Slepota ke změně a slepota k volbě
Název práce v češtině: | Slepota ke změně a slepota k volbě |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Change Blindness and Choice Blindness |
Klíčová slova: | Slepota ke změně, Slepota k volbě, Preference, Vnitřní reprezentace, Rozhodování |
Klíčová slova anglicky: | Change blindness, Choice blindness, Preferences, Internal representations, Decision making |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ing. Marek Vranka |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 28.04.2014 |
Datum zadání: | 28.04.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.06.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 15.09.2015 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Pavel Uhlář |
Zásady pro vypracování |
Dle rozšířeného přesvědčení lidé vnímají všechny důležité objekty nacházející se v jejich zorném poli, pokud jim v tom například nebrání fyzická překážka. Ve skutečnosti si však lidé ve významné části případů nečekaných nových objektů či změny těch stávajících nevšimnou. Psychologické mechanismy vedoucí k této „slepotě ke změně“ nejsou omezeny pouze na zrakové vnímání – v kontextu lidského rozhodování se projevují v podobě „slepoty k volbě“. K ní dochází, když člověk vyjádří preferenci možnosti A a vzápětí se chová, jako kdyby preferoval možnost B – například je schopen zdůvodňovat, proč dává přednost B před A. Bakalářská práce podává přehled psychologických mechanismů vedoucích ke vzniku popsaných jevů a popis jejich uplatnění ve studiu lidské kognice, jako i jejich důsledků pro běžný život. Součástí práce je i návrh empirické studie, jež bude navazovat na existující výzkumy a demonstruje efekt slepoty k volbě v kontextu spotřebitelských preferencí. |
Seznam odborné literatury |
Hall, L., Johansson, P., Tärning, B., Sikström, S., & Deutgen, T. (2010). Magic at the marketplace: Choice blindness for the taste of jam and the smell of tea. Cognition, 117, 54-61. DOI: 10.1016/j.cognition.2010.06.010. Hall, L., Johansson, P., Strandberg, T., & Martinez, L. (2012-9-19). Lifting the Veil of Morality: Choice Blindness and Attitude Reversals on a Self-Transforming Survey. PLoS ONE, 7, e45457. DOI: 10.1371/journal.pone.0045457. Johansson, P., Hall, L., Sikström, S., & Olsson, A. (2005). Failure to Detect Mismatches Between Intention and Outcome in a Simple Decision Task. Science, 310, 116-119. Johansson, P., Hall, L., & Sikström, S. (2008). From Change Blindness to Choice Blindness. Psychologia, 51, 142-155. DOI: 10.2117/psysoc.2008.142. Johansson, P., Half, L., & Chater, N. (2012). Preference change through choice. In R. Dolan & T. Sharot (Eds.), Neuroscience of preference and choice: Cognitive and neural mechanisms. (pp. 121-141). San Diego: Academic Press. DOI: 10.1016/B978-0-12-381431-9.00006-1. Tversky, A., & Thaler, R. (1990). Anomalies. Journal of Economic Perspectives, 4, 201-211. Simons, D., & Rensink, R. (2005). Change blindness: past, present, and future. Trends in Cognitive Sciences, 9, 16-20. DOI: 10.1016/j.tics.2004.11.006. |