Skupina Cobra v kontextu umění 40. a počátku 50. let 20. století
Název práce v češtině: | Skupina Cobra v kontextu umění 40. a počátku 50. let 20. století |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Cobra Movement in the Context of Art of the 40s and early 50s. |
Klíčová slova: | Cobra, Nizozemí, Dánsko, Belgie, Linien, Høst, Experimentální skupina Holandsko, Revoluční surrealisté, barva, figurace, abstrakce, surrealismus, kolektivní tvorba, levicové zaměření, experiment |
Klíčová slova anglicky: | Cobra, The Netherlands, Denmark, Belgium, Linien, Host, Experimental Group Holland, Revolutionary surrealists, colour, figuration, abstraction, surrealism, collective work, leftist orientation, experiment |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav pro dějiny umění (21-UDU) |
Vedoucí / školitel: | prof. doc. PhDr. Marie Klimešová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.04.2014 |
Datum zadání: | 22.04.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.05.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zabývá experimentální uměleckou skupinou Cobra, ve které se po druhé světové válce sjednotili umělci tří zemí – Dánska, Belgie a Nizozemí. Toto hnutí trvalo pouhé tři roky, mezi léty 1948 až 1951, začátky skupiny však sahají již do předválečného období, kdy byli její budoucí členové ovlivňováni tehdy převažujícími směry. Stejně tak nelze říci, že by vliv tohoto mezinárodního uskupení rokem 1951 skončil. Cobra v sobě i přes své krátké trvání sjednotila širokou škálu umělců různých zemí, kteří ovlivnili řadu pozdějších umělců i uměleckých hnutí. Práce proto zmiňuje aktivitu členů skupiny ještě před jejím založením, snaží se podrobně popsat působení skupiny Cobra v letech jejího trvání a naznačit její pozdější směřování. Samostatná kapitola je věnována spojení skupiny Cobra s českým uměním.
Hlavní inspiraci pro svoji tvorbu čerpali umělci Cobry z uměleckého projevu specifických skupin jako je tvorba dětí, duševně nemocných či umění přírodních národů, a také lidového umění. Zároveň si vytvořili vlastní, svébytný styl založený především na kolektivní práci, spontánní tvorbě a svobodném uměleckém projevu. Jedním z charakteristických znaků skupiny byla její mnohostrannost uměleckého projevu a vztah k jiným uměleckým odvětvím – poezii, hudbě a filmu. |
Seznam odborné literatury |
STOKVIS Willemijn: Cobra. The last avant-garde movement of the twentieth century, United Kingdom 2004
CoBrA. Umění bez hranic. Katalog výstavy Musea Kampa, Praha 2009 Dánští umělci ze skupiny COBRA. Katalog výstavy Národní galerie v Praze, květen-červen 1987, Praha 1987 Asger Jorn. Grafické dílo. Katalog výstavy Národní galerie v Praze, 31. 1.–19. 3. 1995, Praha 1995 Holandskí maliari 1950-2000. Katalog výstavy Danubiana Meulensteen Art Museum, Bratislava 2000 HAVLÍKOVÁ Veronika: V Nizozemsku už nechci žít. Antologie moderní nizozemské poezie, Praha 2007 WALTHER Ingo F. (ed.): Umění 20. století, I. díl, Praha 2011 FOSTER Hal/KRAUSSOVÁ Rosalind/BOIS Yve-Alain/BUCHLOH H. D. Benjamin: Umění po roce 1900, Praha 2007 |