Jazyk a styl časopisů pro předškolní děti
Název práce v češtině: | Jazyk a styl časopisů pro předškolní děti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Language and style in magazines for pre-school children |
Klíčová slova: | předškolní děti, časopisy, jazyk, styl |
Klíčová slova anglicky: | pre-school children, magazines, language, style |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 28.04.2014 |
Datum zadání: | 15.05.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.05.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 22.06.2015 10:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.06.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je analyzovat jazyk a styl vybraných časopisů určených dětem předškolního věku. Součástí práce bude i menší průzkum mezi rodiči uskutečněný formou dotazníkového šetření a zaměřený na to, zda jejich děti čtou některé z časopisů pro danou věkovou skupinu a co rodiče na těchto časopisech hodnotí kladně a co záporně. Postup práce: 1. Prostudovat dostupnou literaturu k tématu, zejm. o publicistickém stylu, zvláště s ohledem na dětského čtenáře; o jazyce dětí daného věku; o tzv. řeči orientované na dítě; o vybraných poznatcích vývojové psychologie. 2. Zorientovat se v současné nabídce časopisů pro děti předškolního věku, vybrat tituly, které budou dále analyzovány, a shromáždit soubor jejich konkrétních vydání. Vybrané časopisy stručně charakterizovat. 3. Analyzovat jazyk a styl vybraných časopisů, a to jak z hlediska typických či výrazných prvků, tak z hlediska toho, zda a jak se přizpůsobují čtenářům daného věku. 4. Připravit dotazník pro šetření mezi rodiči. 5. Navázat kontakt s vybranými rodiči a získat jejich souhlas s účastí ve výzkumu. 6. Provést dotazníkové šetření. Výsledky zpracovat. 7. Shrnout výsledky analýzy časopisů i průzkumu mezi rodiči, vyvodit závěry. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura Bytešníková, I.: Komunikace dětí předškolního věku. Praha 2012.Čechová, M. a kol.: Současná stylistika. Praha 2008. (a další stylistiky češtiny) Harčaríková, P. – Klimovič, M.: Naratíva v detskej reči. Prešov 2011. Hausenblas, K.: Od tvaru k smyslu textu (Stylistické reflexe a interpretace). Praha 1996. (relevantní části) Kolláriková, Z. – Pupala, B.: Předškolní a primární pedagogika. Praha 2001. (relevantní části, zejm. kap. 11) Mertin, V., Gillernová, I. (eds.): Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2. vyd. Praha 2010. (relevantní části) Průcha, J.: Dětská řeč a komunikace. Praha 2011. Slančová, D.: Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov 1999. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha 2005. Šulová, M.: Raný psychický vývoj dítěte. Praha 2004. Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha 2012. Relevantní sborníkové a časopisecké články (např. vybrané Stichovy práce o publicistickém stylu), diplomové a bakalářské práce související s tématem. |