Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Osud čarodějů: animismus a tradiční léčitelství v Kamerunu
Název práce v češtině: Osud čarodějů: animismus a tradiční léčitelství v Kamerunu
Název v anglickém jazyce: The Fate of Witches: Animism and Traditional Healing in Cameroon
Klíčová slova: Kedjom Keku, tradiční víra, čarodějnictví, léčitelé
Klíčová slova anglicky: Kedjom Keku, traditional religion, witchcraft, healers
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav etnologie (21-UETN)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Soukup, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.04.2014
Datum zadání: 14.04.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 28.04.2014
Datum a čas obhajoby: 09.09.2015 13:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.08.2015
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Václav Soukup, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Předmětem diplomová práce bude analýza a interpretace tradičních náboženských představ a praktik v lokální komunitě v Kamerunu. Zvláštní pozornost bude věnována sociálním funkcím a kulturním významům čarodějnictví a léčitelství ve zvolené kamerunské komunitě. Teoretická východiska práce budou tvořit především poznatky a koncepce antropologie náboženství. Metodologická východiska práce budou stavět na klasickém pojetí etnologického terénního výzkumu, z technik sběru dat bude uplatněno především etnografické interview. Cílem práce je přispět k poznání koncepce víry a její podobě v profánním a sakrálním životě příslušníků komunity.
Seznam odborné literatury
Argenti, N. (2011). Things of the Ground: Children’s Medicine, Motherhood and Memory in the Cameroon Grassfields. Africa, vol. 81(issue 02), pp. 269-294.
Augé, M., & Colleyn, J. (c1990). Nkpiti: la rancune et le prophète. (85 p., [9] p. of plates). Paris: Editions de l'Ecole des hautes études en sciences sociales.
Beninguisse, G., & Brouwere, V. (2004). Tradition and Modernity in Cameroon. African Journal of Reproductive Health / La Revue Africaine de la Santé Reproductive(Vol. 8, No. 3), pp. 152 – 175.
Ela, A., Towo Atangana, G., Abomo-Maurin, M., & Towo, F. (c2009). Àjònò Àlá: Les trois Oyono : un mvet boulou (Cameroun) de Asomo Ngono Ela. (249 p.) Paris: Classiques africains.
Eliade, M. (1997). Šamanismus a nejstarší techniky extáze. (Vyd. 1., 433 s.) Praha: Argo.
Eliade, M. (2004). Iniciace, rituály, tajné společnosti: mystická zrození. (Vyd. 1., vi, 213 s., Překlad Barbora Antonová). Brno: Computer Press.
Evans-Pritchard, E., & Gillies, E. (1976). Witchcraft, oracles, and magic among the Azande. (Abridged with an introd. by Eva Gillies., xxxiii, 265 p.) Oxford: Clarendon Press.
Fomine, F. (2010). The Bamum Dynasty and the Influence of Islam in Foumban, 1390-PRESENT. Journal of the Historical Society of Nigeria(Vol. 19), pp.110 - 131.
Fomine, F., & Fieldhouse, P. (2009). Food Taboos in Precolonial and Contemporary Cameroon: A Historical Perspective. Gastronomica, vol. 9(issue 4), pp. 165-183.
Fonlon, B. (1969). The Language Problem in Cameroon (An Historical Perspective): Research approaches to Cameroon English and Cameroon Pidgin English. Comparative Education, vol. 5(issue 1), pp. 25-49.
Fowler, I. (1993). African Sacred Kings: Expectations and Performance in the Cameroon Grassfields. Ethnology(Vol. 32, No. 3), pp. 253-268.
Geschiere, P. (1997). The modernity of witchcraft: politics and the occult in postcolonial Africa = Sorcellerie et politique en Afrique : la viande des autres. (xii, 311 p.) Charlottesville [Va.]: University
Gomez, M. (2013). Africans, Religion, and African Religion through the Nineteenth Century: Through the Nineteenth Century. Journal of Africana Religions, vol. 1(issue 1), pp. 78-90.
Irwin, G., Forde, D., & Kaberry, P. (1967). West African Kingdoms in the Nineteenth Century: West African kingdoms in the mineteenth century. xiv, 289 pp. London. London: Oxford University Press.
Jindra, M. (2005). Christianity and the Proliferation of Ancestors: Changes in Hierarchy and Mortuary Ritual in the Cameroon Grassfields. Africa, vol. 75(issue 03), pp. 356-377.
Klíma, V., Kubica, V., & Wokoun, A. (1983). Safari za africkou kulturou. (1. vyd., 442 s., [64] s. fot. příl.) Praha: Práce.
Konings, P. (2003). Religious Revival in the Roman Catholic Church and the Autochthony-Allochthony Conflict in Cameroon. Africa: Journal of the International African Institute(Vol. 73, No. 1), pp.31 – 56
Kurr van Gennep, C. (1997). Přechodové rituály: systematické studium rituálů. (201 s., Překlad Helena Beguivinová). Praha: Lidové noviny.
Latour, C. (1995). Witchcraft and the Avoidance of Physical Violence in Cameroon. The Journal of the Royal Anthropological Institute, vol. 1(issue 3).
Lüpke, G. (2009). Poselství šamanů: rozhovory s léčiteli a medicinmany 21. století. (Vyd. 1., 377 s., Překlad Pavel Sojka). Praha: Práh.
Lyons, D., & Marshall, T. (1998). Witchcraft, gender, power and intimate relations in Mura compounds in Déla, northern Cameroon. World Archaeology, vol. 29(issue 3), pp. 281-310.
Malcolm, L. (1921). Islam in the Cameroons, West Africa. Journal of the Royal African Society(Vol. 21, No. 81), pp. 34 – 46.
Mildnerová, K. (2012). Pití fetišů: náboženství a umění vodun v Beninu. (Vyd. 1., 399 s.) Praha: Malvern.
Mouiche, I. (2005). Islam, Mondialisation Et Crise Identitaire Dans Le Royaume Bamoun, Cameroun. Africa, vol. 75(issue 03), pp. 378-420.
NGA, J. (2000). Herbal Medicine in Cameroon and North Carolina. Appalachian Journal (Vol. 27, No. 4).
Parrinder G. (1969). Religion in Africa. (Vyd. 1., 253 s.) Middlesex: Penguin Books
Price, D. (1979). Who Are the Tikar Now?. Paideuma(Bd. 25), 89 - 98.
Puepi, B., & Njomgang, H. (c2003). Le Cameroun: arts, histoire et traditions. (200 p., [16] p. of plates). Paris: Harmattan.
Retel-Laurentin A. (1974) Sorcellerie et ordalies, l'épreuve du poison en Afrique noire. (364s.) Éditions Anthropos
Rosny, É. (2002). Vládcové noci. (Vyd. 1., 382 s., Překlad Jindřich Vacek). Praha: Argo.
Rowlands, M., Warnier, J. (1988). Sorcery, Power and the Modern State in Cameroon. Man, vol. 23(issue 1).
Rwenge, M. (2000). Sexual Risk Behaviors among Young People in Bamenda, Cameroon. International Family Planning Perspectives, vol. 26(issue 3), pp. 118-123+130.
Sansterre Nkarey, J. (2004). Afrique: l'histoire entre le Cameroun anglophone et le Cameroun francophone de 1472 à 2003. (266 p.) Paris: Publibook.
Toukam, D. (2010) Histoire et anthropologie du peuple bamiléké, (242s.) Editions L'Harmattan
Trimingham. (1969). The Influence of Islam upon Africa. African Historical Studies, vol. 2(issue 2)
Turner, V. (1967). The forest of symbols: aspects of Ndembu ritual. (1st ed., xii, 405 s.) Ithaca: Cornell University Press.
Turner, V. (2004). Průběh rituálu. (Vyd. 1., vii, 194 s., Překlad Lucie Kučerová). Brno: Computer Press. Westerlund, D. (2006). African indigenous religions and disease causation: from spiritual beings to living humans. (viii, 237 p.) Boston: Brill.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK