Maxmilián Pirner - Pojetí alegorie a symbolu v tvorbě jednoho umělce na sklonku 19. století
Název práce v češtině: | Maxmilián Pirner - Pojetí alegorie a symbolu v tvorbě jednoho umělce na sklonku 19. století |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Maxmilian Pirner - The conception of allegory and symbol in the work of one artist on the end of 19th century |
Klíčová slova: | Maxmilián Pirner, alegorie, symbol, modernizace, symbolismus |
Klíčová slova anglicky: | Maxmilian Pirner, allegory, symbol, modernization, symbolism |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav pro dějiny umění (21-UDU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Roman Prahl, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 09.04.2014 |
Datum zadání: | 09.04.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.04.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Petr Wittlich, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude zabývat vztahem alegorie a symbolu v tvorbě Maxmiliána Pirnera. Pozornost bude soustředěna především na díla z 80. let 19. století, se zvláštním zřetelem k obrazu Finis, konec všech věcí z roku 1887. Téma bude představeno v souvislosti s chápáním alegorie a symbolu ve středoevropském prostoru v druhé polovině 19. století a jeho zpracováním u autorových současníků. |
Seznam odborné literatury |
Prameny Jaroslav Vrchlický, Maxmilián Pirner, Démon láska, Praha 18-- ? Martin Gerlach, Allegorien und Embleme, Wien 1882 Martin Gerlach, Allegorien und Embleme, Neue Folge, Wien 1895 Max Pirner, Ver Sacrum 2, 1899, č. 10 Katalogy Antonín Matějček, Soubor díla M. Pirnera 78. a 79. výstavy SVU Mánes, Praha 1924 Viktor Šuman, Maxmilián Pirner: 1854–1924, Praha 1924 Katalog souborné výstavy obrazů a kreseb M. Pirnera, J. Preislera, V. Bukovace, 1930 Jiří Kotalík, Česká secese, umění 1900, Hluboká n. Vltavou 1966 Jiří Vykoukal, Max Pirner. Obrazy a kresby, katalog výstavy Galerie výtvarného umění v Chebu, Cheb 1970 Roman Prahl, Maxmilián Pirner 1854–1924, Výbor z malířského díla, Plzeň 1979 Roman Prahl, Maxmilián Pirner 1854–1924, NG v Praze, Praha 1987 Naděžda Balžíčková-Horová, České malířství 19. století, NG v Praze, Praha 1998 Naděžda Blažíčková-Horová, NG v Praze: Veletržní palác, IV. patro, Umění 19. století, Praha 2002 Jiří Vykoukal, Maxmilián Pirner 1854–1924, Mezi pohádkou a skutečností, Cheb 2004 Šárka Leubnerová, Maxmilián Pirner 1854–1924, Výtvarné Hlinecko, Hlinsko 2008 Naděžda Blažíčková-Horová, Umění 19. století v Čechách, Praha 2009 Monografie Wilhelm Bornemann, Die Allegorie in Kunst, Wissenschaft und Kirche, Freiburg 1899 Vojtěch Volavka, České malířství a sochařství 19. století, Praha 1968 Petr Wittlich, Česká secese, Praha 1982 Heinz-Toni Wappenschmidt, Allegorie, Symbol und Historienbild im späten 19. Jahrhundert. Zum Problem von Schein und Sein, München 1984 Tomáš Vlček, Praha 1900, Studie k dějinám kultury a umění Prahy v letech 1890–1914, Praha 1986, s. 176–177 Jana Orlíková, Max Švabinský – ráj a mýtus, Praha 2001 Marie Rakušanová, Sabat nucených prací ve věznici vůle, České Budějovice 2005 Petr Wittlich, Malíři české secese, Praha 2012 Dílčí odborné studie Gerbert Frodl, Begegnung im Theater, Makart und Klimt, in: Klimt Studien, Salzburg 1978 Wilhelm Mrazek, Die Allegorie der Skulptur vom Jahre 1889, ein neuntdecktes Frühwerk von Gustav Klimt, in: Klimt Studien, Salzburg 1978 Lubomír Konečný, Umění, pára, elektřina, in: Průmysl a technika v novodobé české kultuře, Praha 1988 Roman Prahl, Ideologie a metafora v Bílkově „Podobenství velkého západu Čechů“, in: Čechy a Evropa v kultuře 19. století, Praha 1993 Tomáš Vlček, Malířství, kresba a grafika generace devadesátých let, in: Dějiny českého výtvarného umění IV/1, 1998 Roman Prahl, Malířství v generaci národního divadla, in: Dějiny českého výtvarného umění III/2, 2001 Otto M. Urban, Idea dekadence a umění v Českých zemích 1880-1914, V barvách chorobných, Praha 2006 Roman Prahl, Honba za štěstím od H. Schwaigera, in: Pictura verba cupit, Praha 2006 Petr Wittlich, Preislerovo jaro - slohová syntéza a vývojové tendence českého umění kolem roku 1900, in: Horizonty umění, Praha 2010 Taťána Petrasová, Roman Prahl, Mnichov - Praha, výtvarné umění mezi tradicí a modernou, Praha 2012 Encyklopedie a slovníky: Allegorie, in: Ottův slovník naučný I, Praha 1888 Pirner, in: Nová encyklopedie českého výtvarného umění II., Praha 1995 Allegorie, in: Ästhetische Grundbegriffe I., Stuttgart, Weimar 2000 Diplomová práce Jana Wittlichová, Maxmilián Pirner 1854–1924, Diplomová práce, Praha 1959 Dobová periodika – články Jan Neruda, Opony pro Národní divadlo, Národní listy č. 68, 19. 3. 1880 Vilém Weitenweber, Skizzenausstellung für den Vorhang und der Fries über dem Proszenium des böhmischen Nationaltheaters, Politik 13. 3. 1880, s. 2 Karel Boromejský Mádl, Z výstavy spolku uměleckého ve Vídni, Světozor XV, 1881, s. 327 Tagesschreibung, Politik 29. 5. 1881, s. 4 Miroslav Tyrš, Svatební dar umělců českých, Národní listy 31. 5. 1881 (č. 130) Vilém Weitenweber, Náměsíčnice, Světozor XVII, 1883, s. 354 Karel Boromejský Mádl, Z umělecké výstavy, Ruch 6, 1884, s. 298 Karel Boromejský Mádl, Maxe Pirnera Oběti Lásky, Ruch 7, 1885, s. 198-199, 214-215 Karel Boromejský Mádl, Dämon Liebe, Politik 27. 5. 1885, s. 1-2 Renáta Tyršová, Výstava Krasoumné jednoty v Rudolfíně, Osvěta 16, 1886, s. 513 Karel Boromejský Mádl, Výstava třetí, Ruch 9, 1887, s. 155 Vilém Weitenweber, M. Pirnerův Démon lásky, Zlatá Praha 4, 1887, s. 735 Renáta Tyršová, Oběti Lásky, Světozor 21, 1887, s. 781-2 (též Národní listy 1887, č. 277) Renáta Tyršová, Z výstavv J. Wiesnerovy, Světozor 21, 1887, s. 317-18 Renáta Tyršová, České malířství na letošních výstavách pražských, Osvěta 17, 1887, s. 550 (Osvěta 1887) Vilém Mrštík, Maxmilián Pirner: Ruch 9, 1887, s. 440-443 a 457-458 Zprávy o činnosti velkých shromážděni, Věstník České akademie pro vědy, slovesnost a umění 1, 1891, s. 7 Karel Matěl Čapek, Výtvarné umění na Zemské jubilejní výstavě, Světozor XXV.,1891, s. 598-599 Karel Boromejský Mádl, Maxe Pirnera Démon láska, in: Umění včera a dnes, 1892 Volné směry jsou povděčny……Volné směry 1, 1897, s. 193 (repr. s. 150, 501, 506, 509, 515) Maxmilián Pirner a jeho škola, Zlatá Praha 15, 1898, s. 334 Friedrich Boetticher, Malerwerke des 19. Jahrhunderts, 2. díl, Dresden1898, s. 279 Karel Boromejský Mádl, Umění výtvarná, in: Památník na oslavu padesátiletého panovnického jubilea jeho veličenstva císaře a krále Františka Josefa I., Praha 1898, s. 34 Dvě výstavy vídeňské, Volné směry 2, 1898, s. 384 Karel Boromejský Mádl, Z výstavy Jednoty výtvarných umělců, Česká revue 3, 1899, s. 359 Karel Boromejský Mádl, Výstava Jednoty výtvarných umělců, Zlatá Praha 16, 1899, s. 610 Jaroslav Kamper, Výstava Jednoty umělců výtvarných, Světozor XXXIII, 1899, s. 574, 586 František Xaver Harlas, Die Ausstellung der Jednota výtvarných umělců, Politik24. 10. 1899, s. I Miloš Jiránek, Výstava Jednoty umělců výtvarných, Radikálni listy 6, 1899, s. 814 /O českém malířství moderním, Kritika výstavy JUV, Jiránek, 1962 Stanislav Kostka Neumann, Jednota umělců výtvarných, Volné směry 4, 1900, s. 23-24 Stanislav Kostka Neumann, Výstava Jednoty umělců výtvarných v Praze, Moderni revue 11, 1900, s. 57 Pozdější periodika – články Antonín Matějček, Maxmilián Pirner, Volné směry XXIII., 1925, s.23 Vojtěch Volavka, Maxmilián Pirner, Umění III, 1930, s. 141–142 Jindřich Čadík, Maxmiliana Pirnera ilustrace k německým klasikům, Umění XI, 1938, s. 501–514 Josef Cibulka, Pirnerova nástěnná malba ve smíchovském kostele, Umění XI, 1938, s. 211–214 Petr Šembera, Plakáty velkých výstav konce 19. století, in: Umění a starožitnosti 1997, č. 4, s. 4-9, 1. část Petr Šembera, Plakáty velkých výstav konce 19. století, in: Umění a starožitnosti 1997, č. 12, s. 8-9, 2. část |