Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Studenti německobrodského gymnázia v éře Rakouska - Uherska
Název práce v češtině: Studenti německobrodského gymnázia v éře Rakouska - Uherska
Název v anglickém jazyce: Students of Gymnasium in Německý Brod in the age of Austria - Hungary
Klíčová slova: Německý Brod|gymnázium|žáci|vlastenectví|místa paměti|tradice|Karel Havlíček Borovský|kolektivní paměť|třída|studijní léta
Klíčová slova anglicky: Deutsche Brod|gymnasium|students|patriotism|places of memory|tradition|Karel Havlíček Borovský|collective memory|class|ages of study
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav hospodářských a sociálních dějin (21-UHSD)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Jiří Štaif, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.05.2014
Datum zadání: 13.05.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.11.2014
Datum a čas obhajoby: 05.09.2018 13:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.08.2018
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná pracovníkem v zastoupení
Oponenti: doc. PhDr. Magdaléna Pokorná, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce si klade za cíl zodpovědět několik základních otázek týkajících se německobrodského gymnázia. Zaprvé vyzdvižení tamějšího gymnázia jako místa paměti, vzniku, kultivování a podpory nacionálního myšlení osob v něm působících, dále pak svět zkušeností, jenž si studenti utvářeli během svých studií. Poslední otázkou pak budou gymnaziální festivity, které mohly být více či méně spojeny s předešlými dvěma otázkami. Pro tento účel hodlám využít jednak archiválie vzniklé samotnou gymnaziální existencí, a navíc ty, které reflektují jednak ve mnou sledované době, ale i s odstupem času jak život instituce samé, tak i „městského organismu“ tehdejšího Německého Brodu. Rád bych se zaměřil na sociální vrstvy, z nichž studenti pocházeli, na prostředí a ovzduší, jež umožnilo formování jejich osobností a v neposlední řadě moje pozornost bude směřovat k nově „vytvořeným“mladým intelektuálům, jež se zmítali mezi rozhodováním o své budoucí kariéře, tím jak si definovat svůj okolní svět a v některých případech konflikty, v nichž se tímto složitým procesem nakonec ocitli.
Seznam odborné literatury
Bobková-Valentová Kateřina, Každodenní život učitele a žáka jezuitského gymnázia, Praha 2006
Hlavačka Milan a kol., Paměť míst, událostí a osobností. Historie jako identita a manipulace, Praha 2011
Hlavačka Milan a kol., České země v 19. století I. Proměny společnosti v moderní době, Praha 2014
Hroch Miroslav, Národy nejsou dílem náhody, Praha 2009
Hulík Vojtěch, Česká politika středoškolská. In: Česká politika V., ed. Z. V. Tobolka, Praha 1913
Kol., 200 let gymnázia v Německém Brodě, Havlíčkův Brod 1935
Kol.,(editor Bláhová Kateřina, Petrbok Václav) Vzdělání a osvěta v české kultuře 19. stol., Praha 2004
Kol., (editor Bouchal Hynek, Říman Aleš) Karel Havlíček Borovský 1821-1856, Petrkov 2011
Kol., (editor Lenderová Milena, Jiránek Tomáš, Macková Marie) Z dějin české každodennosti. Život v 19. století, Praha 2013
Řezníčková Kateřina, Študáci a kantoři za starého Rakouska, Praha 2007
Schama Simon, Krajina a paměť, Praha 2007
Urban Otto, Česká společnost 1848-1918, Praha 1982
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK