Specifika práce s dětmi, které zažily fyzické týrání, očima sociálních pracovnic
Název práce v češtině: | Specifika práce s dětmi, které zažily fyzické týrání, očima sociálních pracovnic |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The specifics of working with children who have experienced physical abuse through the view of social workers |
Klíčová slova: | deprivace, fyzické (tělesné) týrání, sociální pracovnice, strategie a metody, trauma, děti |
Klíčová slova anglicky: | deprivation, physical abuse, social workers, strategies and methods, trauma, children |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociální práce (21-KSOCP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Oldřich Matoušek |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 10.04.2014 |
Datum zadání: | 10.04.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 30.04.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2015 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je zjistit, jakým způsobem pracují sociální pracovnice s dětmi, které zažily fyzické týrání a jakých využívají strategií a metod při své práci. Bakalářská práce bude složena z teoretické a praktické části. V teoretické části se chci zpočátku zaměřit na uvedení do problematiky týrání dětí, na historii a krátce zmínit související legislativu o ochraně práv dětí. Dále bych charakterizovala rodiny, ve kterých k týrání a zanedbávání dětí dochází. Posledním bodem teoretické části budou informace o možných institucích a zařízeních v ČR, kde pracují s dětmi, které tuto formu týrání zažily. Hlavním zdrojem bude dostupná literatura a materiály ze seminářů. Praktická část bude složena z dvou hlavních částí, první část - kazuistiky dětí, které zažily týrání a druhá část - shrnuté informace od sociálních pracovnic, které jsem si pro svou bakalářskou práci vybrala. Ráda bych se od nich dozvěděla, jaké strategie a metody práce s těmito dětmi využívají, jakým způsobem mohou dítěti kompenzovat jeho trauma a kdo jim v tom pomáhá. Ke zjištění těchto informací bude využita metoda rozhovoru. V praktické části zpracuji kvalitativní výzkum. |
Seznam odborné literatury |
BENTOVIM, Arnon. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 117 s. ISBN 80-716-9629-3. DUNOVSKÝ, Jiří, Zdeněk DYTRYCH a Zdeněk MATĚJČEK. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Vyd. 1. Praha: Grada Pub., 1995, 245 s. ISBN 80-716-9192-5. GLASS, Cathy. Rozbitá: příběh zneužívaného a odvrženého dítěte. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 262 s. ISBN 978-802-6200-253. MATĚJČEK, Z., Dytrych, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994. 214 s. ISBN 80-85824-06-X. MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 183 s. ISBN 978-807-3677-398. MUFSONOVÁ, S., KRANZOVÁ, R. O týrání a zneužívání. Praha: Nakladatelství Lidové Noviny Jana Masaryka, 1996. 131 s. ISBN 80-7106-194-8. PELZER, D. Dítě zvané „To“: příběh jednoho zápasu o přežití. 2.vyd. Praha: Columbus, 2007, 108 s. ISBN 978-80-7249-229-9. SLANÝ, J. Syndrom CAN. 1.vyd. Ostrava: Repronis, 2008, 156 stran. ISBN 978-80-7368-474-7. ŠPECIÁNOVÁ, Š. Ochrana týraného a zneužívaného dítěte. Praha: LINDE, 2003, ISBN 80-86131-44-0. ZIEGLER, Dave. Traumatic experience and the brain: a handbook for understanding and treating those traumatized as children. Phoenix, Ariz.: Acacia Pub., vi, 174 p. ISBN 09-671-1875-1. |