Možnosti využití příběhu při práci s lidmi traumatizovanými poraněním mozku
Název práce v češtině: | Možnosti využití příběhu při práci s lidmi traumatizovanými poraněním mozku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The possibilities of using a story in a correlation at work with people traumatized by brain injury |
Klíčová slova: | Příběh, životní příběh, narativní, narativní terapie, narativní identita, trauma, získané postižení, poranění a poškození mozku, sociálně terapeutická dílna, osobní téma, analýza, interpretace |
Klíčová slova anglicky: | Story, life story, narrative, narrative therapy, narrative identity, trauma, acquired disablement, brain injury and brain damage, social therapeutic workshops, personal topic, analysis, interpretation |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociální práce (21-KSOCP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Oldřich Matoušek |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.04.2014 |
Datum zadání: | 14.04.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.04.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 03.02.2015 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.01.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.02.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Daniela Vodáčková |
Zásady pro vypracování |
Práce se zabývá možností využití příběhů (podle základů narativní terapie) v praxi při práci s lidmi po poranění mozku. První část se věnuje teoretickému definování a zařazení stěžejních pojmů jako jsou: příběh, narativní terapie, trauma, poranění mozku, paměť, komunikace apod. Další rozsáhlejší část práce bude vystavěna na samotném kvalitativním výzkumu, tedy přenesení teoretických poznatků do praxe. Výzkum bude probíhat se skupinou lidí po poranění mozku (získaném nejčastěji v období dospívání nebo dospělosti vlivem autonehody či nádoru na mozku). Stěžejní pro práci bude zejména navázání kontaktu, přímá interakce, vedení rozhovoru, hra s příběhem a následná aplikace alternativních variant příběhu. V závěru bude prostor pro zhodnocení účinnosti jednotlivých modelů příběhů v závislosti na schopnosti lidí lépe se vyrovnat se stávající situací v osobním, rodinném či profesním životě. Dojde tedy k vyhodnocení funkčnosti přenosu teoretických poznatků do praxe. |
Seznam odborné literatury |
Combs, G., Freedman, J. (2009): Narativní psychoterapie. Portál, Praha
Dallos, R. (2006): Attachment Narrative Therapy: integrating systemic, narrative, and attachment approaches. Open University Press, Berkshire Chrz, V. (2007): Možnosti narativního přístupu v psychologickém výzkumu. Psychologický ústav AV ČR, Praha Kopřiva, K. (1997): Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Portál, Praha Koukolík, F. (2005): Mozek a jeho duše. Galén, Praha Matoušek, O. (2008): Slovník sociální práce. Portál, Praha Nakonečný, M. (1999): Sociální psychologie. Academia, Praha Payne, M. (2006): Narrative therapy: an introduction for counsellors. SAGE, London Praško, J. a kol (2003): Stop traumatickým vzpomínkám. Portál, Praha Úlehla, I. (1999): Umění pomáhat: učebnice metod sociální práce. Slon, Praha Vágnerová, M. (2004): Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha |