Studenti německobrodského gymnázia v éře Rakouska - Uherska
Název práce v češtině: | Studenti německobrodského gymnázia v éře Rakouska - Uherska |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Students of Gymnasium in Německý Brod in the age of Austria - Hungary |
Klíčová slova: | Německý Brod|gymnázium|žáci|vlastenectví|místa paměti|tradice|Karel Havlíček Borovský|kolektivní paměť|třída|studijní léta |
Klíčová slova anglicky: | Deutsche Brod|gymnasium|students|patriotism|places of memory|tradition|Karel Havlíček Borovský|collective memory|class|ages of study |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav hospodářských a sociálních dějin (21-UHSD) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Jiří Štaif, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 13.05.2014 |
Datum zadání: | 13.05.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.11.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2018 13:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.08.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení |
Oponenti: | doc. PhDr. Magdaléna Pokorná, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Práce si klade za cíl zodpovědět několik základních otázek týkajících se německobrodského gymnázia. Zaprvé vyzdvižení tamějšího gymnázia jako místa paměti, vzniku, kultivování a podpory nacionálního myšlení osob v něm působících, dále pak svět zkušeností, jenž si studenti utvářeli během svých studií. Poslední otázkou pak budou gymnaziální festivity, které mohly být více či méně spojeny s předešlými dvěma otázkami. Pro tento účel hodlám využít jednak archiválie vzniklé samotnou gymnaziální existencí, a navíc ty, které reflektují jednak ve mnou sledované době, ale i s odstupem času jak život instituce samé, tak i „městského organismu“ tehdejšího Německého Brodu. Rád bych se zaměřil na sociální vrstvy, z nichž studenti pocházeli, na prostředí a ovzduší, jež umožnilo formování jejich osobností a v neposlední řadě moje pozornost bude směřovat k nově „vytvořeným“mladým intelektuálům, jež se zmítali mezi rozhodováním o své budoucí kariéře, tím jak si definovat svůj okolní svět a v některých případech konflikty, v nichž se tímto složitým procesem nakonec ocitli. |
Seznam odborné literatury |
Bobková-Valentová Kateřina, Každodenní život učitele a žáka jezuitského gymnázia, Praha 2006 Hlavačka Milan a kol., Paměť míst, událostí a osobností. Historie jako identita a manipulace, Praha 2011 Hlavačka Milan a kol., České země v 19. století I. Proměny společnosti v moderní době, Praha 2014 Hroch Miroslav, Národy nejsou dílem náhody, Praha 2009 Hulík Vojtěch, Česká politika středoškolská. In: Česká politika V., ed. Z. V. Tobolka, Praha 1913 Kol., 200 let gymnázia v Německém Brodě, Havlíčkův Brod 1935 Kol.,(editor Bláhová Kateřina, Petrbok Václav) Vzdělání a osvěta v české kultuře 19. stol., Praha 2004 Kol., (editor Bouchal Hynek, Říman Aleš) Karel Havlíček Borovský 1821-1856, Petrkov 2011 Kol., (editor Lenderová Milena, Jiránek Tomáš, Macková Marie) Z dějin české každodennosti. Život v 19. století, Praha 2013 Řezníčková Kateřina, Študáci a kantoři za starého Rakouska, Praha 2007 Schama Simon, Krajina a paměť, Praha 2007 Urban Otto, Česká společnost 1848-1918, Praha 1982 |