Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Logopedie na 1. stupni ZŠ pro sluchově postižené
Název práce v češtině: Logopedie na 1. stupni ZŠ pro sluchově postižené
Název v anglickém jazyce: Speech therapy in Czech elementary schools for children (age 6 - 12) with hearing handicaps
Klíčová slova: základní škola pro sluchově postižené, logopedická péče, řečová rehabilitace, sluchová rehabilitace, trénink odezírání
Klíčová slova anglicky: elementary school for children with hearing handicaps, speech therapy, speech rehabilitation, auditory rehabilitation, lipreading training
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav jazyků a komunikace neslyšících (21-UJKN)
Vedoucí / školitel: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.04.2014
Datum zadání: 15.05.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.06.2014
Datum a čas obhajoby: 17.06.2015 09:20
Datum odevzdání elektronické podoby:19.05.2015
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Lenka Okrouhlíková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je popsat, jakým způsobem (s důrazem na organizační schéma, priority, používané metody, ukotvení logopedie ve vzdělávací koncepci školy, vztah logopedie k různým vzdělávacím předmětům, zvl. jazykovým atd.) je dnes realizována tzv. logopedie na 1. stupni vybraných ZŠ pro sluchově postižené. Zjištěné poznatky budou usouvztažněny s tím, jak byla u nás ve školách pro sluchově postižené logopedie realizována v posledních zhruba 60 letech.

Postup práce:
1. Studium relevantní literatury a zdrojů (včetně kurikulárních dokumentů).
2. Terénní výzkum: (a) studium školních vzdělávacích programů, časově tematických plánů atd.; (b) dotazníkové šetření a/nebo polořízený rozhovor s vedením vybraných škol; (b) observace při běžné výuce i při tzv. logopedii a následný polořízený rozhovor se sledovanými pedagogy a logopedy.
3. Syntéza poznatků získaných studiem odborné literatury a terénním výzkumem.
Seznam odborné literatury
Brumfitt, S. Innovations in proffesional education for speech and language theraoy. London; Philadelphia: Whurr, 2004.
Gregory, S. a kol. (eds) Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha: FF UK, 2001.
Holmanová, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002.
Hála, B., Sovák, M. Hlas, řeč, sluch. Praha: SPN, 1962.
Houdková, Z. Sluchové postižení u dětí – komplexní péče. Praha: Triton, 2005.
Hrubý, J. Srozumitelnost mluvy žáků na českých školách pro sluchově postižené. Speciální pedagogika, 1998, roč. 8, č. 5, s. 17–25.
Hudáková, A. Žáci s vadami sluchu u státních maturit? Nakročení k racionální diskusi o vzdělávání žáků s vadami sluchu v České republice. Speciální pedagogika, 2004, roč. 14, č. 3, s. 117–198.
Janotová, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha, Septima, 1999.
Janotová, N., Řeháková, K. Surdopedie. Praha: SPN, 1990.
Kersner, J., Wright, J. A. Speech and languange therapy: the decission-making proces when working with children. London: David Fulton, 2005.
Krahulcová, B. Komunikace sluchově postižených. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2002.
Lechta, V., Škodová, E. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Septima, 2002.
Lechta, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003.
Lechta, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005.
Macurová, A. Aktuální problémy komunikace, kultury a vzdělávání neslyšících. Speciální pedagogika, 2001, roč. 11, č. 4, s. 248–251.
Mikla, A. Orálna reč a vzdelávanie nepočujúcich. Bratislava: SPN, 1989.
Neubauer, K. Problémy komunikace orální řeči u těžce sluchově postižených. Speciální pedagogika, 1991, roč. 4, s. 18–26.
Potměšil, M. Cíle výchovy neslyšících dětí. Speciální pedagogika, 1998, roč. 3, s. 10–15.
Potměšil, M. Návrh metodiky testování schopnosti neslyšících odezírat. Výzkumná zpráva č. Z – 006/A. Praha: ČSAV, 1986.
Potměšil, M., Hronová, A. Pohledy na způsoby komunikace ve vzdělávání sluchově postižených. Speciální pedagogika, 2001, roč. 11, č. 2, s. 76–90.
Poul, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: MU v Brně, 1996.
Pulda, M. Sluchová výchova u sluchově postižených dětí. Brno: PedF MU, 1999.
Pulda, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1992.
Pulda, M. Surdopedie. Olomouc: UP, 1992.
Roučková, J. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praha: Portál, 2006.
Sovák, M. Logopedie – metodika a didaktika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
Sovák, M. Logopedie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
Sovák, M. a kol. Stati o reedukaci sluchu. Praha: SPN, 1978.
Sovák, M. Uvedení do logopedie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
Svačina, S. Základy řečové výuky na školách pro neslyšící děti. ČSSI, Český svaz sluchově postižených, 1973.
Svobodová, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 2005.
Šlapák, I., Janeček, D., Lavička, L. Základy otorinolaryngologie a foniatrie pro studenty speciální pedagogiky. Brno: Elportál, Masarykova univerzita, 2009.
Uherík, A. Hluchota. Reč. Poznanie. Martin: Osveta, 1990.
Vaněčková, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996.

relevantní legislativní a kurikulární dokumenty
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK