Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Možnosti využití příběhu při práci s lidmi traumatizovanými poraněním mozku
Název práce v češtině: Možnosti využití příběhu při práci s lidmi traumatizovanými poraněním mozku
Název v anglickém jazyce: The possibilities of using a story in a correlation at work with people traumatized by brain injury
Klíčová slova: Příběh, životní příběh, narativní, narativní terapie, narativní identita, trauma, získané postižení, poranění a poškození mozku, sociálně terapeutická dílna, osobní téma, analýza, interpretace
Klíčová slova anglicky: Story, life story, narrative, narrative therapy, narrative identity, trauma, acquired disablement, brain injury and brain damage, social therapeutic workshops, personal topic, analysis, interpretation
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociální práce (21-KSOCP)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Oldřich Matoušek
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 14.04.2014
Datum zadání: 14.04.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.04.2014
Datum a čas obhajoby: 03.02.2015 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:06.01.2015
Datum proběhlé obhajoby: 03.02.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Daniela Vodáčková
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se zabývá možností využití příběhů (podle základů narativní terapie) v praxi při práci s lidmi po poranění mozku. První část se věnuje teoretickému definování a zařazení stěžejních pojmů jako jsou: příběh, narativní terapie, trauma, poranění mozku, paměť, komunikace apod. Další rozsáhlejší část práce bude vystavěna na samotném kvalitativním výzkumu, tedy přenesení teoretických poznatků do praxe. Výzkum bude probíhat se skupinou lidí po poranění mozku (získaném nejčastěji v období dospívání nebo dospělosti vlivem autonehody či nádoru na mozku). Stěžejní pro práci bude zejména navázání kontaktu, přímá interakce, vedení rozhovoru, hra s příběhem a následná aplikace alternativních variant příběhu. V závěru bude prostor pro zhodnocení účinnosti jednotlivých modelů příběhů v závislosti na schopnosti lidí lépe se vyrovnat se stávající situací v osobním, rodinném či profesním životě. Dojde tedy k vyhodnocení funkčnosti přenosu teoretických poznatků do praxe.
Seznam odborné literatury
Combs, G., Freedman, J. (2009): Narativní psychoterapie. Portál, Praha
Dallos, R. (2006): Attachment Narrative Therapy: integrating systemic, narrative, and attachment approaches. Open University Press, Berkshire
Chrz, V. (2007): Možnosti narativního přístupu v psychologickém výzkumu. Psychologický ústav AV ČR, Praha
Kopřiva, K. (1997): Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Portál, Praha Koukolík, F. (2005): Mozek a jeho duše. Galén, Praha
Matoušek, O. (2008): Slovník sociální práce. Portál, Praha Nakonečný, M. (1999): Sociální psychologie. Academia, Praha
Payne, M. (2006): Narrative therapy: an introduction for counsellors. SAGE, London Praško, J. a kol (2003): Stop traumatickým vzpomínkám. Portál, Praha
Úlehla, I. (1999): Umění pomáhat: učebnice metod sociální práce. Slon, Praha Vágnerová, M. (2004): Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK