Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Možná rizika střídavé péče u předškolního dítěte
Název práce v češtině: Možná rizika střídavé péče u předškolního dítěte
Název v anglickém jazyce: Potential risks of joint custody of pre-school child
Klíčová slova: dítě, střídavá péče, rodina, rozvod, předškolní věk
Klíčová slova anglicky: child, joint custody, family, divorce, preschool age
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 28.04.2014
Datum zadání: 28.04.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 27.07.2015
Datum a čas obhajoby: 15.09.2015 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.07.2015
Datum proběhlé obhajoby: 15.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V současné době se stále častěji směřuje k tomu, že se jako forma porozvodové péče o dítě volí střídavá výchova. Ta s sebou však nese jistá rizika, která mohou mít na příští psychický vývoj dítěte neblahý dopad. Zvláštní opatrnosti při žádosti o střídavou péči je třeba dbát tehdy, jedná-li se o dítě předškolního věku. V tomto vývojovém období se dítě začíná genderově vymezovat, identifikuje se s rodičem stejného pohlaví a velmi citlivě vnímá interakci mezi oběma rodiči. Stabilní prostředí je nezbytnou podmínkou pro to, aby se dítě mohlo zdravě vyvíjet a explorovat. Cílem bakalářské práce bude zaměřit se na problémy, které s sebou střídavá péče přináší. Zvláštní důraz bude kladen především na důležitost rodičovské dyády a na stabilní domov a jistotu dítěte, která je po rozvodu rodičů výrazně ohrožena. V empirické části bude bakalářská práce doplněna návrhem výzkumného projektu, který se zaměří na sledované téma.
Seznam odborné literatury
Folberg, J. (1991). Joint custody and shared parenting. (2nd. ed., xiii. 380 s.) New York: The Guilford Press.
Hoskovcová, S. (2006). Psychická odolnost předškolního dítěte. (Vyd. 1., 160 s.) Praha: Grada.
Janošová, P. (2008). Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. (285 s.) Praha: Grada.
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. (2., aktualiz. vyd., 368 s.) Praha.
Matějček, Z., & Dytrych, Z. (2002). Krizové situace v rodině očima dítěte. (Vyd. 1., 128 s.)
Praha: Grada.
Mertin, V., & Gillernová, I. (2010). Psychologie pro učitelky mateřské školy. (Vyd. 2., rozš. a přeprac., 247 s.) Praha: Portál.
Novák, T., & Dytrych, Z. (2002). Střídavá péče o dítě: zájem dítěte především. (Vyd. 1., 128 s.) Praha: Portál.
Šulová, L., & Zaouche-Gaudron, C. (2003). Předškolní dítě a jeho svet: l'enfant d'âge préscolaire et son monde. (Vyd. 1., 160 s.) Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum.
Šulová, L. (2010). Raný psychický vývoj dítěte. (2. vyd.) Praha: Karolinum.
Šulová, L.: Psychologické aspekty střídavé péče o dítě předškolního věku. In: Šulová, L.: Problémové dítě a hra. 29. aktualizace, Praha: Raabe, 2010, s. 1-18. ISSN 1801-8408
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK