Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Maxmilián Pirner - Pojetí alegorie a symbolu v tvorbě jednoho umělce na sklonku 19. století
Název práce v češtině: Maxmilián Pirner - Pojetí alegorie a symbolu v tvorbě jednoho umělce na sklonku 19. století
Název v anglickém jazyce: Maxmilian Pirner - The conception of allegory and symbol in the work of one artist on the end of 19th century
Klíčová slova: Maxmilián Pirner, alegorie, symbol, modernizace, symbolismus
Klíčová slova anglicky: Maxmilian Pirner, allegory, symbol, modernization, symbolism
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav pro dějiny umění (21-UDU)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Roman Prahl, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.04.2014
Datum zadání: 09.04.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 28.04.2014
Datum a čas obhajoby: 14.09.2015 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:12.08.2015
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Petr Wittlich, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat vztahem alegorie a symbolu v tvorbě Maxmiliána Pirnera. Pozornost bude soustředěna především na díla z 80. let 19. století, se zvláštním zřetelem k obrazu Finis, konec všech věcí z roku 1887. Téma bude představeno v souvislosti s chápáním alegorie a symbolu ve středoevropském prostoru v druhé polovině 19. století a jeho zpracováním u autorových současníků.
Seznam odborné literatury
Prameny
Jaroslav Vrchlický, Maxmilián Pirner, Démon láska, Praha 18-- ?
Martin Gerlach, Allegorien und Embleme, Wien 1882
Martin Gerlach, Allegorien und Embleme, Neue Folge, Wien 1895
Max Pirner, Ver Sacrum 2, 1899, č. 10

Katalogy
Antonín Matějček, Soubor díla M. Pirnera 78. a 79. výstavy SVU Mánes, Praha 1924
Viktor Šuman, Maxmilián Pirner: 1854–1924, Praha 1924
Katalog souborné výstavy obrazů a kreseb M. Pirnera, J. Preislera, V. Bukovace, 1930
Jiří Kotalík, Česká secese, umění 1900, Hluboká n. Vltavou 1966
Jiří Vykoukal, Max Pirner. Obrazy a kresby, katalog výstavy Galerie výtvarného umění v Chebu, Cheb 1970
Roman Prahl, Maxmilián Pirner 1854–1924, Výbor z malířského díla, Plzeň 1979
Roman Prahl, Maxmilián Pirner 1854–1924, NG v Praze, Praha 1987
Naděžda Balžíčková-Horová, České malířství 19. století, NG v Praze, Praha 1998
Naděžda Blažíčková-Horová, NG v Praze: Veletržní palác, IV. patro, Umění 19. století, Praha 2002
Jiří Vykoukal, Maxmilián Pirner 1854–1924, Mezi pohádkou a skutečností, Cheb 2004
Šárka Leubnerová, Maxmilián Pirner 1854–1924, Výtvarné Hlinecko, Hlinsko 2008
Naděžda Blažíčková-Horová, Umění 19. století v Čechách, Praha 2009

Monografie
Wilhelm Bornemann, Die Allegorie in Kunst, Wissenschaft und Kirche, Freiburg 1899
Vojtěch Volavka, České malířství a sochařství 19. století, Praha 1968
Petr Wittlich, Česká secese, Praha 1982
Heinz-Toni Wappenschmidt, Allegorie, Symbol und Historienbild im späten 19. Jahrhundert. Zum Problem von Schein und Sein, München 1984
Tomáš Vlček, Praha 1900, Studie k dějinám kultury a umění Prahy v letech 1890–1914, Praha 1986, s. 176–177
Jana Orlíková, Max Švabinský – ráj a mýtus, Praha 2001
Marie Rakušanová, Sabat nucených prací ve věznici vůle, České Budějovice 2005
Petr Wittlich, Malíři české secese, Praha 2012

Dílčí odborné studie
Gerbert Frodl, Begegnung im Theater, Makart und Klimt, in: Klimt Studien, Salzburg 1978
Wilhelm Mrazek, Die Allegorie der Skulptur vom Jahre 1889, ein neuntdecktes Frühwerk von Gustav Klimt, in: Klimt Studien, Salzburg 1978
Lubomír Konečný, Umění, pára, elektřina, in: Průmysl a technika v novodobé české kultuře, Praha 1988
Roman Prahl, Ideologie a metafora v Bílkově „Podobenství velkého západu Čechů“, in: Čechy a Evropa v kultuře 19. století, Praha 1993
Tomáš Vlček, Malířství, kresba a grafika generace devadesátých let, in: Dějiny českého výtvarného umění IV/1, 1998
Roman Prahl, Malířství v generaci národního divadla, in: Dějiny českého výtvarného umění III/2, 2001
Otto M. Urban, Idea dekadence a umění v Českých zemích 1880-1914, V barvách chorobných, Praha 2006
Roman Prahl, Honba za štěstím od H. Schwaigera, in: Pictura verba cupit, Praha 2006
Petr Wittlich, Preislerovo jaro - slohová syntéza a vývojové tendence českého umění kolem roku 1900, in: Horizonty umění, Praha 2010
Taťána Petrasová, Roman Prahl, Mnichov - Praha, výtvarné umění mezi tradicí a modernou, Praha 2012

Encyklopedie a slovníky:
Allegorie, in: Ottův slovník naučný I, Praha 1888
Pirner, in: Nová encyklopedie českého výtvarného umění II., Praha 1995
Allegorie, in: Ästhetische Grundbegriffe I., Stuttgart, Weimar 2000

Diplomová práce
Jana Wittlichová, Maxmilián Pirner 1854–1924, Diplomová práce, Praha 1959

Dobová periodika – články
Jan Neruda, Opony pro Národní divadlo, Národní listy č. 68, 19. 3. 1880
Vilém Weitenweber, Skizzenausstellung für den Vorhang und der Fries über dem Proszenium des böhmischen Nationaltheaters, Politik 13. 3. 1880, s. 2
Karel Boromejský Mádl, Z výstavy spolku uměleckého ve Vídni, Světozor XV, 1881, s. 327
Tagesschreibung, Politik 29. 5. 1881, s. 4
Miroslav Tyrš, Svatební dar umělců českých, Národní listy 31. 5. 1881 (č. 130)
Vilém Weitenweber, Náměsíčnice, Světozor XVII, 1883, s. 354
Karel Boromejský Mádl, Z umělecké výstavy, Ruch 6, 1884, s. 298
Karel Boromejský Mádl, Maxe Pirnera Oběti Lásky, Ruch 7, 1885, s. 198-199, 214-215
Karel Boromejský Mádl, Dämon Liebe, Politik 27. 5. 1885, s. 1-2
Renáta Tyršová, Výstava Krasoumné jednoty v Rudolfíně, Osvěta 16, 1886, s. 513
Karel Boromejský Mádl, Výstava třetí, Ruch 9, 1887, s. 155
Vilém Weitenweber, M. Pirnerův Démon lásky, Zlatá Praha 4, 1887, s. 735
Renáta Tyršová, Oběti Lásky, Světozor 21, 1887, s. 781-2 (též Národní listy 1887, č. 277)
Renáta Tyršová, Z výstavv J. Wiesnerovy, Světozor 21, 1887, s. 317-18
Renáta Tyršová, České malířství na letošních výstavách pražských, Osvěta 17, 1887, s. 550 (Osvěta 1887)
Vilém Mrštík, Maxmilián Pirner: Ruch 9, 1887, s. 440-443 a 457-458
Zprávy o činnosti velkých shromážděni, Věstník České akademie pro vědy, slovesnost a umění 1, 1891, s. 7
Karel Matěl Čapek, Výtvarné umění na Zemské jubilejní výstavě, Světozor XXV.,1891, s. 598-599
Karel Boromejský Mádl, Maxe Pirnera Démon láska, in: Umění včera a dnes, 1892
Volné směry jsou povděčny……Volné směry 1, 1897, s. 193 (repr. s. 150, 501, 506, 509, 515)
Maxmilián Pirner a jeho škola, Zlatá Praha 15, 1898, s. 334
Friedrich Boetticher, Malerwerke des 19. Jahrhunderts, 2. díl, Dresden1898, s. 279
Karel Boromejský Mádl, Umění výtvarná, in: Památník na oslavu padesátiletého panovnického jubilea jeho veličenstva císaře a krále Františka Josefa I., Praha 1898, s. 34
Dvě výstavy vídeňské, Volné směry 2, 1898, s. 384
Karel Boromejský Mádl, Z výstavy Jednoty výtvarných umělců, Česká revue 3, 1899, s. 359
Karel Boromejský Mádl, Výstava Jednoty výtvarných umělců, Zlatá Praha 16, 1899, s. 610
Jaroslav Kamper, Výstava Jednoty umělců výtvarných, Světozor XXXIII, 1899, s. 574, 586
František Xaver Harlas, Die Ausstellung der Jednota výtvarných umělců, Politik24. 10. 1899, s. I
Miloš Jiránek, Výstava Jednoty umělců výtvarných, Radikálni listy 6, 1899, s. 814 /O českém malířství moderním, Kritika výstavy JUV, Jiránek, 1962
Stanislav Kostka Neumann, Jednota umělců výtvarných, Volné směry 4, 1900, s. 23-24
Stanislav Kostka Neumann, Výstava Jednoty umělců výtvarných v Praze, Moderni revue 11, 1900, s. 57

Pozdější periodika – články
Antonín Matějček, Maxmilián Pirner, Volné směry XXIII., 1925, s.23
Vojtěch Volavka, Maxmilián Pirner, Umění III, 1930, s. 141–142
Jindřich Čadík, Maxmiliana Pirnera ilustrace k německým klasikům, Umění XI, 1938, s. 501–514
Josef Cibulka, Pirnerova nástěnná malba ve smíchovském kostele, Umění XI, 1938, s. 211–214
Petr Šembera, Plakáty velkých výstav konce 19. století, in: Umění a starožitnosti 1997, č. 4, s. 4-9, 1. část
Petr Šembera, Plakáty velkých výstav konce 19. století, in: Umění a starožitnosti 1997, č. 12, s. 8-9, 2. část
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK