Nejčastější situace vyvolávající obranné mechanismy žákova sebepojetí a možnosti jejich řešení
Název práce v češtině: | Nejčastější situace vyvolávající obranné mechanismy žákova sebepojetí a možnosti jejich řešení |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The most frequent situations stimulating defense mechanisms self-concept of pupil and their solution |
Klíčová slova: | obranné mechanismy, výchova, děti, zátěžové situace, škola, rodina, frustrace, psychoanalýza, sebepojetí, Freud |
Klíčová slova anglicky: | Defense Mechanisms, Education, Children, Stressful Situations, School, Family, Frustration, Psychoanalysis, Self - concept, Freud |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hana Krykorková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.04.2014 |
Datum zadání: | 30.04.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 06.10.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2015 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.06.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Martina Švandová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V mé práci se budu věnovat výskytu obranných mechanismů u dětí školního věku.
V první části práce obranné mechanismy nejprve rozdělím z historického hlediska. Tedy na obranné mechanismy ega vycházející z psychoanalytické teorie a na obranné mechanismy vycházející z psychologie současnosti. Obranné mechanismy podle psychoanalytické teorie Sigmunda Freuda a Anny Freudové. Obranné mechanismy jako reakce na stres a frustraci. V druhé části vymezím konkrétní obranné mechanismy, které probíhají v rámci pedagogického procesu ve škole a v rámci výchovného procesu v rodině. Zamyslím se nad tím, jaký postup by měl zvolit pedagog či rodič při výskytu obranných mechanismů u dítěte a jak nejlépe v těchto situacích s dítětem jednat a pomoci mu. |
Seznam odborné literatury |
BLATNÝ, Marek. Sebepojetí v osobnostním kontextu. 1999.
ČÁP, J. Utváření osobnosti v náročných životních situacích. 1. vyd. Praha: SPN, 1968. ČÁP, J.; DYTRYCH, Z. Konflikt, frustrace, stres a utváření osobnosti. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1967. FREUD, Anna. Já a obranné mechanismy. Praha: Portál, 2006, Spektrum (Portál). ISBN 80-736-7084-4. HARTL, P.; HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X. KENNEDY. Témata psychoanalýzy II. , Praha: Portál, 2002, ISBN 80-717-8703-5. LAUSTER, Peter. Nenechte si nic líbit. V Praze: Knižní klub, 1994. ISBN 80-856-3462-7. NAKONEČNÝ, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia, 1997, 437 s. ISBN 80-200-0625-7. NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. 1.vyd. Praha: Academia, 1997, ISBN 80-200-0592-7. PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada, 2010, Psyché (Grada). ISBN 978-802-4729-596. SEDLÁČKOVÁ, Daniela. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada, 2009, ISBN 978-802-4726-854. SILBERT, Linda Bress a Alvin J SILBERT. Proč chytré děti dostávají špatné známky. Brno: Edika, 2013, ISBN 978-802-6601-661. SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister, 2004, ISBN 80-865-9865-9. |