje na utváření vztahu učitele a žáka při mimoškolní výchově.
V teoretické části se zabývám vymezením základních pojmů mimoškolní výchovy, funkcí a cílů mimoškolní výchovy. V další části se zaměřuji na učitele vykonávajícho mimoškolní výchovu a na žáka účastnícího se mimoškolní výchovy. Dále se věnuji interakci učitele a žáka, jak daný vztah vzniká, jaké jsou hlavní determinanty, které určují, jak daná interakce bude probíhat. V praktické části jsem zjišťovala, jakým způsbem se učitelé mimoškolní výchovy ve skutečnosti snaží o utvoření kvalitního klima věkově diferenciované studijní skupiny a jakým způsobem se snaží vytvořit kvalitní interakci mezi nimi a žáka a žáky mezi sebou. Ve svém výzkumu jsem se soustředila i na to, jak ve skutečnosti žáci mimoškolní výchovy vnímají svého učitele a ostatní žáky, zda jsou spokojeni s atmosférou, která při mimoškolní výchově panuje. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak úspěšně vytvořit kvalitní klima třídy věkově diferenciované studijní skupiny a navázat kvalitní interakci mezi učitelem a žáky a žáky mezi sebou. |
Seznam odborné literatury |
BLÁHA, V. Výchova mimo vyučování 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-24419-X.
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1993, 415 s. ISBN 80-706-6534-3. FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 3. Překlad Karel Balcar. Praha: Portál, 2010, 383 s. ISBN 978-80-7367-725-1. HÁJEK, Bedřich. Nástin metodiky vedení zájmové činnosti. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007 65 s (Texty pro distanční vzdělávání) ISBN 978-80-7290-265-1. HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 239 s. ISBN 978-80-262-0030-7. HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178927-5. LANGOVÁ, Marta. Učitel v pedagogických situacích: kapitoly ze sociální pedagogické psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1992, 96 s. ISBN 80-706-6613-7. MYSLIVCOVÁ, J. Kapitoly z teorie školní a mimoškolní výchovy. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1989. ISBN 80-7042-005-7. OPATA, R. et al. Teorie a praxe výchovy mimo vyučování. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. ISBN 14-303-79. PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-717-8711-6. |