Způsoby zjišťování kognitivních deficitů u dětí předškolního věku
Název práce v češtině: | Způsoby zjišťování kognitivních deficitů u dětí předškolního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Methods for detecting cognitive deficits in preschool children |
Klíčová slova: | diagnostické metody, kognitivní deficity, předškolní děti, dynamické vyšetření |
Klíčová slova anglicky: | diagnostic methods, cognitive deficits, preschool children, dynamic testing |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 28.04.2014 |
Datum zadání: | 28.04.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.06.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 23.06.2015 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.06.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Václav Mertin |
Zásady pro vypracování |
Téma se vztahuje k předškolním dětem a jejich nástupu do školy. U mnoha dětí se musí určit, zda jsou dostatečně zralé a bez kognitivních deficitů. Práce se bude zabývat charakteristikou předškolního dítěte, jeho celkovou kognitivní zralostí. Následně budou popsány kognitivní deficity, které se mohou u těchto dětí vyskytnout. Stěžejní část práce pak bude věnována popisu metod, kterými lze kognitivní deficity u dětí předškolního věku zjišťovat. Na závěr bude navržen výzkum, jak tyto metody ověřit v praxi. |
Seznam odborné literatury |
Feuerstein, R. (2002). The dynamic assessment of cognitive modifiability: the learning propensity assessment device: theory, instruments and techniques. Jerusalem: ICELP Press. Feuerstein, R., Feuerstein, R., & Gross, S. (1995). The Learning Potential Assessment Device: history, theory, applications and results. In D.P. Flanagan, J.L. Genshaft, & P. L. Hearrison (Eds.). Beyond Traditional Intellectual Assessment: Contemporary and Emerging Theories, Tests and Issues. New York: Guilford. Kozulin, A. (1998). Psychological Tools. London: Harvard University Press. Lebeer, J. (2006). Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje. Praha: Portál. Mertin, V., & Krejčová, L. (Eds.). (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer. Piaget, J., & Inhelderová, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál. Sternberg, R., & Grigorenko, E. (2002). Dynamic Testing. New York: Cambridge University Press. Taylor, M.H. (2001). Dynamic Assessment With Pre-school Children: Implementation Integrity and Perceptions by Various Stakeholders of Relative Usefulness. Dundee: University of Dundee. Tzuriel, D. (2001). Dynamic assessment of young children. New York: Kluwer Academic. Vygotskij, L. S. (1971). Myšlení a řeč. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Vygotskij, L. S. (1979). Vývoj vyšších psychických funcí. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. |