Možná rizika střídavé péče u předškolního dítěte
Název práce v češtině: | Možná rizika střídavé péče u předškolního dítěte |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Potential risks of joint custody of pre-school child |
Klíčová slova: | dítě, střídavá péče, rodina, rozvod, předškolní věk |
Klíčová slova anglicky: | child, joint custody, family, divorce, preschool age |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 28.04.2014 |
Datum zadání: | 28.04.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.07.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 15.09.2015 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V současné době se stále častěji směřuje k tomu, že se jako forma porozvodové péče o dítě volí střídavá výchova. Ta s sebou však nese jistá rizika, která mohou mít na příští psychický vývoj dítěte neblahý dopad. Zvláštní opatrnosti při žádosti o střídavou péči je třeba dbát tehdy, jedná-li se o dítě předškolního věku. V tomto vývojovém období se dítě začíná genderově vymezovat, identifikuje se s rodičem stejného pohlaví a velmi citlivě vnímá interakci mezi oběma rodiči. Stabilní prostředí je nezbytnou podmínkou pro to, aby se dítě mohlo zdravě vyvíjet a explorovat. Cílem bakalářské práce bude zaměřit se na problémy, které s sebou střídavá péče přináší. Zvláštní důraz bude kladen především na důležitost rodičovské dyády a na stabilní domov a jistotu dítěte, která je po rozvodu rodičů výrazně ohrožena. V empirické části bude bakalářská práce doplněna návrhem výzkumného projektu, který se zaměří na sledované téma. |
Seznam odborné literatury |
Folberg, J. (1991). Joint custody and shared parenting. (2nd. ed., xiii. 380 s.) New York: The Guilford Press. Hoskovcová, S. (2006). Psychická odolnost předškolního dítěte. (Vyd. 1., 160 s.) Praha: Grada. Janošová, P. (2008). Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. (285 s.) Praha: Grada. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. (2., aktualiz. vyd., 368 s.) Praha. Matějček, Z., & Dytrych, Z. (2002). Krizové situace v rodině očima dítěte. (Vyd. 1., 128 s.) Praha: Grada. Mertin, V., & Gillernová, I. (2010). Psychologie pro učitelky mateřské školy. (Vyd. 2., rozš. a přeprac., 247 s.) Praha: Portál. Novák, T., & Dytrych, Z. (2002). Střídavá péče o dítě: zájem dítěte především. (Vyd. 1., 128 s.) Praha: Portál. Šulová, L., & Zaouche-Gaudron, C. (2003). Předškolní dítě a jeho svet: l'enfant d'âge préscolaire et son monde. (Vyd. 1., 160 s.) Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum. Šulová, L. (2010). Raný psychický vývoj dítěte. (2. vyd.) Praha: Karolinum. Šulová, L.: Psychologické aspekty střídavé péče o dítě předškolního věku. In: Šulová, L.: Problémové dítě a hra. 29. aktualizace, Praha: Raabe, 2010, s. 1-18. ISSN 1801-8408 |